Sag om WEBcam på vej!
Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 12:01

Hejsa!

Der har tidligere i gruppen været en del debat omkring webcams på offentlige
steder og deres lovlighed!
Nu ser det ud til, at vi kan forvente en retslig afgørelse på dette punkt!

Helmut Lotti

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-02-04 13:25

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> steder og deres lovlighed!
> Nu ser det ud til, at vi kan forvente en retslig afgørelse på dette punkt!

Artiklen rummer bla. denne vurdering:
»Vi har et grundlæggende princip om, at vi kan færdes i det offentlige rum
uden at blive overvåget. Derfor må man ikke bare sætte et utal af ’little
brothers’ op på sin ejendom. Det skal være umuligt at genkende personer på
et webkameras billeder for, at det ikke er i strid med persondataloven eller
loven om tv-overvågning«, siger advokat Peter Lind Nielsen, advokatfirmaet
Bender.dk.

Det bliver spændende om denne udlægning 'holder i retten'.

/Per

Fra : Gerner

Dato : 10-02-04 14:31

On Tue, 10 Feb 2004 13:25:25 +0100, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>Bender.dk.
>
>Det bliver spændende om denne udlægning 'holder i retten'.

Det kunne være rart om nogen kunne finde en tekst i tv-overvågnings loven der
siger at folk og fæ ikke må kunne genkendes for at en lovlig tv-overvågning kan
finde sted.

--
Gerner
748WU/3481hrs

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-02-04 14:40

"Gerner" <dk@dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> siger at folk og fæ ikke må kunne genkendes for at en lovlig

Det kunne det ganske vidst, men det lader sig ikke gøre. En sådan tekst
findes nemlig ikke i loven.
Det er nævnt i loven, at der skal være tale om personovervågning, og det er
altså tokningen af dette begreb, der vækker strid.
Men det ser altså ud til, at der måske kommer en domstolsafgørelse.

Kun måske, for det er ikke til at sige, om det omstridte konkrete kamera
rent faktisk muliggør genkendelse af personer på billedet.
Kameraet befinder sig på havnen i læsø, og som Politiken skriver, så er det
meget svært, at finde et tidspunkt hvor der overhovedet er personer på
havnen at tage billeder af...

Og endnu mere måske, fordi sagen ikke er overgpet til domstoelene endnu. Det
sker nu nok, nr indehaveren vælger ikke at modtage bødeforlægget.

/Per

Fra : René E.

Dato : 10-02-04 17:22

Gerner wrote:

> Det kunne være rart om nogen kunne finde en tekst i tv-overvågnings
> loven der siger at folk og fæ ikke må kunne genkendes for at en
> lovlig tv-overvågning kan finde sted.

Det står der ikke noget om. Diskussionen i en tidligere debat er netop om
Datatilsynets vurdering af Persondataloven (personer må ikke kunne
genkendes)
kan bruges i en vurdering af retningslinierne og begrænsningerne i lov om
forbud mod Tv-overvågning.

Og det mener jeg ikke at det kan. Det er vist et klart politisk ønske at
private ikke må overvåge offentlige pladser, uanset om personer kan
genkendes eller ej, og det vil sikkert påvirke resultatet i en evt. retssag.

/René

Fra : Gerner

Dato : 10-02-04 20:02

On Tue, 10 Feb 2004 17:21:38 +0100, "René E." <eigaard@get2net.danmark> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>private ikke må overvåge offentlige pladser, uanset om personer kan
>genkendes eller ej, og det vil sikkert påvirke resultatet i en evt. retssag.

Jeg er ihvertfald enig med politikerne om at private ikke må tv-overvåge
offentlige pladser uanset hvad der kan ses på billedet.

§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende
område, som benyttes til almindelig færdsel.

stk. 2 gider jeg ikke gengive.

§ 2. Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:

1) Tv-overvågning af tankstationer, fabriksområder, overdækkede butikscentre og
lignende områder, på hvilke der drives erhvervsvirksomhed, såfremt overvågningen
foretages af den, der har rådighed over området.

>Kameraet befinder sig på havnen i læsø

Så er det offentlig eller privat ? Er det et fabriksområde e-lign. ?
Der drives jo nok erhvervsvirksomhed og kamaraet tilhører virksomheden ?

--
Gerner
748WU/3481hrs