Kritisk crash i OS 9.2
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-02-04 15:59

Så gik det åbenbart helt galt med min maskine.
Gammel beige G3 DT med OS9.2
Disken er en seagate 120 GB med fire partitioner.
Systemet er placeret på en 10 GB partition
Maskinen plejer at være klippestabil.

Ved crash'et var jeg på nettet, besøgte arbejdsministeriets hjemmeside,
brugte Netscape 7.1 (tror jeg nok versionen hedder - kan ikke lige tjekke
det.

Det hele begyndte at køre meeeeget langsomt, ville derfor force quitte
Netscape. Herpå gik alt i stå og det var ikke muligt at genstarte maskinen.

Starter så fra system CD'en, hvilket lykkes fint, dog mounter min
systempartition ikke - de øvrige kommer fint frem.
Triller en gang Diskførstehjælp, og i første runde for jeg meddelelse om
at "Mount Check fandt alvorlige fejl" samt at "volume bit map needs minor
repair, 4, 125"
Sætter en reparation i gang og får derpå denne besked: "Kan ikke afslutte
reparationen. Prøv at reparere disken igen. Kunne ikke aktivere enheden
Systemdisk"
Reparerer påny og får igen samme besked.

Nogle der ligger inde med gode ideer?

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : N/A

Dato : 10-02-04 22:02

Fra : N/A

Dato : 10-02-04 22:02

Fra : Christian Bech

Dato : 10-02-04 22:02

Mikael Kern <nospam@kern.dk> wrote:

> Andel byttes: København til Århus. Jeg vil hjem til Århus

Du skal da være så velkommen.

--
Christian

Fra : Mikael Kern

Dato : 10-02-04 22:21

Christian Bech wrote:
> Du skal da være så velkommen.

ca. 100 kvadratmeter og jeg kommer susende...

mvh Mikael Kern
--
Andel byttes: København til Århus. Jeg vil hjem til Århus, bor
centralt og roligt på 2000 Frederiksberg. Se også min annonce på dk.marked.privat.bolig

Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-04 23:38

Hej Frank

Frank Løkkegaard wrote:
> Så gik det åbenbart helt galt med min maskine.
> Gammel beige G3 DT med OS9.2
> Disken er en seagate 120 GB med fire partitioner.
> Systemet er placeret på en 10 GB partition
> Maskinen plejer at være klippestabil.

Har du 9.2.1 eller 9.2.2 på den? - DK eller US? - Og har du ændret ved
'Finder' og 'System' mht. RAM tildeling?

> Ved crash'et var jeg på nettet, besøgte arbejdsministeriets hjemmeside,
> brugte Netscape 7.1 (tror jeg nok versionen hedder - kan ikke lige tjekke
> det.

Det er formentlig 7.01. - 7.1 er kun til OS X. Under alle omstændigheder
er det højst sandsynlig den, der er årsag til nedbruddet.

> Det hele begyndte at køre meeeeget langsomt, ville derfor force quitte
> Netscape. Herpå gik alt i stå og det var ikke muligt at genstarte maskinen.

Arbejdsministeriets webside har formentlig forsøgt at lægge nogle
cookies, som NS ikke har villet acceptere, hvorved NS bliver ustabil.
Dette har jeg set før med både 4.8/56bits std. ver. og med 6.0 og 6.2
versionerne.

Du skulle have forsøgt blot at quitte med COM+Q og ikke COM+ESCAPE, så
kunne du måske have reddet startpartitionen.

> [...]
> Systemdisk"
> Reparerer påny og får igen samme besked.

Ja, det er din startpartitions Master Directory Block (MDB), der er
stået af sammen med driverpartitionen, - derfor kan du ikke starte, da
driverne ikke kan lokaliseres på den defekte partition. Tallene '4' og
'125' henviser til de 'B-tre nodes', der er ødelagte. Startpartitionen
ligger typisk på '1' eller '4'.

> Nogle der ligger inde med gode ideer?

