Dominat Golden hand!
Fra : Erik Graversen

Dato : 08-02-04 20:30

Hejsa,

Jeg har en Golden hanhund, Balto, på et år og ni måneder. Vi kommer næsten daglig i
Haslev hundegård (indhegning på størelse med en fodboldbane) og hygger os
med andre hunde og deres ejere. Vi har kommet der fra han var helt lille og han har hele
vejen vist en passende social adfærd. Nu er Balto åbenbart komme i "teenager oprørs"
alderen! Han mener at de tæver han har leger med er hans! Og så skal ingen andre han
hunde true hans position. Det har resultere i nogle slåskampe som til al held ikke har givet
nogle støre skader hos nogle endnu. Balto er ikke speciel stor af en Golden at være men
er tilsyneladende både psykisk og fysisk meget stærk. Han vinder stort set hver gang
Det gør jo så at man rende ind i at uanset om det er Balto der er skyld i kampen eller ej så
bliver han stemplet som skurken! Kender i det :-/
Jeg høre meget gerne fra folk med lignende erfaringer. Kan man gøre noget til at dæmpe sådan
en unghund lidt. Well! Det er vel en hanhunds natur at forsvare sine tæver men det skal jo
nødig komme til at gå ud over andre hunde. Resultatet kunne jo være at vi bliver nød til at holde
os væk fra hundegården! Men det ville være så ærgerlig! Vi hygger os jo eller godt der nede og
Det gi'r jo virkelig hundene noget godt.
Håber der er nogen der er parat til at øse ud af deres viden

Mvh. Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Holm

Dato : 08-02-04 22:33

"Erik Graversen" <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andre han
> hunde true hans position. Det har resultere i nogle slåskampe som til al

Hej Erik..

Ja , han har nok fundet ud af hvad tæver kan bruges til....)
Sagen er at hunde som luftes tilfældigt i hundeskove , hver gang skal have
afgjort rangordenen .
Det er jo ikke en stationær gruppe hunde , som indbyrdes har fundet ud af
hvem der bestemmer , hvem der er "alfa-hannen "..det er som regel kun ham
som må bedække tæverne , og når der hele tiden kommer nye hunde , ja så må
de hele tiden ty til magtkampe !..Hårdt og brutalt !

Balto er ikke speciel stor af en Golden at være men
> er tilsyneladende både psykisk og fysisk meget stærk. Han vinder stort set
hver gang

Ja og han vinder også over dig !
Fordi ! Hjemme er det ( eller det skulle det jo være ..) dig som er lederen
,..eller ham den sjove og modige der altid finder ud af tingene , ikke ?
Ude er det sikkert Balto der bestemmer ?( han har tæverne !!)

> Det gør jo så at man rende ind i at uanset om det er Balto der er skyld i
kampen eller ej så
> bliver han stemplet som skurken!

Nix . Skurken er dig
Uanset om en tæve er løbsk eller ej , om der er andre hanhunde .osv.så er
det dig der er Baltos "chef"...
Du må irettesætte ham , og sige at de der tæver er dine og ikke Baltos !!
Og ballade klarer du også..for han rangerer under dig ...

Ja jeg ved godt at det altid er utroligt nemt at give råd på papiret ,
virkeligheden er noget mere nuanceret , ...men har man fuldstændigt kontrol
over sin hund , så er det lettere ( ikke altid uundgåeligt ) men lettere at
stoppe optræk til ballade ...for det er det , du skal . Stoppe det før det
går galt .

.. Well! Det er vel en hanhunds natur at forsvare sine tæver men det skal jo
> nødig komme til at gå ud over andre hunde.

Helst ikke , men alle hundeførere har et ansvar for sin egen hund , og det
bliver større når hunden slippes løs blandt andre , man skal ikke tro at man
selv kan gå og "hygge" sig mens hunden leger ....nej , man er stadig boss ,
og man har ansvaret for at ens hund ikke laver noget man ikke kan stå inde
for ....og det er netop også i åben leg at man som hundefører kan lære
allermest , især om dæmpende signaler ( det findes der en del om på
nettet )..meget spændende læsning .

Resultatet kunne jo være at vi bliver nød til at holde
> os væk fra hundegården! Men det ville være så ærgerlig! Vi hygger os jo
eller godt der nede og
> Det gi'r jo virkelig hundene noget godt.

Enig og uenig .
Der er nogle hunde det ikke er så fantastisk godt for , nemlig dem med lidt
selvtillid..som bliver tromlet ..det ser måske sjovt ud for os mennesker ,
men det er alvorligt for hunden !...og dem der konstant skal kæmpe om fører
positionen ( som jo er førerens ..altid )

> Håber der er nogen der er parat til at øse ud af deres viden

Ja så håber jeg bare du kunne bruge det....)

Held og lykke og god gå tur !

