Mere bilforsikring
Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-02-04 00:46

I forbindelse med opgørelse af en skade, som er fordelt 50/50 vil jeg
som vist nok tidligere nævnt helst bare have udbetalt erstatning fra
modparten og så senere få skaden lavet - eller en dag sælge bilen lidt
billigere.

Nu har mit forsikringsselskab (der er kasko på bilen, så alt går gennem
eget selskab) pludselig fundet ud af, at der i henhold til toldreglerne
ikke må udbetales kontanterstatning med mindre reparationsudgiften udgør
mindst 65% af bilens handelsværdi.

Det har de åbenbart ikke syntes der var grund til at fortælle mig i det
år, sagen efterhånden er trukket ud. Men har de ret? (Og kan nogen i så
fald henvise til disse regler?)

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Deaster

Dato : 09-02-04 16:00

Jonathan Stein wrote:
> [...]
> det år, sagen efterhånden er trukket ud. Men har de ret? (Og kan
> nogen i så fald henvise til disse regler?)

Ja, den skulle være god nok:
http://www.autotaks.dk/systembeskrivelser/genopbygningsregler.asp

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-02-04 16:29

Deaster wrote:

> Ja, den skulle være god nok:
> http://www.autotaks.dk/systembeskrivelser/genopbygningsregler.asp

Er det mig, der slet ikke kan læse loven eller står der, at man skal
betale afgift igen, hvis genopbygning af bilen koster mere end 75% af
bilens værdi?

Nu synes jeg det er lige i overkanten at snakke om "genopbygning" ved
udretning af en mindre bule, men der nævnes også en bundgrænse på 15.000
kr, som jeg dog ikke lige kunne finde i loven. Jeg kan heller ikke
direkte se, at forsikringsselskabet ikke skulle have lov til at udbetale
en erstatning kontant?

Fra : alexbo

Dato : 09-02-04 19:22

"Jonathan Stein" skrev

> I forbindelse med opgørelse af en skade, som er fordelt 50/50 vil jeg
> som vist nok tidligere nævnt helst bare have udbetalt erstatning fra
> modparten

Jeg tror du og selskabet taler forbi hinanden.
Når du taler om kontanterstatning, mener du nogle penge i hånden, og så
kører du videre med din bule.
Selskabet tror du vil have totalskadet din bil, og vil nøjes med
skadesbeløbet i erstatning.

Der er ingen selskaber, der udbetaler kontant erstatning for skader på biler
der kører videre.

mvh
Alex Christensen

Fra : JBH

Dato : 09-02-04 19:45

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skadesbeløbet i erstatning.
>
> Der er ingen selskaber, der udbetaler kontant erstatning for skader på

Jeg er af mit bilforsikringsselskab, i forbindelse med en skade, blevet
oplyst at man som privatperson, (pga. afgiften på biler), IKKE kan få penge
udbetalt til selv at reparere sin bil for . En skade, SKAL udbedres gennem
et momsregistreret firma (autoværksted) og det er et økomomisk mellemværende
mellem værkstedet og forsikringsselskabet.

Jeg håber dælendytme ikke at selskabet har mis-informeret mig. da det
kostede mig en del penge

mvh
JBH

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-02-04 22:25

alexbo wrote:

> Jeg tror du og selskabet taler forbi hinanden.

Det er også den oplevelse jeg har...

> Når du taler om kontanterstatning, mener du nogle penge i hånden, og så
> kører du videre med din bule.
> Selskabet tror du vil have totalskadet din bil, og vil nøjes med
> skadesbeløbet i erstatning.

Selskabet ved, at skaden vil koste omkring 5.000 kr at udbedre og at
bilen efterhånden har kørt et år med skaden.
- Men de regler "Deaster" henviste til fik mig også til at tænke i
retning af totalskade.

> Der er ingen selskaber, der udbetaler kontant erstatning for skader på biler
> der kører videre.

Det har jeg fundet ud af. ;-(

Men er der en lov, der forbyder dem det, eller ønsker de blot ikke at
gøre det?

Fra : Gaucho

Dato : 09-02-04 22:35

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Men er der en lov, der forbyder dem det, eller ønsker de blot ikke at
> gøre det?

Du har ikke krav på kontanterstatning ved en partiel skade. Det fremgår af
forsikringsbetingelserne.
Selskaberne ønsker ikke at udbetale kontanterstatning for skader der måske
ikke udbedres. Bl.a. for at undgå en svindelpraksis, som tidligere var meget
udbredt i f.eks. Tyskland. tricket bestod i, at anmelde en mindre skade,
modtage kontanterstatning, skifte forsikringsselskab, anmelde skaden igen,
modtage ny kontanterstatning osv.....

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-02-04 23:10

Gaucho wrote:

> Du har ikke krav på kontanterstatning ved en partiel skade. Det fremgår af
> forsikringsbetingelserne.

Den er jeg egentlig med på, og forstår også godt hvorfor, men sagen
er trukket i langdrag, og jeg har foreslået, at sagen blev endeligt
afsluttet ved at de udbetalte et kontant beløb til mig.

Det har de afvist med den begrundelse, at det ikke er tilladt i
henhold til toldreglerne. Er den begrundelse korrekt? (Jvf. hvilke
toldregler?)