Spillefilm omkring Simon Spies
Fra : Hans volkemann

Dato : 12-02-04 16:22

Hej

Kommer der ikke en spillefilm omkring Simon Spies.......det synes jeg ellers
jeg har hørt,men kan ikke finde noget om det.

Det er ellers lige en rolle for Kim Bornia

Hans

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 12-02-04 16:34

"Hans volkemann" <hans@volkemann.dk> wrote in message
> [...]
ellers
> jeg har hørt,men kan ikke finde noget om det.
>
> Det er ellers lige en rolle for Kim Bornia

Det har jeg ikke hørt, men Østre Gasværk Teater har sat en forestilling op
med Anders Matthesen i hovedrollen som Simon Spies.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : vadmand

Dato : 12-02-04 17:39

"Hans volkemann" <hans@volkemann.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kommer der ikke en spillefilm omkring Simon Spies
Nej. Der kommer en film om ham.

Per V.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-02-04 19:00

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Der kommer en film om ham.

Spillefilm = film med fiktiv handling
Film = alle slags film, inkl. dokumentarfilm etc.

Altså fornuftigt at have ordet spillefilm for at skelne.

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 19:09

"Mikkel Møldrup-Lakjer" wrote:

> Spillefilm = film med fiktiv handling
> Film = alle slags film, inkl. dokumentarfilm etc.
> Altså fornuftigt at have ordet spillefilm for at skelne.

Mon ikke det er brugen af 'omkring', der støder vadmands fintfølende
sprogtentakler?

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-02-04 19:30

"Karsten Strandgaard Jørgensen" <karstenLOVELYSPAM@daimi.au.dk> skrev i en
meddelelse news:402BC145.178EDB65@daimi.au.dk...

> Mon ikke det er brugen af 'omkring', der støder vadmands fintfølende
> sprogtentakler?

Åh...

Fra : vadmand

Dato : 12-02-04 22:50

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@FJERNfabel.dk> skrev i en meddelelse
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Spillefilm = film med fiktiv handling
> Film = alle slags film, inkl. dokumentarfilm etc.
>
> Altså fornuftigt at have ordet spillefilm for at skelne.

Ja, men omkring betyder udenom. Man laver ikke film "omkring" men "om" en
person. Det var det, der var min pedantiske pointe. Jeg brækker mig over
folk, der ustandselig laver ordene længere for at føle sig betydningsfulde:
"spørge ind til" i stedet for "spørge" "gå ind og gøre" i stedet for
"gøre" - find selv på flere.

Sproget er vores vigtigste kommunikationsværktøj, og I behandler det som en
førsteårs snedkerlærling, der lader saven ligge ude i regnen og ruste.

Per V.

Fra : Hans volkemann

Dato : 12-02-04 23:14

Jeg blev helt glad, da jeg så der var mange der havde skrevet på mit indlæg,
men hurtig skuffet da debatten var blevet en hel anden.

Så til dig Vadmand: fuck hvor en idiot; Din mor betaler stadigvæk dummebøder
til gud, fordi hun fik dig........Havde hun ikke bare ladet være med at gå
til den Gang-bang fest

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 23:35

Hans volkemann wrote:

> Jeg blev helt glad, da jeg så der var mange der havde skrevet på mit indlæg,
> men hurtig skuffet da debatten var blevet en hel anden.

Velkommen til Usenet.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 13-02-04 02:00

Hans volkemann skrev:

> [...]
>til gud, fordi hun fik dig........Havde hun ikke bare ladet være med at gå

Jeg finder Vadmands kritik utidig, men berettiget. Til gengæld finder
jeg din reaktion infantil. Du burde være taknemlig for, at nogen
ganske gratis prøver at hjælpe dig til at blive et velformuleret
menneske.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-04 09:55

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> jeg din reaktion infantil. Du burde være taknemlig for, at nogen
> ganske gratis prøver at hjælpe dig til at blive et velformuleret

Vel ikke hvis kritikken er utidig? Dette er usenet, og når folk udviser
fuldkommen mangel på forståelse og stil ved at rette stavefejl og andre
sproglige fejl som ikke er meningsforstyrrende, så er det dårlig
netikette. Og så kan folk reagere som de har lyst. Selv gider jeg ikke
agere netbetjent, men jeg gider heller ikke at bruge tid på at rette
alverdens sprogfejl (hvis jeg overhovedet skulle være i stand til at
finde dem), med mindre vi er i en sproggruppe.

