Hvordan reddes en mobil fra saltvand ??
Fra : Jakob

Dato : 14-02-04 19:04

Hvad er det bedste man kan gøre ved en mobil der har været nedsænket i
saltvand. Mit eget bud er at tage batteriet ud og skulle den i
demineraliseret vand, og prøve den når den efterfølgende er knasttør, er
det helt i skoven ???

MVH

Jakob

Fra : Badazz

Dato : 14-02-04 19:44

Det er korrekt..

ligesom det samme står utroligmange steder her i gruppen

Fra : Sab

Dato : 15-02-04 13:27

Bare gør som du forstiller dig, jeg har reddet en telefon med det. Gnub evt
stille hvis du kan se belægninger på prinpladen.

Fra : Jesper Andersen

Dato : 14-02-04 19:47

Hej.

Det bedts ville være at smide den ud. Mobiltelefoner og vand er ikke nogen
god kombination.. Som regel siger man at hvis en mobil har været i
forbindelse med vand, kan man lige så godt smide den ud..

mvh,
Jesper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-02-04 15:58

On Sat, 14 Feb 2004 19:46:52 +0100, Jesper Andersen wrote:

> [...]
> god kombination.. Som regel siger man at hvis en mobil har været i
> forbindelse med vand, kan man lige så godt smide den ud..

Enig. En mobil, som har været i vand er i en ustoppelig proces - man kan
udskyde den, men stoppe den kan man ikke...

Så det er kun et spørgsmål om man vil købe ny mobil nu, eller om 6
måneder...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : oxford

Dato : 18-02-04 12:04

"Jesper Andersen" <jesper.kyhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> god kombination.. Som regel siger man at hvis en mobil har været i
> forbindelse med vand, kan man lige så godt smide den ud..

Det er jeg ikke helt enig i..... Jeg har redet flere mobiler som har fået
alm. vand og saltvand.
Det vigtigste er at batteriet kommer ud lige efter vandskaden. Dem der har
været rigtig slemme har fået en tur i ultralydskar.
De første 3310ére som jeg fiksede for flere år siden, virker den dag i dag.
Men det er rigtigt at det ikke er godt nok bare at skylle med vand. Den skal
renses ordentligt.

Mvh. Flemming

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-02-04 12:29

On Wed, 18 Feb 2004 12:04:24 +0100, oxford wrote:

> [...]
> Det vigtigste er at batteriet kommer ud lige efter vandskaden. Dem der har
> været rigtig slemme har fået en tur i ultralydskar.

Lige efter er så ikke 5 min, men 5 sekunder... Problemet er det 3
elemendter:

1. Energi
2. Metal
3. Syre

Opfyldes disse kriterier, så dannes der korrosion. Fjerner du bare en af
dem, så stoppes processen.

Energi kan fjernes ved at fjerne batteriet.

Syren kommer fra vandet da det sjældent er rent vand...

Metallet... ja det er jo selve telefonens printbaner mv.

> Men det er rigtigt at det ikke er godt nok bare at skylle med vand. Den skal
> renses ordentligt.

Men hvem gør det?

"Åhh den skal sq bare lige over på radiatoren en tur..."

Det er jo så også kun ved pludselig skade man kan gøre sig sine
forholdsregler.

En fugtskade opstået pga. kondens mv. kan jo komme snigende i flere
måneder og så _er_ skaden sket og der er intet man kan gøre.

Fra : oxford

Dato : 20-02-04 01:01

> [...]
>
> Syren kommer fra vandet da det sjældent er rent vand...
>
> Metallet... ja det er jo selve telefonens printbaner mv.

Det er jo sådan set også dem der bliver renset ikk!!!

> Men hvem gør det?

Ikke ret mange, og det bliver jo så også dem selv de går ud over.

> [...]
>
> En fugtskade opstået pga. kondens mv. kan jo komme snigende i flere
> måneder og så _er_ skaden sket og der er intet man kan gøre.

Jo der er..., De kan også godt redes i mange tilfælde. Hvis altså ikke det
lige er benene på de små sorte lakridser som er væk.
De fleste mobiler som bliver sendt til rep. hos forhandlerne, får tildelt
ordet "vandskadet". Det skyldes næsten altid kondens fra kroppen og lign.
For det meste begynder nogle af knapperne at svigte og måske også displayet.
Med en god gang rens med et stof som er i feks. affedter til bremseskiver,
kan man stoppe og lave forbindelserne fine blanke igen. En god bunke
vatpinde og bremserens, og kobberbanerne er fine blanke.
Men tro hvad I vil, det her er bare min erfaring, hermed givet videre til
dem der skulle have lyst til prøve lykken.

Mvh Flemming

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-02-04 08:36

On Fri, 20 Feb 2004 01:00:53 +0100, oxford wrote:

> Det er jo sådan set også dem der bliver renset ikk!!!

Jo

> Ikke ret mange, og det bliver jo så også dem selv de går ud over.

Det er vi enige om. Ris til egen røv.

> Jo der er..., De kan også godt redes i mange tilfælde. Hvis altså ikke det
> lige er benene på de små sorte lakridser som er væk.

Hvad med inde mellem lagene? Kan du få det _helt_ væk? Jeg tvivler.

> De fleste mobiler som bliver sendt til rep. hos forhandlerne, får tildelt
> ordet "vandskadet". Det skyldes næsten altid kondens fra kroppen og lign.

Korrekt.

> [...]
> Men tro hvad I vil, det her er bare min erfaring, hermed givet videre til
> dem der skulle have lyst til prøve lykken.

Jeg tror ikke hvad jeg vil - jeg tror hvad jeg ved qua min erfaring fra
mobilbranchen.

Du har ret langt hen ad vejen, men fakta er, at langt de fleste mobiler
med vandskader, aldrig bliver helt okay igen.

Selvfølgelig kan man opleve enkeltstående tilfælde, men derfra og så
til at tage den med ro og tænke det skal nok gå den bliver jo okay igen,
der er sq langt...

> Mvh Flemming

Fortsat god dag.