Kattemad! (oplæg til debat)
Fra : Christian Jonassen

Dato : 10-02-04 16:16

Jeg vil gerne starte debatten om kattemad. Dyr vs. billig. Kan det betale
sig overhovedet???? Jeg ved der er mange der vil fare i blækhuset og
fortælle mig hvorfor vi skal købe de gode (læs dyre) så som Eukanuba, Hills,
Royal Canin, Iams etc.

Sagen er at jeg altid selv har købt de anerkendte og af dyrlægen anbefalede
mærker. Jeg har altid troet 100% på historierne om flottere pels, sikring
mod urinvejs-sygdomme osv. Men nu er jeg virkelig kommet i tvivl om det er
nødvendigt at betale de mange ekstra penge det bliver til på et år, i
forhold til hvis jeg købte Brekkies, Kitekat, Pussi osv.. Grunden til min
tvivl er at jeg holder bladet "tænk og test" der udgives af forbrugerrådet.
I sidste nummer læste jeg til min store overraskelse, om en undersøgelse der
er lavet af hundemad. Her blev det slået fast at der INGEN grund er til at
foretrække de dyre mærker fremfor de billige, medmindre der er tale om en
hund der er hvalp, syg, har allergi eller lign. Producenterne er nemlig
underlagt normer for hvad foderet skal indeholde, disse er udstukket af "The
european pet food industri federation".

Formanden for de praktiserende dyrlæger fortæller at det startede med at
dyrlægen solgte specialfoder til syge dyr, sidenhen kom "normalfoderet" til,
men der er aldrig lavet nogen ernæringsanalyse af den alm. type af det dyre
foder.

Kun 3 af de 21 testede dyrefodre, fik prædikatet "under middel".

Det slåes fast af Vital Pet groups Produktionsudviklings-chef og dyrlæge Kim
Hesvang, at de som producent er klar over at alle de billige mærker er
underlagt samme regler som de dyre, ydermere at han er klar over at en hund
der får billigt foder og er sund og rask lever lige så længe og lige så godt
som en der har fået fyrt foder. Han fortæller også at 10 procent af
prisforskellen mellem et økonomi-foder og et dyrt foder stammer fra bedre
råvarer. De sidste 90 procent af prisforskellen kommer fra valg af emballage
der er bedre (eks. med lynlås) markedsføring m.m.

Summasumarum er at man skal holde øje med ens hunds pels og aktivitet er som
den plejer. Er den det er der ingen grund til bekymring om foderet er godt
nok..

Hvad siger i?????? Gælder dette også kattemad??? Jeg er ikke en nærig-pind,
jeg har altid købt det dyre foder. Jeg vil gerne have en debat igang. Hvad
siger opdrætterne? En hundeopdrætter får eks. 25% rabat på foder til
hvalpene gennem Eukanuba, derfor kan man vel godt forstå de så anbefaler det
til nye hunde-ejere. Får katte-opdrættere den samme rabat for at påvirke nye
ejere??

Hilsen Christian

Fra : anja rasmussen

Dato : 10-02-04 16:33

> [...]
> til nye hunde-ejere. Får katte-opdrættere den samme rabat for at påvirke nye

Hej...
Personligt synes jeg at bare foderet lever op til standard er det op til
en selv, hvad man giver for det.....jeg er selv lige skiftet til Nutro
Choice, fra dyrlægens Specific....grunden til jeg er skiftet er
simpelthen:
1) Min ene kat var kørt træt i dyrlægens foder
2) Så er det billigere med Nutro ( jeg spare ca 150kr pr indkøb)
Men jeg kunne aldrig drømme om at købe det billigste billige, før jeg er
sikker på det ville være godt nok.........derfor kunne det være rart med
en test på kattefoder også....men samtidig må der jo også være en grund
til at noget bliver smidt efter os mens andet koster en formue....

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 10-02-04 18:15

anja rasmussen <anjaras44KATTE@BAKKEhotmail.com> writes:

> [...]
> en test på kattefoder også....men samtidig må der jo også være en grund
> til at noget bliver smidt efter os mens andet koster en formue....

Helt kort..
I det billige er det som står først (= det som der er mest af) typisk
korn eller ris katte kan ikke bruge korn eller ris til noget, det kan
hunde...

Resultat: mere i bakken fordi katten spiser mere billig foder for at få det
samme foderbehov opfyldt...

Emballagen er ikke uvæsentlig, en "lynlås" i posen sikrer at indholdet
holder sig frisk til det er spist. Min erfaring er at det faktisk er
billigere at købe kvalitetsfoder. Og jeg har nu levet sammen med
kat/katte i 15 år..