/David

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 13-02-04 10:21

David Rasmussen wrote:

> [...]
> alverdens sprogfejl (hvis jeg overhovedet skulle være i stand til at
> finde dem), med mindre vi er i en sproggruppe.

Vadmand var måske lige lovlig hård. Men hvis man ikke bliver gjort
opmærksom på sine fejl, kan man jo ikke rette dem.

--
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man
kan høre rumskibene flyve rundt ude i rummet i Star Wars.

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-04 10:24

Magnus Dreyer wrote:

> Vadmand var måske lige lovlig hård. Men hvis man ikke bliver gjort
> opmærksom på sine fejl, kan man jo ikke rette dem.

Det udtaler jeg mig ikke om. Jeg nævner blot at det er dårlig stil at
rette sproglige fejl, og at det svar som Hans Volkemann giver er
forventeligt. Velkommen til usenet, som man siger.

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-02-04 10:36

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> escribió

> Vadmand var måske lige lovlig hård. Men hvis man ikke bliver gjort
> opmærksom på sine fejl, kan man jo ikke rette dem.

Det kan han så gøre pr email eller i dk.kultur.sprog, men hans kommentar er
hører ikke hjemme her i gruppen. Den er patroniserende og dybt off topic.

FUT: dk.admin.netikette
Med Venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Beeblebrox

Dato : 14-02-04 00:11

Niels Søndergaard wrote:

> Jeg finder Vadmands kritik utidig, men berettiget.

Forkert. Læs om netikkete. Sproglige petitesser skal ikke kritiseres.
Usenet er for alle, ikke for de få ekstra sprogligt begavede mennesker
der kan opfylde vadmans krav.

> Til gengæld finder
> jeg din reaktion infantil.

Men forståelig!

> Du burde være taknemlig for, at nogen
> ganske gratis prøver at hjælpe dig til at blive et velformuleret
> menneske.

Hvori ser du hjælpen? Jeg ser kun hån, nedladende tale og sure opstød.
Med høflighed kommer man længst!

Vh,
Claus

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-02-04 05:11

Beeblebrox skrev:

>Forkert. Læs om netikkete. Sproglige petitesser skal ikke kritiseres.
>Usenet er for alle, ikke for de få ekstra sprogligt begavede mennesker
>der kan opfylde vadmans krav.

Jeg forstår ikke din indvending. Jeg skriver jo netop, at hans kritik
er utidig. Det vil sige, at den ikke hører hjemme her.

>Hvori ser du hjælpen?

At fremgangsmåden er kritisabel, er vi enige om. Men at få påpeget en
fejl er altid en hjælp til at få den rettet.

Fra : vadmand

Dato : 14-02-04 10:39

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> At fremgangsmåden er kritisabel, er vi enige om. Men at få påpeget en
> fejl er altid en hjælp til at få den rettet.

Jeg kan ikke se det kritisable. Hvis man kun skrev om sprog i
dk.kultur.sprog, hvor deltagerne stort set ikke begår den slags fejl, fik
man jo aldrig mulighed for at rette dem.

Per V.

Fra : Martin Møller

Dato : 14-02-04 11:55

vadmand wrote:

> Jeg kan ikke se det kritisable. Hvis man kun skrev om sprog i
> dk.kultur.sprog, hvor deltagerne stort set ikke begår den slags fejl,
> fik man jo aldrig mulighed for at rette dem.

Nej, og det ville jo betyde enden for dine evindelige sprogkommentarer i
grupper hvor de ikke hører hjemme!

Martin

Fra : vadmand

Dato : 14-02-04 13:56

"Martin Møller" <martinboy@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, og det ville jo betyde enden for dine evindelige sprogkommentarer i
> grupper hvor de ikke hører hjemme!

