PC gå ud, Booter umotiveret.
Fra : Claus Lauritsen

Dato : 13-02-04 13:01

Hjælp

Min gamle PC er blevet syg, symtomerne er at den booter går ud og starter op
midt i at den arbejder, ligesom den blev slukket på kontakten.
AMD K2. 420 mhz ASUS A5 bundkort fra 1999

Kan det være strømforsyningen ?

Hilsen

Claus Lauritsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-04 19:57

Claus Lauritsen wrote:
> Min gamle PC er blevet syg, symtomerne er at den booter går ud og starter op
> midt i at den arbejder, ligesom den blev slukket på kontakten.
> AMD K2.

K6-2 (eller K6-II)

> 420 mhz

Overclocket? - i så fald, prøv at clocke ned til normal.

> ASUS A5 bundkort fra 1999

P5A?

> Kan det være strømforsyningen?

Måske - det kunne det nemt være.

Fra : PhuPhyt

Dato : 15-02-04 12:43

On Fri, 13 Feb 2004 13:00:54 +0100, "Claus Lauritsen" <cml@c.dk>
wrote:

> [...]
>midt i at den arbejder, ligesom den blev slukket på kontakten.
>AMD K2. 420 mhz ASUS A5 bundkort fra 1999

Hej Claus,

jeg har selv haft 2 maskiner som lavede hvad du beskriver.
Første maskine var det PSU´en som var syg, nr. 2 maskinen var det
grafikkortet som lavede numre. Begge dele blev skiftet og alt er igen
som det skal være. Kik først på PSU´en, tag derefter alle kort ud
undtaget grafikkortet, hvis det så stadig sker, prøv andet grafikkort.

Sådanne fejl er ret irriterende at fejlsøge efter kan jeg sige.

mvh
René
--
irc: #thepub on /server dk.gamers-net.com

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 16-02-04 17:58

Hej

Og foreløbig tak for svarene, jeg har dog ikke fået løst problemet endnu.

Jeg kan dog fremprovokere en boot ved at starte programmet Frontpage og
starte en upload til min hjemmeside
så er det stensikker maskinen går ud og booter.

Den kan også gøre det mens jeg minst venter det.

Bundkortet er et ASUS P5A og chippen er ikke overlocket.

Hilsen Claus

62282386

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-02-04 23:36

"Claus Lauritsen" <claus@jagt.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den kan også gøre det mens jeg minst venter det.
>
> Bundkortet er et ASUS P5A og chippen er ikke overlocket.

Bruger du win 2000 eller win xp? Kommer den med en advarsel om, at den nu
vil lukke i løbet af så og så mange sekunder? Så er det blaster eller sobig
virus.

Kurt

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 17-02-04 10:39

Hej

Den kører win 2000 professionel
og der kommer ikke noget varsel.

igår prøvede jeg at fjerne kommunikationskortet til min adsl forbindelse, så
blev det helt galt, den kunne ikke engang nå at starte helt op før den
bootede, så installerede jeg kortet igen, og den blev som den plejer, booter
af og til, specielt med Frontpage i aktion som beskrevet tidligere.

Claus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-02-04 23:04

"Claus Lauritsen" <cml@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

booter
> af og til, specielt med Frontpage i aktion som beskrevet tidligere.

Den bliver nok svær. Alt tyder på, at det er en eller anden hardware del,
som driller. Så det er noget med at pille en fra ad gangen og så montere
noget andet. Umiddelbart ville jeg pege på strømforsyning, cpu og mb, men
kan ikke komme det nærmere. Jeg er netop ved at forsøge at hjælpe en med
samme problem, den booter og låser uden særlig grund, og det kan komme efter
½ time eller efter flere timer.
Men der vil nok gå et par dage, inden vi har fået gennemtestet de
forskellige ting, og hvis vi finder fejlen, er det jo ikke ensbetydende med,
at du har samme hardwarefejl.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-02-04 20:30

Til orientering fandt jeg fejlen i dag. Det var strømforsyningen, som var
defekt, selv om den faktisk var helt ny. Jeg flyttede strømforsyningen over
på en anden pc og umiddelbart efter kom samme fejl på denne pc.
Hvad der konkret er i vejen med strømforsyningen ved jeg ikke. Det vi
observerede var, at den efter reboot nogle gange stoppede og nærmest låste.
Tryk på reset knappen virkede ikke. Den skulle slukkes og tændes igen, før
der kom liv.

Kurt