Agp-slot i en Dell
Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 09-02-04 20:26

Hæi folkens

Har kig på en Dimension 2400 fra Dell og så står der at der ikke er AGP-slot
i den.
Hvad er det og er det en halv vigtig ting ??

hamselv herfra

Fra : Jens Gregersen

Dato : 09-02-04 20:39

> Har kig på en Dimension 2400 fra Dell og så står der at der ikke er
> AGP-slot i den.
> Hvad er det og er det en halv vigtig ting ??

AGP-slottet et udvidelsesslot til grafikkort ligesom der er pci og isa til
diverse andre ting (der kan dog osse fås grafikkort til disse). Men AGP
bruges til alle nyere grafikkort fordi den er meget hurtigere end pci.

Med mindre du skal spille eller lave andre grafikkrævende ting kan du
sagtens undvære et AGP-slot. Der er onboard grafik på pc'en som fint dækker
dit behov hvis det er surfing, office osv...

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 10-02-04 04:56

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dækker
> dit behov hvis det er surfing, office osv...

Jeg tror dælme lige jeg finder en anden, der ryger sikkert nok et spil eller
to i maskinen nu hvor jeg får en ny.
DoomIII skal man jo lige prøve, ingen twiwl om det.

hamselv takker og bukker

Fra : arc@na

Dato : 10-02-04 14:51

"Tonny Eskesen\(DKMC\)" <hamselv@brammmmingnet-slet2m.dk> wrote in

> Jeg tror dælme lige jeg finder en anden, der ryger sikkert nok et spil
> eller to i maskinen nu hvor jeg får en ny.
> DoomIII skal man jo lige prøve, ingen twiwl om det.

Et godt råd, Tonny: Hvis du vil have ordentlig ydelse i spil, så lad være
med at købe mærkevare-PC! Køb i stedet for kabinet, RAM,
bundkort/processor, grafik- og lydkort og saml selv (du er jo en
fingernem mand, så vidt jeg kan forstå - makker du ikke med MC'er?).

Problemet med mærkevare-PC'er er, at selv om de ser billige ud i
annoncen, kan du roligt regne med, at der er brugt skod-komponenter og at
maskinen er under-dimensioneret og umulig at udvide, hvis du får brug for
det senere. Bare se på Dell's "Dobbelt RAM" - dobbelt af hvad? Der er det
halve (512) af, hvad der er i min (1024)... Desuden bruges der som regel
meget billige grafikkort - hvis grafikken da ikke er indbygget i
motherboardet og kører med "delt RAM"...

--
Quidquid latine dictum sit altum viditur
Med venlig hilsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-02-04 15:12

"arc@na" <this@ress.is.invalid.com> skrev i en meddelelse
> Problemet med mærkevare-PC'er er, at selv om de ser billige ud i
> annoncen, kan du roligt regne med, at der er brugt skod-komponenter og at
> maskinen er under-dimensioneret og umulig at udvide,

Sikke da en omgang sludder
Hvilke mærkevarepc'er sidder du med du ikke kan
proppe nye dele i ? Det er vel ikke stadigvæk Compaq
historierne der spøger ?
skod komponenter ? Tjah, min Dell har et Intel board f.eks. - det kan
jeg godt se ikke kan bruges til noget
Nividias grafikkort som specialfremstilles til Dell maskiner (af en meget
rost
canadisk producent som jeg ikke lige kan huske navnet på nu da jeg sidder på
en
IBM) udfra Nvidias referencedesign og med højkvalitets komponenter er
sikkert heller ikke iorden lige så vel som min Kingston Ram da osse må
være noget skrammel ...
Mit dejlige kabinet med disk/drev skinner og totalt skrueløst er jeg også
meget træt af.

> [...]
> meget billige grafikkort - hvis grafikken da ikke er indbygget i
> motherboardet og kører med "delt RAM"...

Dobbelt af hvad der normalt er til samme pris ... om dobbelt så er nok
til dig er en anden sag. Køb 1024 til din mærkevarepc, det står dig frit
for.
Grafikkort kan man jo heldigvis vælger lige så tosset som man vil selvom vi
snakker mærkevarer PC'er. Gider man ikke dem mærkevarerproducenten
tilbyder står det da en frit at købe et ved siden af og stoppe i.
Jeg er i hvert fald ikke bekendt med mærkevare maskiner hvor det ikke
er muligt.

Jeg beklager tonen der måske kan virke lidt nedladende - det var ikke
hensigten.
Men jeg står fuldstændig uforstående overfor dine kommentarer, og ærlig talt
lyder
det som noget du bare slynger ud i luften ...
--
Peter J

Fra : arc@na

Dato : 11-02-04 00:17

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> wrote in

> Jeg beklager tonen der måske kan virke lidt nedladende - det var ikke
> hensigten.

Nej, nej - jeg er ikke så sart.

> Men jeg står fuldstændig uforstående overfor dine kommentarer, og
> ærlig talt lyder det som noget du bare slynger ud i luften ...

Nu har jeg nok selv samlet de første 100 PC'er, derfor er jeg vant til at
følge med i, hvad der er bedst til en optimal penge, samtidig med, at jeg
ikke ville samle samme PC til to mennesker med forskellige behov (f. eks.
to personer hvoraf den ene skal køre tung statistik, og den anden vil
lave videoproduktion).

Specielt PC'er som skal kunne afvikle de nyeste spil i et par år frem,
kræver ekstra muskler - og samtidig er det lidt af en satsning, som vi
kunne se for nogle år siden med 3DO - nVidia kan hurtigt ryge samme vej -
men det kan man jo ikke så let gardere sig imod.

