demokratisk valg
Fra : Leonard

Dato : 10-02-04 15:32

I vedtægterne for en forening står:

Klubben varetages af en bestyrelse, der består af en formand, en
kasserer samt op til fem bestyrelsesmedlemmer, hvoraf mindst et skal
være juniormedlem. Bestyrelsen skal bestå af min 5 personer. Der kan
ligeledes vælges ét ekstra bestyrelsesmedlem, som juniormedlem.
Bestyrelsen vælges af den ordinære generalforsamling.

Og det virker sådan set fint, da der sjældent er flere på valg end der
er pladser, og det er lidt fleksibelt, da der ikke skal være 5
medlemmer, men kan nøjes med 3.
Men hvad nu hvis der stiller en person op, som nogen ikke synes skal
være i bestyrelsen, og der stadig er ledige pladser. Hvordan skal
eller kan dette valg så foretages?
Vælges der kun om den ene person, og skal der så alm. flertal til for
at vælge personen ind eller ud?

Nogen der har et bud på det?
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-02-04 16:11

Scripsit Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk>

[Vedtægterne foreskriver bestyrelse på mellem 5 og 7 personer]

> Men hvad nu hvis der stiller en person op, som nogen ikke synes skal
> være i bestyrelsen, og der stadig er ledige pladser. Hvordan skal
> eller kan dette valg så foretages?

Godt spørgsmål. I første omgang må det være dirigentens opgave at
foreslå en afstemningsmetode der giver generalforsamlingen en reel
mulighed for at beslutte sig til en "lille" bestyrelse. Den simpleste
mulighed vil nok være at starte med at stemme om hvor mange medlemmer
man vil vælge, og så tage det egentlige personvalg bagefter. Hvis det
går helt i hårdknude, kan man blive nødt til at stemme om hvordan man
vil stemme.

Jeg vil formode, at hvis der ikke er fremsat indsigelser mod metoden
før selve stemmeafgivelsen starter, kan man ikke bagefter beslutte sig
til at den gav et forkert resultat og gentage valget med en ny metode.

I almindelighed er det en rigtig god ide at sørge for at
foreningsvedtægter indeholder detaljerede regler om fremgangsmåden ved
personvalg. Det er normalt svært at få folk til at møde op til
generalforsamlinger, og det bliver endnu sværere hvis der er tradition
(eller risiko) for at det hele går op i formelle skænderier om
afstemningsprocedurer.

> Vælges der kun om den ene person, og skal der så alm. flertal til for
> at vælge personen ind eller ud?

At stemme om hver enkelt kandidat for sig vil føre til en stærkt
forringet mindretalsbeskyttelse ved et valg der vel forudsættes at
skulle være repræsentativt. Der bør derfor være en formodning mod den
fremgangsmåde.

--
Henning Makholm "Børge råbte: Åh!"

Fra : Leonard

Dato : 10-02-04 21:55

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Den simpleste
>mulighed vil nok være at starte med at stemme om hvor mange medlemmer
>man vil vælge, og så tage det egentlige personvalg bagefter.

Jo, men så skal der også alm. flertal (50%) for at vedtage at der kun
skal være 5 pladser, for hvis 51% stemmer for at der skal være 6
pladser så er der jo ikke noget at holde personvalg om, når der kun er
6 opstillede.

>I almindelighed er det en rigtig god ide at sørge for at
>foreningsvedtægter indeholder detaljerede regler om fremgangsmåden ved
>personvalg.

Og det er også det jeg helst vil, men jeg mangler så en løsning på
hvad der bør stå i vedtægterne for at valget bliver til at have med at
gøre i praksis og repræsentativt/retfærdigt.

Netop.

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-02-04 23:39

> [...]

> hvad der bør stå i vedtægterne for at valget bliver til at have med at
> gøre i praksis og repræsentativt/retfærdigt.

