Indførelse af EU-flag
Fra : Martin Sorensen

Dato : 11-02-04 18:39

Ovre i dk.fritid.sejlads har der lige været en diskussion, foranlediget af
at EU-parlamentet tilsyneladende har diskuteret at ændre EU-landenes
skibsflag således at EU-flaget skulle anbriges i et hjørne af
nationalflaget.

Forslaget kom ikke videre, men jeg var egentlig af den opfattelse at
EU-parlamentet ikke kunne tage initiativ til den slag?. Jeg troede at det
var kommisionen der to initiativ til ny lovgivning.

Er der nogen som kan oplyse mig?

mvh

Martin

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 11-02-04 20:29

Martin Sorensen skrev:

> [...]

> EU-parlamentet ikke kunne tage initiativ til den slag?. Jeg troede
> at det var kommisionen der to initiativ til ny lovgivning.

Efter en tids søgen fandt jeg forslaget:

http://www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/rett/20031124/512783da.pdf

Det drejede sig om et privat ændringsforslag til regler om overførsel af
skibe mellem skibsregistre. Europa-parlamentet har lov til at foreslå
ændringer til kommissionens forslag, men de kan ikke vedtage dem
ensidigt idet Rådet efterfølgende skal godkende ændringerne.

Ændringsforslaget røg ud under komprosmisforhandlingerne mellem Rådet og
Europa-Parlamentet og blev ikke vedtaget i sidstnævntes
førstebehandling.

http://register.consilium.eu.int/pdf/dk/03/st16/st16156.da03.pdf

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : KS

Dato : 12-02-04 05:23

On Wed, 11 Feb 2004 18:38:52 +0100, santana.sorensen@THISget2net.dk
(Martin Sorensen) wrote:
> [...]
>EU-parlamentet ikke kunne tage initiativ til den slag?. Jeg troede at det
>var kommisionen der to initiativ til ny lovgivning.

Jeg er ikke sikker på om det er 100% relevant, men jeg tror du vil
have fornøjelse af at læse EF traktatens Artikel 251 EF & Artikel 252
EF. (selvom det kan kræve at man læser dem igennem et par gange før
det giver mening)

Du skal lige holde i mente, at de godt kan benytte andre
fremgangsmåder.

Man kan tænke på Rådet som speederen, kommissionen som som motoren, og
parlamentet som bremsen (eller koblingen).
I at det er:
- Rådet der beder kommissionen om at undersøge et emne, og udarbejde
en forordring eller direktiv.
- Kommissionen der laver al fodarbejdet, med at indsamle data,
udarbejde udkast etc.
- Parlamentet der "godkender", eller kommer med ændringer.
- og så endeligt Rådet der vedtager dem.

mvh
KS