Jeg giver ca 2 kr for tørfoder og ca 2,50 for en pose vådfoder pr dag,
læg så knap en krone oven i for grus og du har basisudgiften for en
kat som fodres med kvalitetsfoder Hills og RC, jo større mængder du
køber tjae jo billigere er det...

I den forbindelse skal lige med at jeg bor sammen med en Maine Coon
som bestemt ikke er kendt for at lide af manglende appetit

Der er en undersøgelse af kattemad på vej, der er taget kontakt til
tænk og de oplyste at de er i gang med at arbejde på sagen...

--
Med hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Christian Jonassen

Dato : 10-02-04 17:17

Tak for indlægget Henrik. Jeg syntes det er dejligt at se du skriver de er
på vej med en test af kattemad, det bliver spændende.

Det siges at kvaliteten i proteinet der stammer fra kød er blevet bedre i
dyrefoderet efter kogalskabs-skandalen, da man ikke længere må fodre kvæg og
svin med kødrester, så disse rester nu ender i katte og hundefoder i stedet
for sojaprotein.

Dejligt med nogle indlæg )

Christian

Henrik Pedersen <misbams@edb.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3n07qg8jz.fsf@henrik.misbamsen...

Fra : Maria Hansen

Dato : 11-02-04 08:07

Hej

Jeg har 3 katte der alle har fået c/d fra dyrlægen, fodi
den ældste fik konstateret urinvejssten for nogle år tilbage. Så jeg
tænkte de må de andre 2 også have, heller forbygge !!!

Jeg overvejer at give den et billigere foder. Hos dyrlægen koster 5 kilo
329kr. Hovr jeg har fundet et sted på nettet hvor jeg kan få 15 kilo for
375 kr.

Man har forsikret mig om at hivs der er lav aske og magnesium indhold,
kan min kat spise hvilken som helst foder !!!

Jeg syntes man skal købe det mad katten holder af, og skifte hvis den
ændre smag....og selvfølelig siger prisen noget, specielt hvis man har
mange katte!

I den sidste ende er det jo kattene der spiser og ikke os...så så længe
de er sunde og raske og kan lide maden, ja hvorfor så ikke købe det man
har lyst til om det er det dyre eller billige..ja det er jo op til
kattens samgsløg !!!''

Mange knuz og missehilsner

Maria

Fra : Christian Jonassen

Dato : 10-02-04 17:13

> [...]
> en test på kattefoder også....men samtidig må der jo også være en grund
> til at noget bliver smidt efter os mens andet koster en formue....

Hej naja, jeg er enig. Men hvornår bliver det for billigt?? Grunden er som
jeg skriver, ofte meget dyrere markedsføring hos de store, samt at man
tilbyder finere pakninger med lynlåse osv. Hills Royal Canin osv. giver ofte
en stor foderspand, en rejsetaske eller lign. med, det ville være utopi at
tro at der ikke er nogen der skal betale for dette, ingen virksomheder gør
noget gratis, tro mig )

Jeg ville også VILDT gerne se en test af kattemad, det er ret spændende det
her syntes jeg. Måske vil du dele dine erfaringer med Nutro med os??

Christian

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 10-02-04 18:03

> [...]
>
> Christian

> Jeg vil i denne sammenhæng gerne komme med "min" erfaring...
Jeg har haft katte som jeg selv skulle fodre (førhen forældre...) nu i
snart 20 år....
Førhen var det stald-/ude/inde katte..og de fik bare det billigeste af
det billigeste....men sidenhen er det blevet langhårskatte af den ene og
den anden slags...ægte og uægte....voksne og killinger og...ja...så
begyndte jeg at lytte til andre samt dyrlæger ,opdrættere
osv....osv....i hele år 2002 feks.,fodrede jeg udelukkende med royal
canin,den der hedder vetenary/sensetive (som kun kan købes gennem
dyrlæger) den kostede 430 kr.,for 10 kg....en pæn klat penge i mine
øjne...resultat:pæne katte,godt i stand,(ikke fede)...flot kraftig
pels...altid orden i maven....kastede aldrig op....og de havd fri adgang
til foderet i 24 timer i døgnet....MEN så i år 2003 lige omkring
nytårsskiftet...var der en dyrehandler(hvor jeg køber foder til mine
kaniner/marsvin-og nu også til kattene)...der "lokkede" mig til at prøve
"BENTO KRONENS-LARA",den findes i flere varianter,og efter et års
forbrug af dette...må jeg sige....stadig flotte katte...flot kraftig
pels...altid orden i maven...ingen opkast...de spiser ikke mere i
forhold til royal canin... der er ikke mere afføring....har ikke tabt
sig....OG dette mærke koster jo kun 230 kr.pr. 10 kg.....så det er ikke
nødvendigvis nødvendigt at købe de HELT dyre mærker...for at det er
super-godt...men man skal nok heller ikke vælge noget der er
billigere....efter min personlige mening.....