Ordentligt sprog hører da forhåbentlig hjemme i alle grupper. Vi har for
nylig haft en tråd her i gruppen om korrekt oversættelse af filmtitler -
hører det heller ikke hjemme her?

Per V.

Fra : Martin Møller

Dato : 14-02-04 14:41

vadmand wrote:
> [...]
> for nylig haft en tråd her i gruppen om korrekt oversættelse af
> filmtitler - hører det heller ikke hjemme her?

Jo, for det har nemlig noget med film at gøre. Lad være med at forveksle
film med hvordan folk de skriver herinde.

Martin

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-02-04 12:07

> [...]

>dk.kultur.sprog, hvor deltagerne stort set ikke begår den slags fejl, fik
>man jo aldrig mulighed for at rette dem.

Jeg tror, at det de andre forsøger at fortælle dig, er at de ikke
ønsker at blive rettet, men at få lov til uhindret at fremture i deres
uvidenhed, sådan som de er vant til fra folkeskolen.

Jeg bliver selv glad for at få påpeget mangler og fejl, for så kan jeg
jo undgå at blive til grin en anden gang, men sådan er vi jo så
forskellige.

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-02-04 12:20

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
>
> Jeg bliver selv glad for at få påpeget mangler og fejl, for så kan jeg
> jo undgå at blive til grin en anden gang, men sådan er vi jo så

Ja, man kan jo altid skyde folk ubehagelige motiver i skoene når man er
trængt op i en krog. Det er bare så ulækkert...

Er det så svært at forstå netiketten på usenet? Er det så svært at tro
på at det ikke er velset på usenet at rette stavefejl? Måske er det ikke
et kæmpe komplot skabt af inkompetente idioter, mod Per Vadmand og Niels
Søndergaard, bare fordi de er så kloge? Måske er det faktisk oprigtigt
ment at folk synes at man skal overholde etiketten?

Du siger at du er glad for at få påpeget fejl og mangler så du undgår at
blive til grin en anden gang. Jeg ved ikke om Per Vadmand har det på
samme måde, men i denne tråd er der netop gjort opmærksom på fejl og
mangler i forhold til netiketten.

Hvis I ikke kan finde ud af at overholder reglerne, så find et andet
sted. Og læs venligst alt på http://usenet.dk/. I trænger til det.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-02-04 12:35

David Rasmussen skrev:

> [...]
>mangler i forhold til netiketten.

>Hvis I ikke kan finde ud af at overholder reglerne, så find et andet

Jeg ved sådan cirka, hvordan reglerne er, men da jeg ikke har været
med til at vedtage dem, tager jeg naturligvis alle mulige forbehold i
den anledning.

Men i øvrigt kan jeg ikke se, hvad jeg har forbrudt mig mod i denne
tråd. Jeg sagde rent faktisk, at Vadmands kritik var utidig. Vil du
godt være sød at fortælle mig, hvilke regler jeg efter din mening har
overtrådt?

Fra : Martin Møller

Dato : 14-02-04 14:45

> Jeg ved sådan cirka, hvordan reglerne er, men da jeg ikke har været
> med til at vedtage dem, tager jeg naturligvis alle mulige forbehold i
> den anledning.

Så du mener altså at bare fordi du ikke har været med til at vedtage loven
om fartbegrænsninger så tager du forbehold for den og kører som du har lyst?

Dit argument holder ikke. Kan du ikke indordne dig med de regler der gælder
på usenet så find et andet sted at udgyde dine kværulante holdninger.

> [...]
> tråd. Jeg sagde rent faktisk, at Vadmands kritik var utidig. Vil du
> godt være sød at fortælle mig, hvilke regler jeg efter din mening har

Utidig? Glemmer du ikke også at nævne at du i samme åndedrag sagde at
kritikken var berettiget?

--
/Martin Møller

- Ved svar via email - fjern SPAMFILTER i emailadressen.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-02-04 16:46

Martin Møller skrev:

>Så du mener altså at bare fordi du ikke har været med til at vedtage loven
>om fartbegrænsninger så tager du forbehold for den og kører som du har lyst?

