Imac Rev. D fra 1999 spørgsmål
Fra : Steen

Dato : 09-02-04 12:20

Hej,

jeg er blevet tilbudt en Imac Rev. D fra 1999 med 160 Mb ram til
1500,- kroner.

Er det en passende pris?

Jeg vil gerne bruge den til at kopiere lp'er og bånd til cd samt spil.

Jeg har et spil til en Performa 6200, som jeg spiller næsten hver dag.
Kan jeg risikere spillet bliver uspilleligt fordi computeren er for
hurtig lige som Dos spil kan.

Der står inde på www.apple-history.com at den kan køre OS 10.3

Er der noget man vil gøre, eller er den for langsom?

M.v.h.

Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-04 19:00

Steen <asmus_u2@slet.mailme.dk> wrote:

> jeg er blevet tilbudt en Imac Rev. D fra 1999 med 160 Mb ram til
> 1500,- kroner.
>
> Er det en passende pris?

Det vil jeg da synes. Når man er nede på kr. 2.500,- og derunder, nærmer
man sig jo symbolske beløb.

> Jeg vil gerne bruge den til at kopiere lp'er og bånd til cd samt spil.

Hvis den kan brænde cd'er, og du ellers har det nødvendige udstyr,
skulle det vel nok kunne lade sig gøre. Jeg må tilstå, at jeg ikke er
ekspert her.

> Jeg har et spil til en Performa 6200, som jeg spiller næsten hver dag.
> Kan jeg risikere spillet bliver uspilleligt fordi computeren er for
> hurtig lige som Dos spil kan.

Det har jeg aldrig været ude for.

> Der står inde på www.apple-history.com at den kan køre OS 10.3
>
> Er der noget man vil gøre, eller er den for langsom?

Det har vi diskuteret en del her i gruppen. Vores gamle rev. B iMac med
233 MHz processor kører OS X 10.3 i børneværelset. Grafikken, og det vil
altså sige brugerfladen, er ikke kvik. Men til tekst og de fleste
hjemmesider, går det an. Til gengæld kan det multitaske og være stabil
på en måde, den ikke kan under OS 9. Her låser hele computeren, når en
menu rulles ned, eller når den er ved at forberede udprintning af en
PDF-fil. Under OS X skifter man bare til et andet program og bruger det.
MEN! Tricket er at putte masser af RAM i den. Vi har 512 MB RAM,
og det hjælper nok en del. Men andre klarer sig med kun 160 MB, har jeg
hørt. Omvendt er der jo nogle, der ikke kan holde ud at bruge mindre end
end G5 dual processor, så smag er nok forskellig. Skal du bruge mange
penge på RAM og også købe OS X kun til den ene computer, skal du måske
overveje, om det kan betale sig økonomisk. Vi har en computer mere, så
vi skulle bare ofre lidt ekstra for familieudgaven af OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 09-02-04 19:08

> Det vil jeg da synes. Når man er nede på kr. 2.500,- og derunder, nærmer
> man sig jo symbolske beløb.

Tjaeh........lige præcis i denne sammenhæng har du, kære Henrik,
overhovedet INGEN realitetssans - du tjener åbenbart og åbentlyst ALT
for mange penge og du har åbenbart og åbentlyst INGEN indlevelsesevne i
andre og mindrebemidlede mennesker.

Kære Henrik, - I dette land er vi ikke alle læger.......

I dette land er vi nogle, der aldrig nåede at få en
uddannelse........fordi vi skulle verden rundt

Og i dette land er der faktisk mennesker, der lever for en tolvtedel af
dit budget!

Vil du ikke godt være sød at tænke på andre mennesker, når du
udbasunerer, at totusindeogfemhundrede kroner ikke er mange penge?

2.500,- er faktisk en hel families madbudget på en måned - en familie på
seks mennesker..........

Kærlig hilsen til dig, Henrik - som jeg sætter stor pris på - men kan du
huske ordet : EMPATI, fra forelæsningerne?

