Jack Nicholson i "The Raven"
Fra : vadmand

Dato : 11-02-04 00:16

Jeg så her i aften på video Roger Corman-filmen fra 1963 "The Raven" med
Vincent Price, Peter Lorre og boris Karloff. Kan anbefales til alle, der kan
lide at grine ad gysere. Helt i klesse med fx. Frankenstein junior.

I en ikke krediteret og ret ubetydelig birolle sås til min overraskelse en
meget ung Jack Nicholson. Det var vist hans syvende film eller sådan noget -
han har været med længe!

Mit spørgsmål er så: Filmens producer hed James A. Nicholson - ved nogen, om
det er familie?

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 11-02-04 00:53

vadmand skrev:

> [...]
overraskelse en
> meget ung Jack Nicholson. Det var vist hans syvende film eller sådan

Rollen er da ikke så lille endda, og han krediteres lige som de andre
skuespillere i slutningen med billede og navn.

> Mit spørgsmål er så: Filmens producer hed James A. Nicholson - ved
nogen, om
> det er familie?

Navneligheden er nok tilfældig. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om, at
de skulle være i familie. Jack Nicholson var ven med instruktør Roger
Corman og medvirkede i mange af hans film. Han har f.eks. en af
hovedrollerne i "The Terror" (1963) og har en birolle som den
masokistiske tandlægepatient i gyserkomedien "The Little Shop of
Horrors" (1960).

James H. Nicholson stod sammen med Samuel Z. Arkoff bag filmselskabet
AIP som producerede alle Cormans Poe-film på nær én.

Var den version du har på video forresten 2,35:1?

ML-78

Fra : vadmand

Dato : 11-02-04 10:27

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Var den version du har på video forresten 2,35:1?

Nej, den var optaget fra tv for flere år siden - og uden eftertekster.

Desværre i sidebeskåret format. Jeg så den i biografen i 1967 og nød den
allerede da, men dengang havde Nicholsom jo ikke fået sit store gennembrud,
så ham lagde jeg ikke mærke til.

Per V.

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 11-02-04 12:04

vadmand skrev:

> Nej, den var optaget fra tv for flere år siden - og uden eftertekster.
>
> Desværre i sidebeskåret format.

Det anede mig. Det er en skam da "The Raven", ligesom Cormans andre
film, udnytter det brede format til fulde. Der er flere scener hvor
Price og Karloff duellerer hvor de to er placeret helt ude i siden,
hvilket må gå tabt i pan & scan.

Hvis du kan lide filmen kan jeg anbefale at opdatere til DVD'en
(http://www.futureent.com/dvd/details.php?id=11613) som er i det rigtige
format og fra et print der sandsynligvis er langt bedre end hvad tv har
vist. Den indeholder også "Comedy of Terrors" som er endnu et team-up af
Price, Karloff og Lorre men ikke helt så vellykket som "The Raven".

ML-78