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : anja rasmussen

Dato : 10-02-04 19:34

> [...]
>
> Jeg ville også VILDT gerne se en test af kattemad, det er ret spændende det
> her syntes jeg. Måske vil du dele dine erfaringer med Nutro med os??

Hej.....(jeg hedder altså Anja
Jeg vil mægtig gerne del mine erfaringer med nutro med jer.....mine to
katte er så vilde med det at de også godtager dem som godbidder....det
gjorde de ikke ved specific....og hvad angår det der kommer ud af den
anden ende, tja så tror jeg det er meget normalt....(de aflevere en til
to gange i døgnet)
Desuden synes jeg også, at de virker mere glade om morgenen, når vi skal
i gang med vores morgen-ritual.....lige så snart de hører jeg står op,
sidder de i køkkenet og "klager" deres nød indtil skålen er fyldt igen...
Så når alt kommer til alt, så er både jeg og kattene meget glade for
det....!!!

Fra : Bettina Hansen

Dato : 10-02-04 17:58

Hej Christian

Christian Jonassen wrote:
> Hvad siger i?????? Gælder dette også kattemad??? Jeg er ikke en nærig-pind,
> jeg har altid købt det dyre foder. Jeg vil gerne have en debat igang.

Min egen erfaring er at der er forskel...
Jeg fordrer med Specific FCD fra dyrelægen. De gange jeg har forsøgt at
skifte til andre mærker (f.eks. Eukanuba og IAMS) er hver gang endt med
en tur til dyrelægen fordi min kat ikke længere kunne tisse selv :(
Så for mig kan det bestemt ikke betale sig at vælge billigere mærker...
Men OK så er min kat også en gammel kastreret hankat som er disponeret
for danne sten i urinen - men forskel det må der altså være ;)
Om forskellen er ubetydelig for andre katte ved jeg ikke - men den er
det i hvert fald ikke for min :(

Mvh Bettina

---
http://chin.dk

Fra : Tina

Dato : 10-02-04 18:27

I starten da vi fik Leif fik han Pussi fra føtex, det er godt nok ikke det
billigste af supermarked-slagsen, men valgte alligevel at give Royal Canin
en chance og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Det resulterede i en meget
flottere pels og da Leif er langhåret er det ikke helt uvæsenligt, ydermere
er det langt mere drøjt i brug så i den sidste ende er det faktisk
billigere. Så jeg har simpelthen gjort erfaringen selv at det "dyrere" foder
er bedre. Det er også megt rart at det er muligt at kunne justere maden
indefor samme mærke, dvs skifte til noget med mere eller mindre energi
indhold og til inde/ude katte. Leif og Fie er også ganske tilfredse, dog
ville Fie foretrække en diæt udelukkende af Tun i Vand....uhm det er det
bedste der findes hvis I spørger hende.
Mvh Tina

Fra : Christian Jonassen

Dato : 10-02-04 19:51

gerne have en debat igang.

> [...]
> for danne sten i urinen - men forskel det må der altså være ;)
> Om forskellen er ubetydelig for andre katte ved jeg ikke - men den er

Tror dig gerne Bettina. Specific er et godt specialfoder, med en ældre kat
med tendens til urinvejssten er det vigtig hvad der kommer ind...

Jeg syntes det er en god debat vi har gang i her, jeg syntes det bliver SÅ
spændende at se hvad testen omkring kattemad siger.. I øvrigt siges det at
dyrlægerne har 20% af deres indtægter alene på foderet. Jeg er enig i at det
også kan blive for billigt, men Anjas erfaring med Nutro er trods alt en god
besparelse i forhold til eks Hills. Jeg har modtaget i alt 4 katte fra
dyerinternatet i Århus, har hver gang fået at vide at Hills er no.1, men kig
hvad de har på hylderne der?? Kun Hills, reklamer fra hills osv. Jeg
forklejner ikke det store arbejde der gøres på internaterne, der er ikke
noget at sige til de tager i mod alt de kan få, syntes bare altid det er
sjovt at få vendt tingene lidt..