Aha. Så vil jeg umiddelbart foreslå noget i retning af:

Hvis der efter alle kandidaturer er anmeldt er flere kandidater end
der antal der skal vælges som minimum, beslutter generalforsamlingen
først hvor mange medlemmer den vil vælge. Der stemmes først separat
om det højest mulige antal, dernæst om det næsthøjeste og så videre;
det første antal som et flertal går ind for, er vedtaget. Hvis der
derefter stadig er flere kandidater end man har besluttet at vælge,
går man over til den egentlige valghandling.

Men så bør der også stå noget om hvordan det egentlige valg skal
foregå; her kan det i sig selv være vanskeligt at opnå en god grad af
repræsentativitet uden at skulle ud i opstillingslister m.v. De
fleste foreninger opgiver vist at gøre resultatet repræsentativt og
går i stedet efter en overskuelig valghandling.

(Jeg har engang været stemmetæller ved et valg til et politisk partis
hovedbestyrelse. Det foregik efter princippet: "hver delegeret har
lige så mange stemmer som der er pladser at besætte" og de kandidater
der fik flest stemmer blev valgt. Den metode er principielt sårbar
overfor at et snævert flertal kan skubbe et stort mindretal helt ud af
bestyrelsen - eller omvendt, at et veldisciplineret mindretal kan
erobre rub og stub, hvis flertallet fordeler deres stemmer
ukoordineret blandt for mange mainstream-kandidater - men til gengæld
er den let at udføre sammenlignet med teoretisk bedre alternativer).

--
Henning Makholm "What the hedgehog sang is not evidence."

Fra : Leonard

Dato : 11-02-04 00:05

> [...]

> derefter stadig er flere kandidater end man har besluttet at vælge,
> går man over til den egentlige valghandling.

Men det betyder jo også at hvis der skal vælges 5 og der stiller 6 op,
så skal der 50% til at fremtvinge et valg.
Hvis der nu var opstillet 8 og der max er plads til 7, så skal der
valg til og så behøver den med anden færrest stemmer jo ikke at have
50% af stemmerne for at skubbe den sidste ud ...

> [...]
>fleste foreninger opgiver vist at gøre resultatet repræsentativt og
>går i stedet efter en overskuelig valghandling.

Ja, det er så det næste problem, men der vil det nok være nemmest at
vælge løsningen med at alle har ligeså mange stemmer som der skal
vælge og der skal stemmes på det antal personer.
Det mest retfærdige er nok en prioriteret stemmeseddel, men den er
meget sværere at tælle op.

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-04 00:10

Scripsit Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk>

> Men det betyder jo også at hvis der skal vælges 5 og der stiller 6 op,
> så skal der 50% til at fremtvinge et valg.

Ja. Er det et problem?

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Brian Høy

Dato : 11-02-04 02:01

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote in message
> Men det betyder jo også at hvis der skal vælges 5 og der stiller 6 op,
> så skal der 50% til at fremtvinge et valg.

Ja, men hvis det lykkedes, skal vedkommende have lige over 20% af stemmerne
for at komme ind (ved 1 stemme pr. medlem). Desuden er der vist ikke
grundlag for at blokke en, hvis det er under 50% der ikke vil have
vedkommende.

Argumentet for at det skal være 5, og ikke 6 i bestyrelsen, er desuden at
lette deres arbejde (undgår stemmelighed i bestyrelsen). I vores
beboerbestyrelse er der en regel om at der skal være et ulige antal
medlemmer.

