HJÆLP!!!
Fra : Kristian Pelle

Dato : 02-12-00 12:06

Hejsa...
Hvordan får jeg et c++ program til at "oversætte" binære tal til decimal og
omvendt, så hvis jeg skriver
01000000 01100101
Så skriver programmet
@ e på skærmen???

Hilsen Quane

Fra : Soren Smidt Hansen

Dato : 02-12-00 12:17

"Kristian Pelle" <kristian.pelle@get2net.dk> writes:

> Hejsa...
> Hvordan får jeg et c++ program til at "oversætte" binære tal til decimal og
> omvendt, så hvis jeg skriver
> 01000000 01100101
> Så skriver programmet
> @ e på skærmen???

Man kan oversaette fra binaert til decimal ved at se paa foelgende
(som oversaetter det binaere tal 1010)

Binaert: 1 0 1 0
Decimal 1*2^3 + 0*2^2 + 1*2^1 + 0*2^0 = 10

Ud fra det, skulle det vaere forholdsvist enkelt at lave en algoritme.

Hvis det er programmet, du har problemer med, saa inkluder det i din
posting, saa kan vi se paa det.

--
Mvh Søren Smidt Hansen
sosh@daimi.au.dk

Fra : N/A

Dato : 02-12-00 20:35

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 02-12-00 20:35

* Lars K. Jakobsen

[snip]

> Her er et ekaempel på int to bin: MaxBit er det maximale antal bit der må
> udlæses. Temp er et tal der skal konverteres og datatemp er der hvor det
> binære tal kommer til at ligge.
>

> /lars
> int x,MaxBit=30,DataTemp[MaxBit];

Ærlig talt, du kunne i det minste ha sjekket at programmet fungerte
noenlunde.

> long Temp=40,t;
>
> for(x=0;x<*MaxBit;x++)

Is this supposed to work? In that case -- how?

> {
> t=pow(2,(*MaxBit)-1-x);
> if (Temp>=t)
> {
> DataTemp[x]=1;
> Temp=Temp-t;
> }
> else
> {
> DataTemp[x]=0;
> }
> printf("%i",DataTemp[x]);
> }

Var ikke spørsmål om C++?

unsigned long
bin2dec( const char *binrep )
{
return std::bitset< CHAR_BIT * sizeof( long ) >( binrep ).to_ulong();
}

Dagens tips: stop re-inventing the wheel.

ivr, hater g++
--
Partial Nudity is allowed by female users.