Nej da. Jeg prøver at holde reglerne. Men det betyder ikke, at jeg
nødvendigvis elsker dem eller mener, de er rimelige.

>Dit argument holder ikke.

Hvad for et argument?!

>Kan du ikke indordne dig med de regler der gælder
>på usenet så find et andet sted at udgyde dine kværulante holdninger.

Jeg tror, du forveksler mig med Vadmand. Jeg har ikke kværuleret, blot
kommenteret.

>Utidig? Glemmer du ikke også at nævne at du i samme åndedrag sagde at
>kritikken var berettiget?

Selvfølgelig var den berettiget. Eller vil du påstå, der ikke var tale
om en fejl? Tænk, at man er nødt til at skære det ud i pap! Jeg mente,
at Vadmand havde god grund til at fremføre sin kritik, men at det ikke
var det rette sted at fremføre kritikken.

Men selv om jeg havde ment, hvad du mener, jeg mente, var der stadig
ikke nogen regler, der blev overtrådt. Det er tilladt at sige sin
mening, og det var ikke mig, der brød etiketten, men Vadmand.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 15-02-04 20:21

Martin Møller wrote:
> [...]
>
> Dit argument holder ikke. Kan du ikke indordne dig med de regler der gælder
> på usenet så find et andet sted at udgyde dine kværulante holdninger.

Jeg var ellers af den opfattelse at "reglerne" om netikette var
retningslinjer som man håber på at alle usenet brugere vil tage til sig
mere end det er egentlige love. Loven om fartbegrænsninger derimod er
netop en lov og ikke bare en retningslinje for god opførsel når man
kører bil.

> Utidig? Glemmer du ikke også at nævne at du i samme åndedrag sagde at
> kritikken var berettiget?

Kritikken er vel berettiget da vadmand har ret i at det er forkert
sprogbrug. At sige at kritikken er utidig er vel egentlig det samme som
at sige at irettesettelsen går imod god netikette.

Tenz.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-02-04 15:03

Niels Søndergaard escribió / skrev

> Jeg ved sådan cirka, hvordan reglerne er, men da jeg ikke har været
> med til at vedtage dem, tager jeg naturligvis alle mulige forbehold
> i den anledning.

Så gør det venligst i dk.admin.* hvor den diskution hører hjemme, og
ikke her i dk.kultur.film.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Rhexis

Dato : 14-02-04 17:31

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in
message news:cmtr20hkk8i1ek835dip0vp994ub0j3efs@4ax.com

> Jeg tror, at det de andre forsøger at fortælle dig, er at de ikke
> ønsker at blive rettet, men at få lov til uhindret at fremture i deres
> uvidenhed, sådan som de er vant til fra folkeskolen.

Glimrende. Nu mangler du mangler bare lige at så tvivl om deres
heteroseksualitet, så har du rækken fuld.

--
rhexis

Fra : Rhexis

Dato : 14-02-04 17:34

"Rhexis" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Glimrende. Nu mangler du mangler bare lige at så tvivl om deres
> heteroseksualitet, så har du rækken fuld.

Laffo. Meget passende for en sprogdiskussion laver jeg selvfølgelig
en sproglig bommert.

--
rhexis

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-02-04 18:20

Rhexis skrev:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in
>message news:cmtr20hkk8i1ek835dip0vp994ub0j3efs@4ax.com

>Glimrende. Nu mangler du mangler bare lige at så tvivl om deres
>heteroseksualitet, så har du rækken fuld.

Jeg kan ikke se, hvad folks seksuelle observans har med denne sag at
gøre.

Fra : Rhexis

Dato : 14-02-04 18:42

> Jeg kan ikke se, hvad folks seksuelle observans har med denne sag at
> gøre.

Det har lige så lidt med denne sag at gøre som din tåbelige
folkeskolekommentar, hvilket var min pointe.

