Implementering af hardwarenær c-kode i Jav~
Fra : Jakob Bro Nielsen

Dato : 28-11-00 20:17

Hej Gruppe!

Flere af jer vil nok ligge mærke til, at jeg har været inde på dette emne
før. Mine tidligere spørgsmål har jeg fået nogle svar på, og nu håber jeg
virkelig, at der er en eller flere der gider at svare på flere

Min opgave består i at læse/skrive til og fra et IO-kort via nogle til
kortet medleverede C-kommandoer. Det medleverede består af:
- can841.h (prototyper af funktionerne i can841l.lib)
- can841l.lib (funktioner til at tilgå IO-kortet med)

Når jeg skriver programmer i C er der ingen problemer. Jeg benytter Borland
C++ 5.0 og det går fint med at kompilere og linke filerne til en brugbar
..exe-fil.

Næste skridt består så i at gøre koden tilgængelig for Java vha. Java Native
Interface (JNI). Det har jeg også tidligere haft til at fungere. Jeg har
fulgt tutorialen på Suns hjemmeside og bruger linkeren, der følger med MS
Visual C++ 6.0 (cl.exe) til at lave en dll-fil med. Fremgangsmåden med at
lave en Java-fil med implementeret C-kode indbefatter ikke nogen direkte
kompilering af C-filen men kun af Java-filen (med javac).

Det er i forbindelse med linkningen mit problem opstår. Jeg tror, at det er
fordi, at jeg ikke forstår at benytte cl rigtigt. Jeg er vel på en eller
anden måde nødt til at gøre den opmærksom på, at også can841l.lib skal
inkluderes i dll-filen, som Java laver et kald ned i - eller hvad?

Er der nogen der har ideer, kommentarer eller bare har arbejdet med noget
lignende hører jeg meget gerne fra jer!

Med venlig hilsen

Jakob Bro
AAU
(PS se min største fangst på: www.kom.auc.dk/~fisker )

Jakob Bro Nielsen
9200 Aalborg

fisker@kom.auc.dk

Fra : Troels Thomsen

Dato : 28-11-00 21:45

Sidst jeg skulle bruge en lib fil tilføjede jeg den bare til projektet, så
blev den kompileret med.

Bruger du workspacet eller bruger du en laaaaang kommandolinie?

Fra : Jakob Bro Nielsen

Dato : 29-11-00 10:35

Hej Troels!

Tak for dit svar. Af hensyn til, at jeg skal bruge JNI bruger jeg den lange
kommandolinie. I den nedenstående eksempel har jeg lavet et C-program
(HelloWorldImp.c) der skal inarbejdes i et Java-program (HelloWorld.java)
via en DLL-fil (hello.dll).

1) javac HelloWorld.java
2) javah -jni HelloWorld
3)
cl -Ic:\progra~1\jdk1.3\include -Ic:\progra~1\jdk1.3\include\win32 -Ic:\prog
ra~1\bc5\include -Ic:\progra~1\micros~3\vc98\lib -LD %1imp.c -Fe%1.dll

Mit problem er nu, at på det stadie, jeg nu er kommet til skal C-programmet
lave kald i en lib-fil, og jeg forstår ikke at inludere den rigtigt.

Jeg ser frem til at høre fra dig igen!

Med venlig hilsen

Jakob Bro Nielsen
AAU