Hilsen Christian

Christian

Fra : Vibeke

Dato : 10-02-04 19:20

> [...]
> hund der er hvalp, syg, har allergi eller lign. Producenterne er nemlig
> underlagt normer for hvad foderet skal indeholde, disse er udstukket af

Præcis den argumentation blev der også brugt i Rabatten for noget tid siden,
hvor de spurgte en eller anden fra Bilka om det var lige så godt at købe det
dyre kattemad som det var at købe deres billige.

Men bare fordi der er normer for hvad foderet skal indeholder betyder det jo
ikke nødvendigvis at det ikke tillader mere eller mindre uheldige versioner
af kattefoder.

Jeg syntes da der har været temmelig meget forskel på de "foderanalyser" som
har været opgivet herinde af de forskellige mærker. Om de forskelle reelt
har en betydning for kattene skal jeg ikke kunne sige.

Men jeg mener bare at fordi der er europæiske normer betyder det altså ikke
altid at de er til gavn for kattene. Kunne man ikke forestille sig at dem
som havde lavet de undersøgelser som lå til grund for normerne var
sponsoreret af et foderfirma. Måske lidt ala en vis hr Astrup som var
sponsoreret af de danske sukkerfabrikker og sjovt nok fandt frem til at
sukker ikke var fedende. (Det var så lige et sidespring). Eller at man måske
i Frankrig og Tyskland har andre (måske lavere) standarder for dyrefoder,
som påvirker nomen.

/Vibeke

Fra : zasha

Dato : 10-02-04 20:38

"Christian Jonassen" <christian-jonassen@webspeedkatte.dk> skrev i en
meddelelse news:4028f603$0$27410$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> sig overhovedet???? Jeg ved der er mange der vil fare i blækhuset og
> fortælle mig hvorfor vi skal købe de gode (læs dyre) så som Eukanuba,
<klip>

Hej Kristian :)
Det er nok en smagssag, på flere områder, dels kattens smag, dels menneskets
"smag", for såvel penge, tillid, tro og meget mere.

Personligt køber jeg alt muligt i en skøn pærevælling (dét spiser de dog
vist ikke).
Jeg køber alt fra Brugsens billige (som de elsker) til Nature's Best, over
Pussi, Whiskas, discountudgaver, Sheba ... you name it. Og så får de iøvrigt
tun (helst i olie siger Frede/Mulle) og rejer, sejfilet, torskefilet mv.

FORDI, jeg elsker selv varieret mad (og især fisk) og ville dø hvis jeg fik
samme slags mad hver eneste dag (det tror jeg ihvertfald)

Iøvrigt har Miver de særeste livretter: ananasflødeost, flødebolleskum,
fyldet i skildpadder og så det sikre HIT hos dem begge: smørret på brøddet
eller allerbedst fra pakken. Smørtyve har en helt klar definition hér, kan
du nok forstå :)

Så uanset hvad hvem siger om kattemad, så får mine katte alverdens kattemad,
uanset pris, mærke og andre finurligheder. "en ny smag...hver dag" kunne man
vel nok sige sådan lidt tillempet *smil*

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk http://chocolade.dk

og
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636

Fra : Jan Holm

Dato : 11-02-04 23:21

zasha wrote:
> [...]
> FORDI, jeg elsker selv varieret mad (og især fisk) og ville dø hvis
> jeg fik samme slags mad hver eneste dag (det tror jeg ihvertfald)

Det samme her. Eukanuba, Royal Canin, grisehaler, svinelever,
svinehjerter, kyllinge lever, kyllinge lår. tørfoder fra aldi, vådfoder
Lux, Pussi, whiskas og meget andet. Vi har aldrig problemer, lækker
pels, alt for meget energi (siam og burmeser + huskat) og regulær afføring.
Godbider i meget små mængder er tun og rejer. Siameseren er
helt tosset med tun, han lyder så sjov når der er tun på bordet.

Hvis man lever et indelukket klinisk liv, med ensartet klinisk mad så
skal der ikke meget til for at man kan blive meget syg. Vaccine er
som regel virus der bliver indsprøjtet i små doser som man så danner
imunforsvar for. For mennesker og dyr tror jeg på at man kan rende
rundt og vaccinere sig selv ved ikke at være så hysterisk.

> Smørtyve har en helt klar definition hér, kan du nok forstå :)

Siameseren her i huset er også en smørtyv, han har netop perfektioneret
afmontering af låget på kærgården.....

