Billede "for langt nede"
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 14-02-04 11:04

Hej,

Jeg skriver i begge grupper, da jeg ikke ved om dette problem specifikt
relaterer sig til mit grafikkort.

Jeg har det problem at skærmbilledet, når maskinen booter (alt før
skrivebordet i windows) er for langt nede, dvs. at jeg ikke kan se det
nedersten at skærmbilledet - heller ikke selvom jeg justerer den max op i
højden. Dette er specielt et stort problem, når jeg skal installerer' et OS.

Et andet problem, jeg ved ikke om det har noget at gøre med det andet, er at
når jeg booter op fra en CD (eks. XP, eller SUSE Linux (samme problem)) når
den kun til det første skærmbillede, når jeg så har trykket Install, eller
hvad menuen nu siger, går skærmen i sort, og jeg kan se på selve monitoren
at den får et signal ind (lyser grønt), men ca. en gang hver 10. sekund
mister den det (lyser gult) for derefter at lyse grønt igen...

Hvad kan det værer galt? Jeg kører på et EpOX 8RDA+ m. et ATI 9600
grafikkort.

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : N´far

Dato : 14-02-04 11:11

"Rasmus Nielsen" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har det problem at skærmbilledet..

Hvordan seer det ud, hvis du starter PC´en op i fejlsikret tilstand eller
VGA-mode ?

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 14-02-04 11:20

> Hvordan seer det ud, hvis du starter PC´en op i fejlsikret tilstand eller
> VGA-mode ?

Hvordan gør jeg det? Men som sagt ligger problemet også før den når til
windows, og det er vel kun der den vil kunne bruge de indstillinger.

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : N´far

Dato : 14-02-04 11:47

> Hvordan gør jeg det? Men som sagt ligger problemet også før den når til
> windows, og det er vel kun der den vil kunne bruge de indstillinger.
>
> Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Prøv at lave genstart og få den til at stoppe under bios-opstart ved at
trykke på pause ( break) på dit tastatur. Åben dit skærm menu på monitoren
så og se om du evt. kan nulstille (reset) skærmen eller indstille det, så at
alt er med.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 14-02-04 12:41

> [...]
> så og se om du evt. kan nulstille (reset) skærmen eller indstille det, så

Det havde jeg prøvet. Jeg har nu til gengæld indkredset problemet: For på
min tv-out er skærmbilledet nemlig rigtigt (jeg kan se bunden) og jeg kan
der også se menuerne ved en OS-installation osv. At disable tv-out løser dog
ikke problemet - hvad skal jeg prøve?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 14-02-04 12:56

> [...]
> der også se menuerne ved en OS-installation osv. At disable tv-out løser

Hmmm. Jeg skulle tilsyneladende både disable tv-out og så rent fysisk hive
kablet ud, så virker det - men det er jo ikke særlig smart at jeg skal gøre
det hver gang jeg skal bruge en bootmenu - hvordan fikser jeg det?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-04 23:47

Rasmus Nielsen wrote:

> Hmmm. Jeg skulle tilsyneladende både disable tv-out og så rent fysisk hive
> kablet ud, så virker det - men det er jo ikke særlig smart at jeg skal gøre
> det hver gang jeg skal bruge en bootmenu - hvordan fikser jeg det?

Check om der findes en nyere Bios/firmware-version til kortet, som
fikser det.