kan man bage med kærgården?
Fra : anders

Dato : 12-02-04 13:56

Kan kærgåerden kun bruges til at smøre på brødet (Ja, jeg ved der er nogle,
der mener den ikke engang kan bruges til det), eller kan den også bruges til
bagning og stegning?

Fra : Dorte Klerke

Dato : 12-02-04 14:11

"anders" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
> [...]
nogle,
> der mener den ikke engang kan bruges til det), eller kan den også bruges

Bruger faktisk kun kærgården til at bage med, og faktisk den der 60 % og den
er fin - får i hvert fald gode resultater....

Dorte

Fra : Ian Matheson

Dato : 12-02-04 16:55

> [...]
nogle,
> der mener den ikke engang kan bruges til det), eller kan den også bruges

Som Helge Pedersen, tidligere program i p4 - Grønne glæder - vill have
svaret hvis en lytter ringede in. " Kan jeg klippe mit blomme træ ned nu ?"
Helge" Ja, det kan du da"
"Så det er OK ?"
"Ja, altså bortset fra at træet vil dø"

Selvfølgelig kan du bruge kærgården. Men din mad vil dø

Fra : Dorte Klerke

Dato : 12-02-04 16:58

> Selvfølgelig kan du bruge kærgården. Men din mad vil dø

Det mad jeg har lavet er aldeles ikke død men meget godt. Smager lige som
når man bruger alm. smør bare lidt sundere. Men ved selvfølgelig ikke
hvordan du bruger det.

Dorte

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 25-02-04 17:59

Dorte0> Bruger faktisk kun kærgården til at bage med, og faktisk den der 60 % og den
Dorte0> er fin - får i hvert fald gode resultater....

Dorte> Det mad jeg har lavet er aldeles ikke død men meget godt. Smager lige som
Dorte> når man bruger alm. smør bare lidt sundere. Men ved selvfølgelig ikke
Dorte> hvordan du bruger det.

Er det ikke bedre og billigere bare selv at komme smør og vand i dejen.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-02-04 19:23

[Niels Elgaard Larsen | 25 Feb 2004 17:58:31 +0100]

>Er det ikke bedre og billigere bare selv at komme smør og vand i dejen.

Smør, rapsolie og vand. Om det er nemmere ved jeg ikke, men det er i
hvertfald billigere.

Ellers også kan man som jeg og en masse andre med smagsløgene i behold,
KUN bruge smør til at bage med :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-02-04 09:15

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Ellers også kan man som jeg og en masse andre med smagsløgene i behold,
> KUN bruge smør til at bage med :)

God (koldpresset) rapsolie smager faktisk godt *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-02-04 11:54

[Lisbeth Jacobsen | Thu, 26 Feb 2004 09:15:20 +0100]

>God (koldpresset) rapsolie smager faktisk godt *S*

Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet at bruge god koldpresset rapsolie
til at bage med - jeg har kun prøvet almindeligt neutral smagende
rapsolie, og det smagte pludselig ganske modbydeligt ved bagning og
stegning.

Men en god koldpresset rapsolie, f.eks. fra Bornhorlm, er ret lækker i
dressinger, mayonnaise o.l. - helt enig. Men som oftest er jeg mere til
en god (stærk eller mild) olivenolie.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-04 17:45

Hjorth> [Niels Elgaard Larsen | 25 Feb 2004 17:58:31 +0100]
> [...]

Hjorth> Smør, rapsolie og vand. Om det er nemmere ved jeg ikke, men det er i
Hjorth> hvertfald billigere.

Hjorth> Ellers også kan man som jeg og en masse andre med smagsløgene i behold,
Hjorth> KUN bruge smør til at bage med :)

Ja, det var jo det, jeg mente med smør og vand.

I sådan en kærgården kommer de vel olie i for at "smørret" ikke skal blive hårdt
(ikke at jeg synes det er et problem). Men det betyder ikke så meget når man
bager.

Vand og emulgatorer kommer man vel i for at del skal ligne smør men have
mindre fedt. Men det er jo helt overflødigt når man bager.

Så alt i alt bliver det dyrere og dårligere uden nogen som helst fordele når
man bager.

Fra : Q

Dato : 03-03-04 19:50

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hårdt
> (ikke at jeg synes det er et problem). Men det betyder ikke så meget når

Netop!... Rapsolien har et lavere smeltepunkt i forhold til mælkefedtet og
erstatter man en del af mælkefedtet med rapsolie vil smørret dermed blive
blødere..

> Vand og emulgatorer kommer man vel i for at del skal ligne smør men have
> mindre fedt. Men det er jo helt overflødigt når man bager.

Kærgården er almindeligt smør hvor der ganske simpelt er blandet rapsolie
i... Der tilsættes ikke emulgatorer af nogen art ( dog har nogle af
mælkebestanddelene i smørret en emulgerende effekt )..