Hos Forbruger Informationen ligger der et dokument vedr. kattemad.
Ikke en egentlig test men... http://www.fi.dk/test/bolig/kattemad/

Mvh
Jan Holm

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 21:40

> [...]
> nødvendigt at betale de mange ekstra penge det bliver til på et år, i
> forhold til hvis jeg købte Brekkies, Kitekat, Pussi osv..

Jeg køber ikke kattemad efter navn og pris, men efter om de lever op til
Mark Morris anbefalinger til katte. http://www.dmm.dk/ernaering.shtml

Jeg har i den forbindelse været rundt og kigge på div. fodertyper rundt
omkring, og må erkende, at de "dyre" mærker lever op til anbefalingerne,
hvorimod de "billige" supermarkedsprodukter oftest indeholder alt, alt for
meget magnesium, fedt, og for lidt protein.

Tina

Fra : Kate

Dato : 11-02-04 12:53

Jeg så godt testen i T og T af hundefoder, men læste den ikke da jeg
ikke har hund.
Det er godt at få set på den slags, ligeså vel som andet forbrugerstof.
Det lyder godt at der kommer en test af kattefoder og den vil jeg læse
med interesse.
Men alligevel vil jeg sige at jeg vil tøve med at skifte foder på mine
katte. Den ældste, som nærmer sig 14 år, får specielkost for gamle
nyrer, og han trives godt på det foder. De små får Hill's R/D af to
årsager: de to af dem er meget glade for mad og har tendens til at
blive for tykke og når Johan bliver træf af sit K/D må han gerne spise
med af R/D'en i en kortere periode. Altså _tør_ jeg ikke eksperimentere
med hans helbred.
Okay, sidste år var jeg faktisk skiftet over på et billigere foder,
nemlig det der hedder Prism, men efter at to katte i omgangskredsen fik
urinvejsproblemer på det foder, fik jeg kolde fødder og skiftede
tilbage til Hill's.
Senere udregnede Randi, som kigger ind indimellem, mængderne af de
forskellige vigtige stoffer i de to fodertyper og overbeviste mig om at
Johan nok er bedst tjent med Hill's.

Hvis T og T husker at tage højde for kattens specielle forhold vil jeg
da bestemt være åben i forhold til de tre unge katte jeg har.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 12-02-04 00:10

Bare lige som en sidebemærkning til hele tråden...

Så længe kattemaden bærer betegnelsen "Fuldfoder", så er det lige meget om
du køber den billige frem for den dyre. Fuldfoder kattemad er nemlig EU
godkendt og opfylder alle de ernæringsmæssige behov som katten har.

/Jakob

Fra : Jynis

Dato : 12-02-04 11:25

Hej i gruppen

Det er et rigtigt godt emne at tage op. Min kat får Natura line, det
koster 195 kr. for 12 kg. De 2 vigtigste punkter for mig vedrørende kattemad
er at det dækker kattens ernæringsbehov og at den kan lide det mad den får.
Derud over får han lidt Bento Kronen Torka dåsemad, Og alle de mus han
fanger.Dyrlægen siger han både er en stor og flot huskat.( Det føles næsten
ligesom når sundhedsplejersken roser barnet )
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Britta Sørensen

Dato : 23-02-04 11:48

Hej i gruppen

Jeg vil sige med hensyn til kattemad, så er de vigtigste ting med hensyn til
fodret/katten, det er fast afføring der kommer ud (ikke splat eller for hård
) og at pelsen er blank, så rammer man ikke helt ved siden af.
Hvis katten har / har haft en evt. sygdom vil jeg selv bruge foder fra
dyrlægen, da der er foder til lige præcis den slags sygdom katten nu skulle
være så uheldig at have, det foder er nøje udregnet til, hvad den enkelte
kat skal have i sygdoms perioden !
Jeg hælder selv til de dyere produkter da det er min overbevisning at det er
sundest for mine katte især med hensyn til urinvejs sten m.m. , har prøvet
Wiskas og andre supermarkeds produkter og mine katte fik tynd mave af det,
og jeg kørte gradvist over på det
Jeg har solgt en kat ( arbejder frivillig på Inges Kattehjem ) som jeg
besøgte jeg 2 måneder efter han havde fået den hjem, den får "billig"
kattemad, og kattens pels er helt mat og kedelig,( pelsen var blank og flot
da han fik den hjem !
Det er endnu en grund til jeg selv kører med "dyere" foder.

Med venlig hilsen Britta