hyper threading CPU vs. dual CPU
Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 22:02

En almindelig applikation anvender den ene CPU 100% i et dual CPU system.
Man kan stadig arbejde almindeligt med andre applikationer.

Vil jeg observere det samme med en "hyper threading CPU" ?

Vil denne optræde som 2 processorer i task manager?

PFT
Uffe

Fra : Mikkel

Dato : 09-02-04 22:07

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
>
> Vil jeg observere det samme med en "hyper threading CPU" ?
>
> Vil denne optræde som 2 processorer i task manager?
Ja.

Se i dk.binaer, hvor jeg har lagt et screen shot under "Dual HT"
Der er dog med et dual system, så der er 4 processorer.

Mikkel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-04 22:44

Mikkel wrote:

> Se i dk.binaer, hvor jeg har lagt et screen shot under "Dual HT"
> Der er dog med et dual system, så der er 4 processorer.

Øhh, kan man få et dual kort til P4?
Hvilket fabrikat?

- Peter

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 09-02-04 22:55

> Øhh, kan man få et dual kort til P4?

Jeg tror det er Xeon bundkort. De kan køre dual og de nyere har også HT.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-04 23:03

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:

> Jeg tror det er Xeon bundkort. De kan køre dual og de nyere har også
> HT.

Ahh, en Xeon med HT - det forklarer det jo

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-04 23:34

"Mikkel" <mlausten(REMOVE)@worldonline.dk> wrote in message

> Der er dog med et dual system, så der er 4 processorer.

OK, tak. Det vil sige, at du ikke kan svare på mit første spørgsmål, da det
samtidig er en dual maskine. Nogen der kan det?

Fra : Henrik Dissing

Dato : 10-02-04 00:16

On Mon, 9 Feb 2004 23:34:13 +0100, Uffe Kousgaard wrote:

>"Mikkel" <mlausten(REMOVE)@worldonline.dk> wrote in message

>OK, tak. Det vil sige, at du ikke kan svare på mit første spørgsmål, da det
>samtidig er en dual maskine. Nogen der kan det?

Task Manager vil bilde dig ind at der er to CPU'er og at den ene kører 100%
og den anden 0%, samt at dette totalt set betyder at systemet kører på 50%
af sin ydeevne.

Dette er naturligvis ikke det reelle billede. Hvis program A kører 100% på
"den ene CPU", kan man ikke starte program B op uden at program A begynder
at køre tilsvarende langsommere. HyperThreading giver mere effektiv task
switching, men der er jo trods alt kun én CPU til at varetage begge
processers regnebehov.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : M.Kay

Dato : 10-02-04 08:46

I know it's awful, but Uffe Kousgaard wrote to everybody in
dk.edb.hardware saying:

> "Mikkel" <mlausten(REMOVE)@worldonline.dk> wrote in message

> OK, tak. Det vil sige, at du ikke kan svare på mit første spørgsmål, da
> det samtidig er en dual maskine. Nogen der kan det?

En HT-processor (ikke at forveksle med forsinkede busser) vil i følge intel
selv, give dig 25% mere performance i den situation du nævner. Det er i
forhold til en situation med een processor uden hyperthreading.

Er det en bestemt applikation du tænker på?

--
Kay

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-04 19:39

"M.Kay" <G.i.n@ping.dk> wrote in message

> [...]
> forhold til en situation med een processor uden hyperthreading.
>
> Er det en bestemt applikation du tænker på?

Nej, en uendelig løkke kunne være et eksempel. Med sådan én kørende kan man
så stadig uden problemer skrive dokumenter i word, surfe på nettet m.v. ?
Det kan jeg nemlig med min dual maskine.

Fra : M.Kay

Dato : 12-02-04 09:14

> [...]

> man så stadig uden problemer skrive dokumenter i word, surfe på nettet
> m.v. ? Det kan jeg nemlig med min dual maskine.

Ja det vil jeg tro, men jeg er ikke så heldig, selv at have en HT-P4,
bortset fra en masse servere men der er legen ikke så sjov, så jeg kan ikke
lige teste det.

--
Kay

Fra : René Jensen

Dato : 12-02-04 17:53

M.Kay wrote:

> Ja det vil jeg tro, men jeg er ikke så heldig, selv at have en HT-P4,
> bortset fra en masse servere men der er legen ikke så sjov, så jeg kan ikke
> lige teste det.

Da en HT enabled processor kun er en processor, vil du stadig mærke hvis
en proces går i uendelig løkke. Den umiddelbare forskel på en processor
med og uden HT er at du har en større chance for at få kaldt Task
Manageren og dræbt den pågældende proces.

Med venlig hilsen,
René Jensen

P.S. Sidder selv med en PIV på 2.8GHz@800MHz med HT.

Fra : Henning

Dato : 10-02-04 14:33

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Vil denne optræde som 2 processorer i task manager?

Ja. I min enhedshåndtering står min 2,6 GHz HT opført som 2 processorer.

Mvh.

Henning