Funktionærret
Fra : Karina og Christian

Dato : 09-02-04 21:37

Hejsa folkens

Hvordan er det nu lige, det er? Når man skal finde ud af, hvorlænge en
funktionær har været ansat i en virksomhed med henblik på at beregne
opsigelsesvarslet, tæller funktionærens prøvetid så med i
beregningsgrundlaget?

I den konkrete sag er der tale om en funktionær, der - hvis prøveperioden på
3 måneder medregnes - har været ansat i 6 måneder og uden prøveperioden
(selvsagt) 3 måneder.

Jeg takker for eventuelle begrundede svar.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Peter G C

Dato : 09-02-04 21:58

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> funktionær har været ansat i en virksomhed med henblik på at beregne
> opsigelsesvarslet, tæller funktionærens prøvetid så med i

Ja.

[klip]

> Jeg takker for eventuelle begrundede svar.

NU STOPPER DU! Begrundelse? Tror du det her er advokatvagten? LOL -var af
sted her til aftan. Sjov ting.

Nuvel...... ok

Sagen er den, at ansættelsen begynder ved .... tiltrædelsen. Og hvorfor
skulle prøvetiden ikke tælle med? Prøvetiden tæller med hvis man overgår til
fastansættelse bagefter, jf. MINE NOTATER

- hvilken (hvor) retshjælp er det, du sidder på?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Spangkuk

Dato : 10-02-04 15:07

> [...]

> funktionær har været ansat i en virksomhed med henblik på at beregne
> opsigelsesvarslet, tæller funktionærens prøvetid så med i

Læs det hele på

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/ret_og_pligt.html

Spang

Fra : Karina og Christian

Dato : 11-02-04 13:37

"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> wrote in message
[klip]
> Læs det hele på
>
> http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/ret_og_pligt.html

Jeg kan ikke for en umiddelbar betragtning finde svar på det konkrete
spørgsmål, jeg stillede. Måske kan du være så elskværdig at gelejde mig hen
til den rigtige underside?

Karina

Fra : Spangkuk

Dato : 11-02-04 18:19

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev

>Måske kan du være så elskværdig at gelejde mig hen
> til den rigtige underside?

Her er det

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Ansaettelsens_ophor/Opsigelse/opsigelsesvarsler.html

Og som Peter G C har skrevet, så skal man regne fra første dag
i jobbet, prøvetid eller ej.

Spang

Fra : Karina og Christian

Dato : 11-02-04 18:38

"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> wrote in message
[klip]
> Her er det

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Ansaettelsens_ophor/Opsigelse/opsigelsesvarsler.html

Tak for linket. På den side kan jeg imidlertid kun se, hvilke
opsigelsesvarsler der gælder, og det har jeg naturligvis for længst og som
det første fastslået ved at konsultere funktionærloven.

> Og som Peter G C har skrevet, så skal man regne fra første dag
> i jobbet, prøvetid eller ej.

Ja, det var også min umiddelbare vurdering. Jeg søgte dog efter et
(autoritativt) sted, hvor det står skrevet - ud over Peters noter Men
det findes tilsyneladende ikke.

Karina

Fra : Peter G C

Dato : 11-02-04 20:42

> [...]

> Ja, det var også min umiddelbare vurdering. Jeg søgte dog efter et
> (autoritativt) sted, hvor det står skrevet - ud over Peters noter Men

Tør øjnene

Se fra Karnov vedr. FUL § 2, nr. 1:

"Ved beregningen af en funktionærs anciennitet skal prøvetiden som
hovedregel medregnes, jf. U 1944 303 og U 1940 198, hvorimod læretiden ved
egentlige lærlingeforhold iht. den tidligere lærlingelov ikke kan medtages
ved udregningen af opsigelsesvarslets længde, jf. U 1940 197
Kun den tid, den ansatte har været beskæftiget med egentligt
funktionærarbejde, medtages i beregningen af opsigelsesvarslets længde, se
dog U 1984 754 H. Anciennitet fra en institution med eget budget kunne ikke
medtages til en anden institution inden for samme amt, jf. U 1998 927 H."

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Karina og Christian

Dato : 11-02-04 21:42

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
[klip]
> Tør øjnene

Jaaaa, ja - spil du bare fornærmet, fordi du nu må ty til andre kilder end
dine noter, du

> Se fra Karnov vedr. FUL § 2, nr. 1:

Been there done that. Vi diskuterede, om det nu kunne passe, at der ikke
fandtes nyere retspraksis på området, men det gør der så ikke - hvilket
selvfølgelig heller ikke er nødvendigt, hvis det bare er sår'n.

Karina

Fra : Spangkuk

Dato : 11-02-04 21:01

> [...]

> Ja, det var også min umiddelbare vurdering. Jeg søgte dog efter et
> (autoritativt) sted, hvor det står skrevet - ud over Peters noter

Ehhh....læs.:

Reglerne om opsigelse findes i Funktionærlovens § 2

Fra funktionærens side
Som funktionær har du som hovedregel en måneds varsel.

Undtagelser gælder ved:

a.. Prøvetid uden aftalt opsigelsesvarsel fra funktionærens
side - her er varslet 0 dage
b.. Prøvetid aftalt 14 dages varsel fra funktionærens side
c.. Forlænget opsigelsesvarsel for funktionæren tilsvarende
forlænget for arbejdsgiveren
Spang

Fra : Karina og Christian

Dato : 11-02-04 21:46

"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> wrote in message
[klip]
> Ehhh....læs.:

Er det sådan, at hvis man læser det tilstrækkeligt mange gange, så er det
ligesom et 3D-billede - der kommer pludselig en ny tekst frem?

Hvor er det lige der står, at prøvetiden skal tælle med i den samlede
ansættelsesperiode? Jeg kan ganske enkelt ikke se det.

Karina

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 11-02-04 22:20

> [...]
>
> Hvor er det lige der står, at prøvetiden skal tælle med i den samlede
> ansættelsesperiode? Jeg kan ganske enkelt ikke se det.

Skal du ikke vende spørgsmålet om - Hvor står det, at prøvetiden ikke tæller
med i den samlede ansættelsesperiode ?
Hvis der var noget specifikt omkring prøvetiden i forhold til resten af
ansættelsesperioden, vil det vel netop være fremhævet i lovgivningen -
herunder at der i prøvetiden kan aftales en forkortet opsigelsesperiode.

Vi kan jo også filosofere os lidt ud på overdrevet - hvis prøvetiden ikke er
en del af den samlede ansættelsesperiode, er der så tale om et nyt
ansættelsesforhold, når prøvetiden er overstået ? og vil der kunne aftales
en ny prøvetid i det nye ansættelsesforhold ?

mvh
Bendt

Fra : Karina og Christian

Dato : 11-02-04 22:44

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> wrote in message
[klip]
> Skal du ikke vende spørgsmålet om - Hvor står det, at prøvetiden ikke
tæller
> med i den samlede ansættelsesperiode ?

Der er intet juridisk belæg for at konkludere, at man til enhver given
lejlighed kan slutte modsætningsvist fra en lovbestemmelse.

> Hvis der var noget specifikt omkring prøvetiden i forhold til resten af
> ansættelsesperioden, vil det vel netop være fremhævet i lovgivningen -

Det kan man ikke sige generelt.

> [...]
> ansættelsesforhold, når prøvetiden er overstået ? og vil der kunne aftales
> en ny prøvetid i det nye ansættelsesforhold ?

Jeg filosoferer mig nu ikke noget sted hen. Jeg havde et konkret spørgsmål,
som jeg har fået besvaret. Resten tager jeg, når jeg næste semester skal
have funktionærret

Karina