--
rhexis

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-02-04 19:51

Rhexis skrev:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

>Det har lige så lidt med denne sag at gøre som din tåbelige
>folkeskolekommentar, hvilket var min pointe.

Der var desværre intet tåbeligt ved den kommentar. Usenet vrimler med
folk, der hverken kan udtrykke sig eller lade være, og som bliver
smaskfornærmede, når de får det at vide. Og jeg tvivler på, at det
hovedsagelig er privatskolerne, der har udklækket dem.

Fra : lars@zulfo.dk

Dato : 14-02-04 15:44

> [...]
> dk.kultur.sprog, hvor deltagerne stort set ikke begår den slags fejl, fik
> man jo aldrig mulighed for at rette dem.

Hvorfor skulle du også rette ham?

Jeg forstod udemærket hans oprindelige indlæg, og det gjorde du også....

> Per V.

Lars B

Fra : vadmand

Dato : 15-02-04 18:20

<lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle du også rette ham?

Fordi enhver, der udtrykker sig sprogligt, selv må være interesseret i at
udtrykke sig på godt sprog.

Eller hva`?

Per V.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 15-02-04 20:30

vadmand wrote:
> Fordi enhver, der udtrykker sig sprogligt, selv må være interesseret i at
> udtrykke sig på godt sprog.
>
> Eller hva`?

Ikke nødvendigvis. Der er mange der er godt tilfredse med bare at blive
forstået. Mange af dem der skriver på usenet bruger ikke meget tid på
deres indlæg og derfor sker det ofte at det sproglige ikke er helt i
top. Du har ret i at ens sproglige kunnen kun kan blive bedre hvis man
bliver gjort opmærksomme på de fejl man laver men folk kommer ikke her
for at lære korrekt dansk men for at diskutere film. Hvis de var
interesserede i at få et bedre sprog så er usenet nok ikke det rette
sted at hænge ud.

Tenz.

Fra : Jensen

Dato : 16-02-04 11:38

On Sun, 15 Feb 2004 18:19:54 +0100, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

><lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

>Fordi enhver, der udtrykker sig sprogligt, selv må være interesseret i at
>udtrykke sig på godt sprog.
>
>Eller hva`?

Tja, personligt synes jeg det er lige på grænsen i dette tilfælde.
Til gengæld ville jeg blive mindre glad hvis stavefejl, kommafejl,
eller "tanketorsk" bliver kommenteret, men sproglige formuleringer i
den kategori, som vi så her, synes jeg egentlig kan være godt nok. Det
der undrer mig mest er at en lille rettelse kan give så meget ballade
som tilfældet blev.

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 16-02-04 12:01

> <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi enhver, der udtrykker sig sprogligt, selv må være interesseret i at
> udtrykke sig på godt sprog.

Problemæt er åsse at mange ik kan så godt skriv som daj kan.

For nogle mennesker er det et valg imellem at bruge 10 minutter på et
perfekt post, eller 1 minut på en forståelig post. At blive rettet konstant
vil presse dem over i den første, hvilket de færreste nok ville gide i
længden.

Fra : vadmand

Dato : 16-02-04 12:33

"Ronny Nielsen" <ronnyroy@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
konstant
> vil presse dem over i den første, hvilket de færreste nok ville gide i

Nu var der jo, som "jensen" påpegede, netop ikke tale om stave- eller
slåfejl, som jeg normalt kun ville brokke mig over i sproggruppen, medminder
de var direkte meningsforstyrrende, men om en sproglig uvane med at sige
"omkring", når man mener "om." Dette har ikke noget med hverken staveevne
eller uddannelse at gøre, men er netop blot en uvane.

Og mht tiden er det jo faktisk hurtigere at skrive "om" end "omkring" -
ligesom flere af de andre overflødige fyldord bare er spild af tid og
båndbredde.

Per V.

Fra : Martin Møller

Dato : 14-02-04 11:52

Niels Søndergaard wrote:
> [...]

> jeg din reaktion infantil. Du burde være taknemlig for, at nogen
> ganske gratis prøver at hjælpe dig til at blive et velformuleret

Jeg tror nok han selv skal bede om hjælp hvis han mener han har brug for
den.