Du kan sagtens redde det hele. Det kræver, du har både Norton Utilities
og DiskWarrior 2.1 eller nyere. Start fra Norton CD'en og kør DiskDoctor
for at reparere så mange af sektorerne i B-tree node'n, så driveres kan
loades og DiskWarrior kan se disken og lægge nyt directory struktur på.
Det er muligt, at NDD ikke umiddelbart kan se partitionen, så skal du i
menuen 'Disks' vælge 'Show Missing Disks', så skulle den gerne dukke op
i vinduet. Det kan godt være, du skal køre ND t pargage,føn hrearrt s
gstrr, at driveren kan loades. Afslut NDD, såsnart diskpartitionen er
mountet og vælg 'Start igen', men få Norton CD'en ud, inden den begynder
at starte igen. Zap PRAM, så er det muligt, at maskinen vil starte op
som normalt. Sæt herefter DiskWarrior CD'en i drevet. Vælg i kontrlp.
Startdisk DW CD'en som startdisk og kl å'start' i kontrolpanelet. Kør nu
DW på systempartitionen, og alt er reddet!

Du bør igen starte fra Norton CD'en og køre en SpeedDisk, da det vil
fjerne den fragmentering , der nødvendigvis vil være i Driverpartitionen
efter et crash af den type.. Brug derefter lige Diskværktøj til at
opdatere drivern for en sikkerheds skyld - 'Funktioner' -> 'Opdater driver'.

Jeg vil faktisk anbefale, at du herefter kopierer systemmappen til en af
de andre partitioner, så du har en ekstra startdisk. Denne systemmappe
kan du reducere med en masse ting, som ikke er nødvendige som en
'nødstart'. Læg også både DiskWarrior og Norton på den samme disk, så
kan du altid reparere partitioner fra den, hvishoedsystemet skulle glippe.

Jeg går ud fra, du har et vist kendskab til ResEdit? - Du bør nu tildele
både 'Finder' og 'System' mere RAM, da det vil give dem det overskud til
ikke at lade sg trække ned af Netscape. Husk at arbejde på en kopi, hvis
du ikke er helt fortrolig med RE.
Åbn Finder hhv. System ved at trække dem over på RE's ikon. Vælg
resourcen 'size' og åbn den med dobbeltklik. Tildel alle resourcer i
'size' 8x 1023476 i alle felterne nederst i resourcen. BEMÆRK at ResEdit
arbejder i bytes, derfor det store tal.

Du bør tildele 8x = 8mb, hvis du har mellem 384 og 512mb fysisk RAM og
16mb, hvis du har max. 768mb. Det samme bør du gøre ved arkivet
'Vinduer' i systemmappen. Dog kun 4mb hhv. 8mb.

Pak de originale Finder og System med DropStuff og læg de nye Finder og
System arkiver ind i systemmappen istedet for de gamle. Genstart og du
vil opleve en hurtigere start og hurtigere og bedre performance.

Og så vil jeg klart anbefale, at du dropper Netscape 7 og henter WaMCom
1.3.1 (MOzilla 1.3.1) istedet for. Den er både hurtigere og mere stabil
end Netscape. Link: <http://wamcom.org/latest-131/>

Og så bør du lave en 'Service CD' med både Norton og DiskWarrior på, så
du kan reparere i én arbejdsgang.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-02-04 08:57

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> writes:

>Har du 9.2.1 eller 9.2.2 på den? - DK eller US? - Og har du ændret ved
>'Finder' og 'System' mht. RAM tildeling?

9.2.2 og DK - har ikke ændret på ram-tildeling og overvejer det heller
ikke. Maskinen kører almindeligvis helt stabilt.

> [...]
>cookies, som NS ikke har villet acceptere, hvorved NS bliver ustabil.
>Dette har jeg set før med både 4.8/56bits std. ver. og med 6.0 og 6.2

Det er muligt, men jeg tror det ikke - det er et site jeg besøger næsten
dagligt, uden problemer. Besøgte sitet igen, umiddelbart efter at jeg
havde fåt maskinen op og trille igen. Ingen problemer. Fejlen skal
formentlig søges et andet sted.

>Du skulle have forsøgt blot at quitte med COM+Q og ikke COM+ESCAPE, så
>kunne du måske have reddet startpartitionen.

Forsøgte jeg skam også, men intet virkede.

>Du kan sagtens redde det hele. Det kræver, du har både Norton Utilities
>og DiskWarrior 2.1 eller nyere.

Det lykkedes nu fint med Norton alene. Maskinen kører som vanligt og jeg
er en glad mand

>Og så vil jeg klart anbefale, at du dropper Netscape 7 og henter WaMCom
>1.3.1 (MOzilla 1.3.1) istedet for. Den er både hurtigere og mere stabil
>end Netscape. Link: <http://wamcom.org/latest-131/>

OK - jeg læste om den i anden tråd fornylig. Det vil jeg gøre