Knus
morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-04 21:03

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> uddannelse........fordi vi skulle verden rundt
>
> Og i dette land er der faktisk mennesker, der lever for en tolvtedel af

Selvfølgelig er der da noget sandhed i det, du siger. Men jeg vil nu
alligevel mene, at som læge har jeg et nogenlunde indblik i, hvordan
folk i almindelighed lever. Jeg ser på almindelige mennesker hele dagen,
og de fleste af dem er nøgne både bogstaveligt og i overført betydning.
I papirerne har jeg deres livshistorie og alder, så jeg ved alt om dem.
Jeg mener derfor nok, at jeg har et vist kendskab til folks liv i
almindelighed.
Mange af mine gamle skolekammerater har opnået ret høje
stillinger i det private erhvervsliv. Deres omgangskreds er naturligvis
ligesindede. Det gælder også deres kunder og forretningsforbindelser. De
ser kun pæne, rene og højtlønnede mennesker i elegant tøj hele dagen.
Jeg kan garantere for, at hvis du synes, jeg er ude af trit med
virkeligheden, så vil du få et chok, hvis du talte med dem.

> Vil du ikke godt være sød at tænke på andre mennesker, når du
> udbasunerer, at totusindeogfemhundrede kroner ikke er mange penge?

Det kommer da an på sammenhængen. Jeg ville aldrig give kr. 2.500,- for
en liter mælk eller en autograf fra en popstjerne. Men en computer til
kr. 2.500,- er da billig. Og hvis vi talte om biler, ville prisen være
helt latterlig.
Alle de andre her i gruppen taler da om deres G4 og G5 dual
processor Mac med 23" skærm og alt så noget. I den sammenhæng er en
gammel iMac da billig. Jeg har ganske vist NU en pæn PowerBook, der for
godt et år siden var topmodellen. Men jeg har da i årevis siddet her i
gruppen med den mindste og billigste Mac, som havde nogle år på bagen.
Jeg er da bestemt ikke forvænt med at være førende på det punkt.

> 2.500,- er faktisk en hel families madbudget på en måned - en familie på
> seks mennesker..........

Hvor meget tror du egentlig, jeg bruger? I aften fik jeg en tallerken
kogt pasta med lidt smør på. Min kone fik et stykke franskbrød med ost
(børnene er på ferie). Jeg frådsede endda og tog et glas cola light til.
Men det var den billige fra Netto. Jeg har da ikke råd til at give kr.
16,95 for 1,5 l Coca Cola. Selv nytårsaften skålede vi i noget
børnechampagne, som reelt bare er sodavand, til kr. 14.95. Vi lever skam
ikke i sus og dus.

> Kærlig hilsen til dig, Henrik - som jeg sætter stor pris på - men kan du
> huske ordet : EMPATI, fra forelæsningerne?

Selvfølgelig kan jeg det. Nu blev der spurgt, om kr. 1.500,- var en
rimelig pris, og det syntes jeg. Men havde han sagt kr. 2.000,- eller
kr. 1.000,-, havde jeg nok sagt det samme. Det er da ikke mere end et år
siden, jeg så rev. A iMac gå til kr. 2.500,-. Jeg synes altså, at det er
svært at afgøre, om prisen skal være kr. 500,- højere eller lavere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 09-02-04 21:26

<snip - en helvedes masse>

> [...]
> siden, jeg så rev. A iMac gå til kr. 2.500,-. Jeg synes altså, at det er
> svært at afgøre, om prisen skal være kr. 500,- højere eller lavere.

Hej Henrik og tak for dit meget uddybende svar.......

Jeg sætter stor pris på dine indlæg, og med dette svar kan jeg/vil jeg
ikke argumentere - du har ret - blot synes jeg, at jeg bør nævne, at mit
"udfald" er funderet i, at der fra din side ofte kommer bemærkninger om,
at "prisen" er (lidt) ligemeget

Der findes boligløse mennesker i København, der lever for tyve kroner om
dagen - platter sig (forhåbentlig) til lidt mere, måske en halvtredser,
køber fire øl og en pølse..........

Er det et samfund værdigt?

Kære Henrik - du tjener ca. 600.000 kr. årligt, og det er dig vel undt,
men proletariatet tjener altså bare 170.000 - og med udlegningspriser på
kr.: 5000,- og mere om måneden, er der ikke 1500,- til en brugt
computer.....