> Hvis der nu var opstillet 8 og der max er plads til 7, så skal der
> valg til og så behøver den med anden færrest stemmer jo ikke at have
> 50% af stemmerne for at skubbe den sidste ud ...

nej, men vedkommende behøver kun 14,3 % for at komme ind (igen en stemme pr.
stemmeberettiget)

Fra : Leonard

Dato : 11-02-04 11:26

"Brian Høy" <Brian_hoey@hotmail.com> wrote:

> [...]
>for at komme ind (ved 1 stemme pr. medlem). Desuden er der vist ikke
>grundlag for at blokke en, hvis det er under 50% der ikke vil have

Det er så nok egentlig rigtigt nok.
Jeg tror Makholms løsning er købt, dvs jeg vil i hvert fald foreslå
den som en vedtægtsændring.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-02-04 08:45

"Henning Makholm" skrev 10.02.2004 23:39:

> [...]
> ukoordineret blandt for mange mainstream-kandidater - men til gengæld
> er den let at udføre sammenlignet med teoretisk bedre alternativer).

Nogle steder anvendes samme metode, blot med den modifikation at hver
stemmeberettiget har et mindre antal stemmer, end der er pladser (fx. 1
mindre). Det eliminerer nogle af de problemer du skitserer, men skaber det
nye problem, at man kan risikere at der ikke vælges nok (hvis alle stemmer
ens).

/kristian

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 10-02-04 17:48

Leonard skrev:

> Vælges der kun om den ene person, og skal der så alm. flertal
> til for at vælge personen ind eller ud?

> Nogen der har et bud på det?

Hvis der er i vedtægterne er et fleksibelt antal bestyrelsesmedlemmer,
er det ikke unormalt først at stemme om hvor mange der skal vælges
medmindre vedtægterne foreskriver en anden fremgangsmåde.

Når antallet af medlemmer er fastsat, er udgangspunktet - i mangel af
vedtægtsbestemmelser derom eller særlige sædvaner i foreningen - at hvis
der skal vælges X personer til bestyrelsen, er de X personer med flest
stemmer valgt uanset om antallet af stemmer på hver enkelt person udgør
et flertal eller ej.

Hvis der ikke er flere opstillede end der er pladser, er de opstillede
derfor valgt uden valg.

Hvis der *er* flere opstillede end der er pladser, er der flere
forskellige afstemningsmuligheder til rådighed.

--
Thomas Thorsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-02-04 22:32

"Thomas Thorsen" skrev 10.02.2004 17:48:

> Hvis der ikke er flere opstillede end der er pladser, er de opstillede
> derfor valgt uden valg.

Enig - og da der kan være op til 7 personer i bestyrelsen, må der være op
til 7 ledige pladser. Der skal således først afholdes valg, når der er 8
eller flere kandidater. (Der er sikkert nogle særregler vedr. de der
juniormedlemmer, men så må man se på antallet af kandidater i forhold til de
pladser som de kan besætte).

Jeg mener ikke at man uden hjemmel kan udelukke nogen fra at stille op og
komme ind i bestyrelsen, når der ikke er andre kandidater.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-02-04 23:09

Scripsit Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>

> Enig - og da der kan være op til 7 personer i bestyrelsen, må der være op
> til 7 ledige pladser. Der skal således først afholdes valg, når der er 8
> eller flere kandidater.

Hvis vedtægterne siger at generalforsamlingen kan vælge en bestyrelse
på kun 5 medlemmer, skal generalforsamlingen have mulighed for at
træffe sådan et valg, uanset om der er flere end 5 villige kandidater.

> Jeg mener ikke at man uden hjemmel kan udelukke nogen fra at stille op og
> komme ind i bestyrelsen, når der ikke er andre kandidater.

Hjemlen er der, idet vedtægterne tillader generalforsamlingen at
beslutte sig til at have en mindre bestyrelse.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-02-04 08:41

"Henning Makholm" skrev 10.02.2004 23:09:

> Hvis vedtægterne siger at generalforsamlingen kan vælge en bestyrelse
> på kun 5 medlemmer, skal generalforsamlingen have mulighed for at
> træffe sådan et valg, uanset om der er flere end 5 villige kandidater.