Martin

Fra : vadmand

Dato : 14-02-04 14:00

> Jeg tror nok han selv skal bede om hjælp hvis han mener han har brug for
> den.

Det er karakteristisk for folk, der bruger sproget forkert, at de ikke selv
er klar over det - hvilket tydelig framgår af det foreliggende.

I øvrigt: Hvis en tråd irriterer dig, så lad være med at svare på den.
Personligt synes jeg, det er røvirriterende, hver gang en trå¨d endr i
rumvampyrer, men så dropper jeg den bare.

Men rumvampyrer er selvfølgelig langt mere relevante end sproglige fejl...

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-02-04 14:13

> [...]

>Personligt synes jeg, det er røvirriterende, hver gang en trå¨d endr i
>rumvampyrer, men så dropper jeg den bare.

Så mangler du forståelse for en væsentlig del af uvirkeligheden.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-02-04 15:09

vadmand escribió / skrev

> I ›vrigt: Hvis en tr†d irriterer dig, s† lad v‘re med at svare p†
> den.

Det faktum at vi kan vælge ikke at læse dine indlæg berretiger dig til
at skrive indlæg om andres sprogbrug? Må jeg så også spamme gruppen med
reklamer for min hjemmeside (i kan jo bare ignorere mine indlæg)?

Fra : Jensen

Dato : 16-02-04 11:32

On Thu, 12 Feb 2004 23:13:56 +0100, "Hans volkemann"
<hans@volkemann.dk> wrote:

> [...]
>til gud, fordi hun fik dig........Havde hun ikke bare ladet være med at gå

Jeg har også nogle gange fået røde knopper af Vadmand, og alligevel
har jeg det efterhånden sådan at usenet ville være et kedeligere sted
uden en som ham, uanset hvor ufattelig uenig jeg kan være med ham.

Dit barnlige angreb på ham er dog ekstremt pinligt, ikke mindst fordi
manden har mange gange mere livserfaring end dig.

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-02-04 12:29

Jensen wrote:

> Dit barnlige angreb på ham er dog ekstremt pinligt, ikke mindst fordi
> manden har mange gange mere livserfaring end dig.

Jeg heller ikke mene at de uelegante kommentarer om Per Vadmands mor har
noget med sagen at gøre. Men jeg kan nu ikke se hvad livserfaring har
med sagen at gøre.

/David

Fra : Jensen

Dato : 16-02-04 12:56

On Mon, 16 Feb 2004 12:29:26 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Jeg heller ikke mene at de uelegante kommentarer om Per Vadmands mor har
>noget med sagen at gøre. Men jeg kan nu ikke se hvad livserfaring har
>med sagen at gøre.

Nej, det skal sørme heller ikke forstås som om at livserfaring er
garanti for fornuft eller intelligens, men blot at de skældsord som
der blev kastet med virker ekstra latterlige når de sendes af sted mod
en mand _omkring_ :) de 60.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-02-04 17:48

"Jensen" <stoams@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> garanti for fornuft eller intelligens, men blot at de skældsord som
> der blev kastet med virker ekstra latterlige når de sendes af sted mod

Det hedder ikke "omkring", men "over"

--
Anders Vind Ebbesen
Ja, jeg ved godt at de 2 ord ikke udelukker hinanden.

Fra : vadmand

Dato : 16-02-04 18:19

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> "Jensen" <stoams@hotmail.com> wrote in message
>
> Det hedder ikke "omkring", men "over"

Ja - nøjagtigt 5 dage.

Per V-

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-02-04 23:16

vadmand escribió / skrev

> Sproget er vores vigtigste kommunikationsv‘rkt›j, og I behandler
> det som en f›rste†rs snedkerl‘rling, der lader saven ligge ude i
> regnen og ruste.

Så er det da godt at vi har en moralvogter som dig til at rette på os.
Kan du ikke lige tage et kig på:
http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html og kydse af for hver
gang der er et godt råd du ikke har fulgt?
FUT: dk.admin.netikette

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-02-04 23:20

> Ja, men omkring betyder udenom. Man laver ikke film "omkring" men "om" en
> person. Det var det, der var min pedantiske pointe.