Det er bare DEN lille detaille, jeg gerne vil fremhæve...

Knus fra Morten, der heldigvis stadig har 100,- kr. til Læger Uden
Grænser hver måned - selvom min indkomst er faldet til 165.000,- p.a.

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-02-04 00:04

On Mon, 9 Feb 2004 21:02:53 +0100, Henrik_Münster wrote
(in article <1g8wpl8.1ahdn4m3hkztkN%henrik@muenster.dk>):

> [...]
> siden, jeg så rev. A iMac gå til kr. 2.500,-. Jeg synes altså, at det er
> svært at afgøre, om prisen skal være kr. 500,- højere eller lavere.

Det var nok præcist udtrykket 'et symbolsk beløb'. Citat: »Når man er nede på
kr. 2.500,- og derunder, nærmer man sig jo symbolske beløb.«

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Morten Lind

Dato : 10-02-04 07:40

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Det var nok præcist udtrykket 'et symbolsk beløb'. Citat: »Når man er nede på
> kr. 2.500,- og derunder, nærmer man sig jo symbolske beløb.«

Ja
M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-02-04 14:41

On Tue, 10 Feb 2004 07:39:58 +0100, Morten Lind wrote
(in article
<1g8xjxu.y0r3cfoz5b3fN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>):

> Ja
> M.

Tænk, at vi lever for noget, der nærmer sig symbolske beløb, hvad, Morten? :D
Vi må jo leve et nærmest symbolsk liv.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-04 18:11

David Blangstrup <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Tænk, at vi lever for noget, der nærmer sig symbolske beløb, hvad, Morten? :D
> Vi må jo leve et nærmest symbolsk liv.

Symbolske beløb FOR COMPUTERE. Prisen i det aktuelle eksempel var kr.
1.500,-. Så kan prisen da ikke bliver så forfærdeligt meget lavere. Det
er da det jeg plejer at narre familien til at give for mine udtjente
Mac'er. Ofte er det faktisk kr. 2.500,-. Jeg sidder og får helt dårlig
samvittighed.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-02-04 20:33

On Tue, 10 Feb 2004 18:10:51 +0100, Henrik_Münster wrote
(in article <1g8yctm.1v8jts81nrl5boN%henrik@muenster.dk>):

> [...]
> er da det jeg plejer at narre familien til at give for mine udtjente
> Mac'er. Ofte er det faktisk kr. 2.500,-. Jeg sidder og får helt dårlig

Nåeh, det var COMPUTERE! Jeg syntes bare lige, at jeg ville sige noget pænt
til Morten. Jeg kan ikke lige finde på et symbolsk link.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Christian Bech

Dato : 10-02-04 20:59

> [...]
> da det jeg plejer at narre familien til at give for mine udtjente Mac'er.
> Ofte er det faktisk kr. 2.500,-. Jeg sidder og får helt dårlig

Jeg solgte i sin tid min Commodore 64 inkl. syvnålsmatrixprinter for
4.000,-. Det var ca. halvdelen af finansieringen til min Amiga 500 med
ninåls Star LC-10 _farve_matrixprinter. Jeg skammer mig stadig lidt. Til
gengæld var det ikke til et familiemedlen. Det kunne jeg aldrig finde
på. Selv om min mor dog foreslog at jeg kunne bytte min iMac 233 med
fars nyindkøbte eMac, da den anden sikkert var fuldt ud god nok til ham.
Der var lige en kort pause inden min samvittighed slog til.

-- Christian

Fra : Morten

Dato : 11-02-04 18:26

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Selv om min mor dog foreslog at jeg kunne bytte min iMac 233 med
> fars nyindkøbte eMac, da den anden sikkert var fuldt ud god nok til ham.
> Der var lige en kort pause inden min samvittighed slog til.

æv, hva?

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Christian Bech

Dato : 29-02-04 00:04

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> æv, hva?

På den anden side tror jeg faktisk af iMac'en larmer mindre end eMac'en.

--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-02-04 21:32

> Symbolske beløb FOR COMPUTERE.