Mit problem (jaja...) med mærkevare-PC'er er, at de minder mig om den
meget berygtede "amerikanske barbermaskine", som er fastmonteret på
væggen - man skal bare stikke ansigtet ind i fordybningen, to sekunder
efter er man glat som en barnenumse.
"Jamen alle ansigter er jo ikke ens...?"
"Det bliver de!"

Fra : Jens U. K.

Dato : 11-02-04 10:37

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> wrote in message

> "arc@na" <this@ress.is.invalid.com> skrev i en meddelelse
[...]
> Sikke da en omgang sludder
> Hvilke mærkevarepc'er sidder du med du ikke kan
> proppe nye dele i ? Det er vel ikke stadigvæk Compaq
> historierne der spøger ?

Dell er måske ikke en mærkevarepc?

[...]

> [...]
> tilbyder står det da en frit at købe et ved siden af og stoppe i.
> Jeg er i hvert fald ikke bekendt med mærkevare maskiner hvor det ikke

Ingen AGP i pågældende DELL = svært at stoppe et godt AGP-grafikkort i!

/Jens Ulrik

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-02-04 14:54

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
> Ingen AGP i pågældende DELL = svært at stoppe et godt AGP-grafikkort i!

Fuldstændig korrekt at pågældende maskine ikke er egnet
til spilbrug af den årsag, det var overhovedet heller ikke det
mit indlæg handlede om.
Men det er det samme uanset om
det er mærkevare eller bambus.
Men har du aldrig set bambus maskiner uden AGP ?
--
Peter J

Fra : Jens U. K.

Dato : 11-02-04 16:18

> [...]
>
> Fuldstændig korrekt at pågældende maskine ikke er egnet
> til spilbrug af den årsag, det var overhovedet heller ikke det

Nåh, så har jeg nok misforstået... du skrev bare at en hvilken som helst
mærkevare-pc stod det en frit for at proppe et andet grafikkort i, og så
slog det mig at der blev snakket om en Dell - mærkevare-pc - uden AGP, og
der kan jo ikke bare putte et hvilket som helst grafikkort i.

> Men det er det samme uanset om
> det er mærkevare eller bambus.

Når man køber en mærkevare-pc køber man den *typisk* fordi den kan det den
skal. Når man køber en "byg-selv-pc" kan der være flere grunde til købet,
men normalt tænker selvbyggere lidt frem i tiden og det gør det lettere at
udvide pc'en senere.

> Men har du aldrig set bambus maskiner uden AGP ?

Jeg har ikke kigget efter dem

/Jens Ulrik

Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 15-02-04 20:18

> [...]

> bundkort/processor, grafik- og lydkort og saml selv (du er jo en
> fingernem mand, så vidt jeg kan forstå - makker du ikke med MC'er?).

Mnahhh, fingernem og fingernem deeeeeet, fylde benz på og skifte lidt olie
kan man vel altid find' u' a'.
Og når man ikke rigtig har nogen steder at stå med det eller en Haynes,
såhhhhhh ruller jeg den til mekanikker.

Og har bestilt en Dell Dimension 4600 et eller andet tror jeg den hedder.
Bare den kan komme på nettet og lave min hjemmeside og holde de små
beskæftiget et stykke tid, så går det nok

hamselv herfra

Fra : arc@na

Dato : 11-02-04 02:35

"Tonny Eskesen\(DKMC\)" <hamselv@brammmmingnet-slet2m.dk> wrote in

> hamselv takker og bukker

Kunne vi måske ses engang? Jeg kommer ofte til Vestjylland (man skal jo
li'e vend' omkring æ gry'er (fatter er dø'e) en gang imell' - å hon er
89...) - skriv lige på arcana_dragon@dont.spam.anyone.hotmail.com - det
ville hyg' mæ'... Så ka do å få æ nummer.

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-02-04 08:31

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
dækker
> dit behov hvis det er surfing, office osv...

Og snart kommer vi til at se PCI express

Fra : M.I

Dato : 10-02-04 15:36

> [...]
> bruges til alle nyere grafikkort fordi den er meget hurtigere end pci.
>
> Med mindre du skal spille eller lave andre grafikkrævende ting kan du

Kan du ikke sige lidt mere om, hvor meget det betyder at køre med agp
istedet for pci. Jeg har lige købt et, men vil da bytte det til agp, hvis
det er helt galt. Det er et creative geforce 4 m. 64 mb ddr

M.I

Fra : arc@na

Dato : 11-02-04 00:19

"M.I" <doe@stofanet.dk> wrote in

> Kan du ikke sige lidt mere om, hvor meget det betyder at køre med agp
> istedet for pci. Jeg har lige købt et, men vil da bytte det til agp,
> hvis det er helt galt. Det er et creative geforce 4 m. 64 mb ddr

AGP har to til otte gange båndbredden i forhold til PCI. Det vil sige, at
det går to til otte gange hurtigere at transportere grafikken.

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 09-02-04 20:39

> Har kig på en Dimension 2400 fra Dell og så står der at der ikke er AGP-slot
> i den.
> Hvad er det og er det en halv vigtig ting ??

AGP-slot bruges til de fleste (især nye/hurtige) grafikkort.
Så der er måske onboard grafik på?
Hvis maskinen ikke skal bruges til spil/CAD/lign. grafikkrævende (og man
ikke en dag får lyst til opgradering hertil), kan AGP-porten nok
undværes.

- Lene
http://piv.nu/