Mht. vandtilsætning: Du kan sagtens lave smør med 100% fedt, men så er det
smørolie du er på jagt efter.. En stor del af smørrets aromastoffer er
bundet i vandet, så vil du af med vandet ryger smagen også!..

Ingredienslisten til smørproduktion er meget kort:

Fløde ( + evt. vegetabilsk fedtstof )
Mælkesyrekultur
Salt
Vand*

* Vandindholdet justeres efter 2 parametre: Økonomi ( mere vand i produkt =
flere penge ) og Lovkrav ( Der er en grænse for hvor meget vand der må
blandes i )..

Kærgården har ca. 1% mere vand sammenlignet med Lurpak, men til gengæld et
lidt lavere saltindhold..

> Så alt i alt bliver det dyrere og dårligere uden nogen som helst fordele
når
> man bager.

Jeg kan ikke lige se hvorfor det skulle blive dårligere?

/peter, som arbejder med mejeriprodukter til daglig

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 11-03-04 15:18

Q> Kærgården er almindeligt smør hvor der ganske simpelt er blandet rapsolie
Q> i... Der tilsættes ikke emulgatorer af nogen art ( dog har nogle af
Q> mælkebestanddelene i smørret en emulgerende effekt )..

Ja, men det jeg oprindeligt svarede på var:
Dorte0> Bruger faktisk kun kærgården til at bage med, og faktisk den der 60 % og den
Dorte0> er fin - får i hvert fald gode resultater....

Kærgården 60% indeholder dobbelt så meget vand som smør og normal kærgården.
Den er sikkert ikke billigere end normal kærgården (eller smør).
Dvs man kommer til at betale for det tilsatte vand og det er rent spild i
bagværk.

Q> Mht. vandtilsætning: Du kan sagtens lave smør med 100% fedt, men så er det
Q> smørolie du er på jagt efter.. En stor del af smørrets aromastoffer er
Q> bundet i vandet, så vil du af med vandet ryger smagen også!..

Ja, men man får vel ikke mere smag ved at tilsætte ekstra vand.

Q> Jeg kan ikke lige se hvorfor det skulle blive dårligere?

Emulgatorer og farvestoffer smager vel ikke godt.
Det er muligt at det er så lidt at man ikke kan smage det, men alligevel.

Fra : Q

Dato : 11-03-04 20:33

> Ja, men man får vel ikke mere smag ved at tilsætte ekstra vand.

Nej, men fjerner du det vand der er i smørret fra starten af går det galt!

> Emulgatorer og farvestoffer smager vel ikke godt.
> Det er muligt at det er så lidt at man ikke kan smage det, men alligevel.

Der bliver hverken tilsat emulgatorer eller farvestoffer til disse
produkter!

/peter

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-02-04 22:55

> [...]
> "Så det er OK ?"
> "Ja, altså bortset fra at træet vil dø"
>
> Selvfølgelig kan du bruge kærgården. Men din mad vil dø

Sikke da noget pladder!
Det aner du da ikke noget om!
Bare fordi det er Arla der producerer det kan man da ikke sige at det ikke
kan bruges, det afhænger da også af hvad det skal bruges til.
Spar os for den slags hellige svar!

Hilsen,Steen.

Fra : Q

Dato : 13-02-04 01:59

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bare fordi det er Arla der producerer det kan man da ikke sige at det ikke
> kan bruges, det afhænger da også af hvad det skal bruges til.

Jeg ved ikke med jer andre, men når jeg vil have en bøf smider jeg da ikke
en levende ko på grillen

Kærgården vs "rigtigt smør": Tjaa... Nu er jeg godtnok ikke det store
bagemenneske, men jeg bruger konsekvent rigtigt smør til madlavning.. Det
kan godt være det er en halucination, men jeg synes at jeg kan smage
forskel..

En anden ting jeg har bemærket:

Hvorfor den negative attitude mod Arla?..

/peter

Fra : Ditte Hansen

Dato : 12-02-04 17:04

> [...]
nogle,
> der mener den ikke engang kan bruges til det), eller kan den også bruges

Hej Gruppe

Om man kan bage alt med kærgården ved jeg ikke. Men det er svært at rulle en
tærtedej ud, når den består af kærgården. Smøret gør at dejen er mere fast,
når den har været på køl en time. Hvorimod kærgården aldrig helt stivner.

Hilsen Ditte

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 17:08

> [...]
nogle,
> der mener den ikke engang kan bruges til det), eller kan den også bruges

Kærgården er en blanding af mælkefedt(smør), olie og vand.

Kærgården kan sagtens bruges til at stege i og bage med. Det er smag og
behag hvad man kan lide. Prøv dig frem

Det står vist for øvrigt også på pakken (i bunden), at Kærgården kan bruges
til stegning og bagning.

Tina