Henrik, altså, nu får du mig til at nævne de flade igen En symbolsk
betaling for en puter er 2 bakskuld.
Håber de smagte Willy.

> Jeg sidder og får helt dårlig samvittighed.

Hvorfor nu det? Er du ikke bare ved at tilegne dig det vestjyske
sindelag? :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Christian Bech

Dato : 09-02-04 23:22

> [...]
> andre og mindrebemidlede mennesker.
>
> Kære Henrik, - I dette land er vi ikke alle læger.......

Hovsa, der triggede du mig. Vores nyeste computer er den navnkundige
iMac 233, vores bil er en ældre Punto, stereoanlægget 20 år gammelt og
fjernsynet et Lumatron. Og jeg er vel at mærke gift med en af de læger,
der vælter penge ind. Jeg forstår ikke, hvor opfattelsen af at læger er
åh så vellønnede kommer fra. Nogle gange slår den ligefrem over i hadsk
misundelse. I min korte karriere som SID'er med natarbejde havde jeg en
grundløn, der var højere end en nyuddannet læges og
overarbejdsafregningen var også mere fordelagtig. Og ja, en overlæge
ender skam med at tjene mere end en SID'er, men det skal også godtgøre
10 års uddannelse mere og en noget mere stresset hverdag.

> [...]

> Kærlig hilsen til dig, Henrik - som jeg sætter stor pris på - men kan du
> huske ordet : EMPATI, fra forelæsningerne?

Morten, jeg er udmærket klar over at der ikke er ondt skabt i dig, men
her skulle du altså have ventet et par timer og en gennemlæsning mere
inden du sendte dit indlæg. Henrik har ikke fortjent bemærkningerne om
manglende indlevelsesevne. Han er i den absolutte elite i gruppen, når
det gælder venlighed og konfliktdæmpning. Hvis jeg (og en del andre
gætter jeg på) var blevet beskyldt for manglende empati, var der kommet
svar af ERS-dimensioner ud af det. Det kan så sammenlignes med det
høflige svar, du får fra Henrik.

--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 10-02-04 07:33

> [...]

> gætter jeg på) var blevet beskyldt for manglende empati, var der kommet
> svar af ERS-dimensioner ud af det. Det kan så sammenlignes med det

Du har ret, Christian - undskyld, Henrik
M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-02-04 14:48

On Tue, 10 Feb 2004 07:33:23 +0100, Morten Lind wrote
(in article
<1g8xjm7.1shxerz1db8dxpN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>):

> Du har ret, Christian - undskyld, Henrik
> M.

Kom her med hånden, Morten! (Lyden af et slag med en trælineal). Nå, så kan
du lære det! S-Y-M-B-O-L-S-K siger symbolsk. Skriv det 500 gange og vær så
glad for, at du ikke fik en kindhest denne gang! Vi er så flinke her på
skolen! Henrik mente jo ikke noget som helst med det, da han beskrev beløb
under 2500 kroner som nærmende sig det symbolske, vel? Han mente jo ikke dine
leveudgifter per måned, vel? Henrik er jo fornuftig, ikke! (Lyden af endnu et
slag med en trælineal). Ikke, Morten?!! Vi kan alle sammen godt lide Henrik,
så lad være med at mobbe ham, ikke sandt, min fine ven!

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Steen

Dato : 09-02-04 21:34

Henrik Münster wrote:

Vi har en computer mere, så
> vi skulle bare ofre lidt ekstra for familieudgaven af OS X.

Vil det sige jeg kan købe en OS X og installere den samme på to computere,
hvis jeg havde det?

Kan jeg installere en cd-brænder uden at ødelægge udseendet på den, eller
vil det være bedre bagefter at kopiere lyd-filerne over på pc'en for at
brænde dem der?

Den skal jo gerne se lidt pæn ud også.

M.v.h

Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-04 21:49

Steen <anders.and@andeby.wd> wrote:

> Vil det sige jeg kan købe en OS X og installere den samme på to computere,
> hvis jeg havde det?