Efter lige at have læst uddraget af vedtægten igen, må jeg nok medgive dig,
at med den ordlyd der er, kan generalforsamlingen vælge om bestyrelsen skal
være på 5, eller 7 medlemmer. Jeg hæfter mig dog ved forskellen i
formuleringen fsva. det ekstra juniormedlem, som i hvert fald er valgfrit.
(Men da det er en foreningsvedtægt er det ikke sikkert, hvor meget man skal
lægge i det). Der kan argumenteres for at man ikke kan fravælge et 6.
medlem.

> Hjemlen er der, idet vedtægterne tillader generalforsamlingen at
> beslutte sig til at have en mindre bestyrelse.

Men i hvert fald ikke mindre end 5, hvis der er kandidater til det.

/kristian

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 10-02-04 23:21

Kristian Storgaard skrev:

> Enig - og da der kan være op til 7 personer i bestyrelsen, må der
> være op til 7 ledige pladser. Der skal således først afholdes valg,
> når der er 8 eller flere kandidater.

Men hvis vedtægterne udtrykkeligt tillader 3 eller 5
bestyrelsesmedlemmer, kan generalforsamlingen forud for valget vedtage
at der kun skal være 3 eller 5 bestyrelsesmedlemmer (eller 4 eller 6 for
den sags skyld). Foreningen er ikke bundet til det maksimale antal
bestyrelsespladser som vedtægterne tillader, blot fordi dette antal
stiller op. Der kan være gode grunde til at bestemme et lavere antal end
det maksimale.

> (Der er sikkert nogle særregler vedr. de der juniormedlemmer, men så
> må man se på antallet af kandidater i forhold til de
> pladser som de kan besætte).

Ja. Hvis der skal vælges 7, heraf mindst 1 juniormedlem, skal der holdes
valg hvis der er 7 ikke-juniormedlemmer og 0 juniormedlemmer der stiller
op. Den ene af ikke-juniormedlemmerne bliver ikke valgt, mens
juniorpladsen må stå tom. Hvis derimod 5 ikke-juniormedlemmer og 2
juniormedlemmer stiller op, skal der ikke holdes valg.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Brian Høy

Dato : 10-02-04 19:01

> I vedtægterne for en forening står:

Hvordan får du:

>Bestyrelsen skal bestå af min 5 personer.

til at passe med:

?

> Men hvad nu hvis der stiller en person op, som nogen ikke synes skal
> være i bestyrelsen, og der stadig er ledige pladser. Hvordan skal
> eller kan dette valg så foretages?

Det må betyde at de "nogen" mener at de kan gøre det bedre, og så må en
(eller flere) af de nogen stille op imod vedkommende.

Hvis "nogen" er bestyrelsen, har de måske misforstået deres opgave.

> Vælges der kun om den ene person, og skal der så alm. flertal til for
> at vælge personen ind eller ud?

Skaleret op ville det betyde at alle pladser i folketinget skulle gå til V,
K og DF.

Hvis 25%* af medlemmerne vil have vedkommende i bestyrelsen, kan i ikke
undgå dette, hvis i er demokratiske.

* Går ud fra at juniormedlem vælges særskildt, ellers er det kun 20% der
kræves.

Fra : Leonard

Dato : 10-02-04 21:46

"Brian Høy" <Brian_hoey@hotmail.com> wrote:

>Hvordan får du:

>til at passe med:

Skrivefejl og blanden 2 forskellige ting sammen, det er selvfølgelig
min 5, der behøver ikke være 7.

Fra : Leonard

Dato : 10-02-04 21:48

"Brian Høy" <Brian_hoey@hotmail.com> wrote:

>Det må betyde at de "nogen" mener at de kan gøre det bedre, og så må en
>(eller flere) af de nogen stille op imod vedkommende.

Det hjælper jo ikke så meget hvis der er stillet 5 pers. op hvoraf en
del af medlemmerne ikke mener at den ene er egnet. Hvis der så stiller
en mere op, så kommer der ikke noget valg, da der stadig er plads, så
for at kome af med den ene skal der stilles 3 op og de skal alle 3
have flere stemmer end den ene ...