Godt, det har jeg så fattet nu. Sjovt nok har jeg selv for år tilbage
skrevet et indlæg, hvor ironiserede over tendensen til "omkring" - efter at
have hørt om en person, der "tænkte sig omkring".

> [...]
betydningsfulde:
> "spørge ind til" i stedet for "spørge" "gå ind og gøre" i stedet for

Jeg tror nu, at du tager fejl, når du påstår, at det er for at føle sig
betydningsfulde. Jeg tror snarere, at det skyldes en usikkerhed der gør, at
mange mennesker ikke finder mod til at udtrykke sig kort og præcist, men
derimod bruger længere og længere udtryk for at spore sig ind på, hvad de
vil sige.

> Sproget er vores vigtigste kommunikationsværktøj, og I behandler det som
en
> førsteårs snedkerlærling, der lader saven ligge ude i regnen og ruste.

Når du tiltaler mig med dit kollektive "I" taler du som en selvfed
overskolelærer, der hellere vil nyde at trone og skælde ud end dele ud af
din (bedre)viden på en konstruktiv måde.

Jeg synes du har en meget ubehagelig måde at bruge "vores vigtigste
kommunikationsværktøj" på, og hvis du nu kunne lade være med at brække dig
lige så hurtigt, som du siger, du plejer at gøre, så tror jeg faktisk, at
også du vil kunne lære noget af de mennesker, du håner: at tale til andre
mennesker med respekt for hvem, de er.

Mikkel

Fra : Beeblebrox

Dato : 14-02-04 00:08

vadmand wrote:

> [...]
> førsteårs snedkerlærling, der lader saven ligge ude i regnen og ruste.

Oh my God! Har du overvejet at droppe usenet hvis det støder dig så
meget at læse hvordan almindelige mennesker vælger at formulere sig?

Inden du går helt i selvsving over folk der ikke følger dine 'normer' så
læs her: http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html

Umiddelbart ser jeg at dit indlæg bryder med følgende netikette punkter:
* Vær høflig
* Stik en finger i jorden
* Hold dig til emnet
* Brug evt. email til personlige opgør
* Bolden og manden
* Indlæg der henvender sig til enkeltpersoner
* Der skal være plads til alle
* Kværulanter

8 ud af 12... ikke dårligt!

Vh,
Claus

Fra : vadmand

Dato : 14-02-04 10:37

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Oh my God! Har du overvejet at droppe usenet hvis det støder dig så
> meget at læse hvordan almindelige mennesker vælger at formulere sig?

Hvis de så bare "valgte".

> Inden du går helt i selvsving over folk der ikke følger dine 'normer' så

Det er ikke "mine" normer.

> læs her: http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html

> Umiddelbart ser jeg at dit indlæg bryder med følgende netikette punkter:
> * Vær høflig

Jeg er altid høflig, indtil folk er uhøflige mod mig.

> * Stik en finger i jorden

Hvad mener du med det?

> * Hold dig til emnet

Vrøvl. Livet findes ude ad tangenterne.

> * Brug evt. email til personlige opgør

Hvilke personlige opgør?

> * Bolden og manden

Hedder du Bo Warming til mellemnavn?

> * Indlæg der henvender sig til enkeltpersoner

Alle indlæg på usenet henvender sig til enkeltpersoner undtagen det første i
en tråd.

> * Der skal være plads til alle

Helt enig.

> * Kværulanter

Er det kværulantisk at forholde sig til sproglige formuleringer?

Et forståelsesspørgsmål: Når du diskuterer med folk ude i virkeligheden, går
du så også i sort, hvis de ikke holder sig strengt til emnet?

Per V.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-02-04 11:30

vadmand escribió / skrev

Nej vadmand, du er en kværulant. Din sproglige kritik har intet med
dk.kultur.film at gøre.

Fra : vadmand

Dato : 14-02-04 13:58

> vadmand escribió / skrev

> Nej vadmand, du er en kværulant. Din sproglige kritik har intet med
> dk.kultur.film at gøre.