Ja da. Der findes en speciel familieudgave, der giver licens til at
installere OS X på op til fem computere i samme husstand. Den er vist
kr. 500,- dyrere. Men det er vist kun folk, der er ærlige grænsende til
det dumme, der køber den. Mig bekendt er der nemlig ingen form for
kopisikring på OS X. Man får nøjagtig den samme pakning og cd, uanset om
man køber enkeltbruger- eller familieudgaven. Forskellen er et lille
klistermærke udenpå pakken. Og så ens gode nattesøvn

> Kan jeg installere en cd-brænder uden at ødelægge udseendet på den, eller
> vil det være bedre bagefter at kopiere lyd-filerne over på pc'en for at
> brænde dem der?

Ved det faktisk ikke. Er den slot-loading? Det kan nok være lidt bøvlet
at skifte drev i en iMac, men det kan vist lade sig gøre. Især hvis den
er med skuffe. Ellers er der jo muligheden for en eksterne USB-brænder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen

Dato : 09-02-04 22:05

Henrik Münster wrote:

> [...]
> at skifte drev i en iMac, men det kan vist lade sig gøre. Især hvis den
> er med skuffe. Ellers er der jo muligheden for en eksterne USB-brænder.

Jeg har ikke set den endnu, det er en mine forældre kender der har den.

vil jeg kunne købe en hvilken som helst usb brænder, hvis det bliver
aktuelt?

Jeg vil nok starte med bare at kopiere filerne gennem hubben, jeg regner
ikke med det er så meget sværere at sætte Mac OS sammen med Linux end
Windows 95 med 98

M.v.h.

Steen

Fra : Morten

Dato : 10-02-04 10:20

> Ved det faktisk ikke. Er den slot-loading?

endnu værre den bruger 1" optiske drev (halv højde) - dvs drev af
samme type som der bruges i bærbare.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-04 18:11

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> endnu værre den bruger 1" optiske drev (halv højde) - dvs drev af
> samme type som der bruges i bærbare.

Uha, så er de vel dyre. Kan man ikke slagte en gammel bilradio med cd?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 11-02-04 18:23

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote

> Uha, så er de vel dyre. Kan man ikke slagte en gammel bilradio med cd?

Vides ikke, men det må være et oplagt emne for videre udforsking i
jeres lille mac klub - er der CD i Mitch's Renault?

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-04 21:19

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote

> Vides ikke, men det må være et oplagt emne for videre udforsking i
> jeres lille mac klub - er der CD i Mitch's Renault?

Hvis jeg kender Mich. ret, så er den stoppet til med aske.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-02-04 21:49

> Hvis jeg kender Mich. ret, så er den stoppet til med aske.

Selvfølgelig er der to kompakte skiver i min Clio. De kaldes
bremseskiver, og de fungerer (ellers havde jeg nok haft en familiefar på
samvittigheden?) :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 12-02-04 16:33

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Selvfølgelig er der to kompakte skiver i min Clio. De kaldes
> bremseskiver, og de fungerer (ellers havde jeg nok haft en familiefar på
> samvittigheden?) :)

Opgave: monter dem i Henriks PB ved næste møde. Brug værktøj efter
valg...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-02-04 00:46

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Opgave: monter dem i Henriks PB ved næste møde. Brug værktøj efter
> valg...

Han bliver da nok lidt rystet, når jeg møder op med min trykluftshammer?
Tror du ikke?

I øvrigt er jeg ikke sikker på, at han tager sin PB med. Den larmer så
frygteligt. :)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 14-02-04 14:36

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Han bliver da nok lidt rystet, når jeg møder op med min trykluftshammer?
> Tror du ikke?

tænd sigtekornet et par timer forinden så han ikke kan se den i tågen.

> I øvrigt er jeg ikke sikker på, at han tager sin PB med. Den larmer så
> frygteligt. :)

øje for øje, tand for tand? - du må ikke medbringe sigtekorn, han må
ikke medbringe sin blærerøvs dims ...oder was?

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-04 18:24

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> øje for øje, tand for tand? - du må ikke medbringe sigtekorn, han må
> ikke medbringe sin blærerøvs dims ...oder was?

