Kommunens rykkergebyrer, hjælp de stjæler ~
Fra : Merete Andersen

Dato : 09-02-04 23:11

Min betaling af ejendomsskat er havnet i en forkert kommune, selvom jeg har
kontoudskrift fra banken om at den skulle være sendt til rette kommune. Jeg
ved ikke hvordan fejlen i banken er opstået, og den kommune som uretmæssigt
har modtaget pengene har nu sendt dem til rette kommune.

Jeg opdager først at noget er galt da jeg ser fordringshaverkommunens
"Tilsigelse til møde på inkassokontoret". De hævder at have rykket en gang
via e-boks, men jeg har intet modtaget. De gør krav på kr.1000 til inkasso
og rykker. Ejendomsskatteraten er kun på kr.3000, altså en helt vildt
urimeligt beløb i forholdt til hovedstolen.

Jeg ringer til kommunens inkassokontor og protesterer, og meddeler at jeg
opsporer pengene og får dem videresendt til dem. Jeg klager således
telefonisk over at jeg har fået pålagt rykkergebyr, renter, morarenter og
udlægsomkostninger på tilsammen kr.1000 selvom jeg var i god tro med
betalingen.

Jeg klagede altså til forvaltningen pr telefon - skal dette ikke medføre en
afgørelse med klagevejledning, eller er en telefonisk klage ikke gyldig ?
(jeg har optaget denne).

Jeg sendte samtidig en skriftlig klage med fax samt afleverede en personligt
i kommunens postkasse. Nu hævder kommunen pr telefon at de intet har
modtaget, at klagefristen er udløbet og at de fastholder at jeg skal betale.
Jeg har modregnet beløbet på kr.1000 i efterfølgende ejendomsskatterate hvor
de opkræver beløbet.

Kommunen indrømmer at der har været ført telefonsamtale, men påstår nu at
jeg ikke kan bevise at have klaget, men jeg har telefaxkvitteringen. De er
fyldt med løgn de svin, for jeg afleverede personligt en papirkopi direkte i
deres postkasse.

Kan en kommune virkeligt opkræve kr.1000 for et beløb på kr.3000 der er
forsinket i 1½ måned, når jeg har været i god tro ?

Er kommunens påståede rykker nr.1 gyldig idet, de hævder at den er sendt via
e-boks, hvilken jeg ikke har modtaget ?

Er der lovgivning der giver kommunen ret til at foretage inkasso, allerede
efter een rykker (som jeg jo ikke har modtaget) ?

Kan kommunen gøre beløbet til genstand for skyldige ejendomsskatter og
dermed have adgang til direkte fogedudlæg i ejendommen, eller er det et
selvstændigt krav som de skal anlægge retssag for ?

Vil kommunens renter/gebyrer ikke være ugyldige, når der ikke er givet en
forvaltningsmæssig afgørelse med klagevejledning på min telefoniske klage ?

Vil kommunens påståede krav være gyldig når det ikke er specificeret. Jeg
har kun set beløbet samlet på en inkassoskrivelse, og ved reel ikke hvad det
består af ?

Told og skatteregionen har meddelt at de ikke er klageinstans. Hvad gør jeg
med de forbandede banditter ?

Med de bedste hilsener til Jer her i gruppen

Fra : Peter G C

Dato : 09-02-04 23:22

"Merete Andersen" <MereteAndersen58962@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Told og skatteregionen har meddelt at de ikke er klageinstans. Hvad gør
jeg
> med de forbandede banditter ?

Klag til tilsynsrådet. Og behold optagelsen af telefonsamtalen. Anmod om et
møde - afspil optagelsen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Rømer

Dato : 10-02-04 11:18

Og så ville jeg jo nok kontakte min bank, hvis den havde fejlsendt pengene.
er det en ordentlig bank friholder den vel sine kunder for skade som banken
påfører dem.

Desuden virker det vel heller ikke befordrende på samtaleklimaet og dermed
muligheden for at nå en mindelig løsning, at den ene part omtaler den anden
som svin og banditter!

Fra : bem

Dato : 10-02-04 13:56

Rømer wrote:

> Desuden virker det vel heller ikke befordrende på samtaleklimaet og
> dermed muligheden for at nå en mindelig løsning, at den ene part
> omtaler den anden som svin og banditter!

Hvad mener du så er en korrekt betegnelse for personer der:

- nægter modtagelse af en fax, som afsender har kvittering for
- nægter modtagelse af en papirkopi, som er afleveret personligt i kommunens
postkasse
- nægter at spørgeren kan bevise indholdet af en samtale, som hun heldigvis
har optaget
- undlader, pr. kulance og helt automatisk, at frafalde kravet, når
spørgeren ved kvittering kan påvise, at pengene er sendt, men ved en fejl
til en anden kommune
- tilsyneladende undlader at dokumentere, at de rent faktisk har sendt en
rykker via e-post
- undlader at sende en rykker via almindelig post, når der ikke reageres på
den elektroniske

Jeg spørger bare

.... i øvrigt er der jo ikke nogen der siger, at spørgeren siger sin mening
direkte til kommunens ansatte.

/Bo