Det synes jeg altså den har. Sproglig kritik er relevant i alle grupper.

Per V.

Fra : Martin Møller

Dato : 14-02-04 14:53

vadmand wrote:
> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse

> Det synes jeg altså den har. Sproglig kritik er relevant i alle
> grupper.
>
> Per V.

Må jeg komme med et forslag. Hvad om vi alle sætter vadmand i vores
killfilter så vi slipper for hans kværulante og urelevante kommentarer. Jeg
skal gerne være den første der siger *PLONK* til vadmand.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-02-04 15:06

vadmand escribió / skrev

> Det synes jeg alts† den har. Sproglig kritik er relevant i alle
> grupper.

Ligesom Red Barnet beskeder er relevante alle grupper, eller "Pas på der
er en ny super-virus løs på internettet"-beskeder også er relevante for
alle grupper?

Kan du selv se det?

Hvis ikke det er indeholdt i fundatsen, er det ikke relevant for
gruppen. Du kan selv læse fundatsen på: http://www.usenet.dk/grupper.pl?
get=dk.kultur.film

Desuden er rettelsen af stave/sprogfejl specifikt påtalt som dårlig
netikette på http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html (under
punktet "der skal være plads til alle")

Det ville være rart hvis du gad at overholde disse simple
retningslinier.

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-02-04 15:13

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:

> Det synes jeg altså den har. Sproglig kritik er relevant i alle grupper.

Men det er kritik af dig, når du gør noget, der irriterer andre, altså ikke?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Bo Warming

Dato : 13-02-04 08:22

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@FJERNfabel.dk> wrote in message > Spillefilm
= film med fiktiv handling
> Film = alle slags film, inkl. dokumentarfilm etc.

For 3 år siden kom en fin dokumentatfilm som NÅEDE HELE VEJEN RUNDT og
loyalt dækkede dette lykkeskabende genis meriter. Altså er OMKRING formanden

Anden Matthesens egotrip fokuserer efter sigende på denne stand-up'ers navle
men det er nok OK - SPIES VAR EN FRI ÅND og gik efter bold ej mand, og kunne
ikke forhånes, så det er OK.

Måske det især var for at kunne arbejde i Østrig under krigen, at Simon
Spies meldte sig ind Fritz Clausens DNSAP
Måske den folkelige humoristiske dansker så kvaliteter i tysk økonomisk
politik, som idag fortrænges af medierne.
Et teaterstykke om ham får aviserne til 12 feb at skrive om
charterrejse-fornyeren, der lod letlevende piger få afbudsrejser og gjorde
det dobbelt spændende at rejse til syden.
Ond skattelov tvang ham til at gifte sig med Janni, for at hans barn,
succesfirmaet kunne fortsætte - og det lykkedes kun dårligt .
Men kulturelt hører han til de store fornyere og han sparkede sexfrigørelsen
fremad og viste kapitalismens lykkeskabende kvaliteter i et undertrykt
socialistland
At udvide menneskehedens grænser er, hvad Vesten står for - og hvad Islam
vil til livs. Sammen med Glistrup har Spies skabt trivsels-nytænkning i
Grundtvigs ånd, som bør hjælpe os at modstå godhedsindustriens ondskab.

"Er livet ikke tusind gange for kort til at kede sig" skrev Nietzsche
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : PerX ...

Dato : 15-02-04 22:46

In article <c0ga6k$ert$1@sunsite.dk>, "vadmand" <perve@(fjerndette)
post.tele.dk> says...

> "Hans volkemann" <hans@volkemann.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Der kommer en film om ham.

Tilgengæld kommer der 500 indslag om ham og det nye teater stykke, fordi
95% af Danmarks journalister syntes det er vildt kreativt at lave et
indslag om det.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-04 23:53

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> Tilgengæld kommer der 500 indslag om ham og det nye teater stykke, fordi
> 95% af Danmarks journalister syntes det er vildt kreativt at lave et
> indslag om det.

Stav til fribilletter.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,