Der er snart ikke meget blærerøv over det. Jeg tror, vi alle sammen har
en TiBook. Det er nærmest blevet et adgangskort.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-02-04 22:23

> Der er snart ikke meget blærerøv over det. Jeg tror, vi alle sammen har
> en TiBook. Det er nærmest blevet et adgangskort.

Nå, det passer nu ikke helt. Vores vært for eksempel ! (Han er
pc-bruger, gys ). Kan da osse nævne nogle andre stykker, der ikke har
tiBook.

Måske skulle vi indføre, at den lille nye iPod skulle være adgangstegn?
Den er mere håndterlig. Men - øv! - så kan jeg jo ikke komme ind

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-02-04 22:23

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> tænd sigtekornet et par timer forinden så han ikke kan se den i tågen.

Fin idé, tak.

> øje for øje, tand for tand? - du må ikke medbringe sigtekorn, han må
> ikke medbringe sin blærerøvs dims ...oder was?

Vel må han da så. Han må bare ikke tænde den

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 00:17

> Vel må han da så. Han må bare ikke tænde den

li' som dig?

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-04 10:06

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> li' som dig?

Mich. må gerne. Hans er kun en 300 MHz.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 15-02-04 11:22

> Mich. må gerne. Hans er kun en 300 MHz.

det var nu hans sigtekorn han ikke må tænde hjemme hos dig, eller må
han det nu?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 09-02-04 21:51

> [...]

> Vi har en computer mere, så
>
> Vil det sige jeg kan købe en OS X og installere den samme på to computere,

Ja, teknisk set: det er et spørgsmål om hvor flosset du er i moralen -
og i muldvarpeskindet

> Kan jeg installere en cd-brænder uden at ødelægge udseendet på den, eller
> vil det være bedre bagefter at kopiere lyd-filerne over på pc'en for at
> [...]

Du skal investere i en ekstern brænder. Om det er pænt eller ej er jo så
en smagssag, og hvis jeg ikke husker forkert er der ikke firewire, men
kun USB-tilslutninger, hvilket gør det til en langsommelig affære at
brænde cd'er sådan et sted mellem 2X og 4X maks.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Lasse Benjaminsen

Dato : 10-02-04 00:21

On 2004-02-09 12:19:33 +0100, Steen <asmus_u2@slet.mailme.dk> said:

> Hej,
>
> jeg er blevet tilbudt en Imac Rev. D fra 1999 med 160 Mb ram til
> 1500,- kroner.
> Er det en passende pris?

Hej Steen

1500 kr er en meget fin pris for en god gammel iMac. Ligegyldig hvad du
tjener om året..
Men skal du yderligere ud og investere i en extern brænder, OSX og mere
RAM til et par tusser oveni, så skal du nok have så meget is i maven,
at du skulle overveje evt. at købe en brugt eMac istedet.

En brugt eMac m. brænder, OSX, extra RAM m.m. kan du snildt få for ca.
5000,-. Og den bliver du rigtig glad for i mindst 2-3-4 år endnu.
- se lige denne annonce fra Den Blå Avis til 5500 bobs. Et ret fint
tilbud.

"eMac, 512 MB RAM, 40 GB HD, 700mhz, with stand and panther os x. final
cut pro 4 on board and other software. great little dv editing station"

vh. Lasse
- som selv har en eMac og syntes den kan næsten alt...

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 10-02-04 08:44

Lasse Benjaminsen <lama@fjerntdcspace.dk> writes:

> [...]
>
>vh. Lasse
>- som selv har en eMac og syntes den kan næsten alt...
Lige een ting man skal tage højde for, når man sammenligner en iMac og en
eMc. Godt nok er eMac fyldt op med en masse fordele, men den er bedst
tjent med at blive stående, der, hvor den blive placeret. Den er så
klodset og umulig at flytte på. Man kan ikke få fat i den nogen steder,
iMacen der i mod er let at handskes med, selv for et kvindemenneske med
begrænsede kræfter. Så skal man buge sin computere også til at slæbe med
på workshops, kurser og sommerhuset, så tænk lige på det.

hilsen Hanne, med den rejsende iMac

"lær mere om fotografering, men kun for sjov"