Hilsen Holm

Fra : Firstname Lastname

Dato : 09-02-04 14:41

Erik Graversen wrote:

> [...]
> daglig i Haslev hundegård (indhegning på størelse med en fodboldbane) og
> hygger os med andre hunde og deres ejere.
Hejsa

Mit råd er at undgå steder hvor der står mange mennesker og snakker mens
hundene løber rundt og leger. Det er fint for hvalpe, tæver og nogle
hanhunde. Men for mange hanhunde giver sådanne steder problemer. De føler
de skal forsvare deres ejere eller nærværende tæver.

Find et andet sted at gå tur med hunden og undgå at stå stille og snakke med
andre hundeejere. Hvis du skal snakke med andre hundeejere så _gå_ en tur
sammen, det har både hundene og du bedre af.

Du må acceptere at hanhunde ikke er skabt til at være venner med alle andre
hanhunde. Hvis du bliver ved med at komme i hundegården risikerer du at
hunden får adfærdsproblemer.

Fra : Erik Graversen

Dato : 09-02-04 21:38

"Firstname Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse news:c08239$s0i$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> hanhunde. Hvis du bliver ved med at komme i hundegården risikerer du at

Hej øhhh! Anonyme?!

Det lyder meget som den konklusion jeg efterhånden selv er kommet til.
Takker mange gange for svaret. Det lyder meget "prof" det du skriver.
Må jeg have lov at spørge hvor du har din erfaring fra?

Mvh. Erik.

Fra : Firstname Lastname

Dato : 10-02-04 14:49

Erik Graversen wrote:
> Hej øhhh! Anonyme?!
Hej.
Jeg har valgt at forsøge at være anonym af mange årsager. Mest for at undgå
alt for meget spam.

> Det lyder meget som den konklusion jeg efterhånden selv er kommet til.
> Takker mange gange for svaret. Det lyder meget "prof" det du skriver.
> Må jeg have lov at spørge hvor du har din erfaring fra?
Tak.
Jeg har en hanhund der har været en "problemhund". Jeg har forsøgt flere
forskellige metoder (og hundeskoler) til at omvende ham til en normal hund.
Det der hjalp i mit tilfælde var en række kurser og foredrag hos
http://www.hundeakademiet.dk/ - specielt var deres problemhundekursus godt
og foredrag af Turid Rugaas.

Desuden har jeg læst forskellige hundebøger og læser det norske canis blad
http://www.canis.no
Specielt kan jeg anbefale "Ikke skyt hunden" og "På talefot med hunden" fra
canis.no - jeg læste dem på norsk men der er vist kommet en dansk
oversættelse. canis bladet er også utroligt godt.

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-02-04 00:54

Hej Erik
Hvor ligger den her "Hundegård" i Haslev, jeg bor selv i området, og tager
normalt til KBH når hunden skal mødes alverdens hunde, så et sted tætter på
ville da være fint. Vil forresten da gerne mødes med dig der, så kan vi da
kigge lidt på ham, har selv en lab på samme alder (han).

Peter

Fra : Erik Graversen

Dato : 10-02-04 16:50

--

"Peter Andersen" <baloonews@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:c096jb$pfs$1@sunsite.dk...
> [...]
> ville da være fint. Vil forresten da gerne mødes med dig der, så kan vi da
> kigge lidt på ham, har selv en lab på samme alder (han).

Hej Peter.

den letteste måde at komme til hundegården på er ved at parkere ved Haslev gymnasium, gå til højre
rundt om hovedbygningen, hele vejen ned bag gymnasiets nye sportshal og lidt skråt til venstre over
boldbanen. Så kommer man ned til hundegården. Hvis man kommer hverdage kl. ca. 15:00 og lør/søndag
kl. 11:00 er man næste sikke på at møde flere andre hundeejere med hund Jeg er nu mere eller mindre
overbevist om at det er bedre at Balto og jeg holder os væk fra disse "møder". I det mindste til han er blevet
lidt ældre. Eller som "Jeannette Svensson" skriver: mere selvsikker.
Så hvis vi skulle mødes vil jeg da f.eks. forslå på søndag kl. 13:00

Mvh..........

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-02-04 19:55

> Så hvis vi skulle mødes vil jeg da f.eks. forslå på søndag kl. 13:00
>
> Mvh..........

Skal lige tjekke op på om jeg skal arbejde denne weekend, men ellers ville
det være fint, vender lige tilbage med det

Peter

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-02-04 21:05

"Peter Andersen" <baloonews@hotmail.com> wrote in message

> Skal lige tjekke op på om jeg skal arbejde denne weekend, men ellers ville
> det være fint, vender lige tilbage med det
>
> Peter
Det kan jeg desværre ikke, men måske vi mødes der en dag (om et års tid

Peter

Fra : Lars Ehlers

Dato : 10-02-04 02:01

On Sun, 8 Feb 2004 20:30:01 +0100, "Erik Graversen"
<erikgr@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Haslev hundegård (indhegning på størelse med en fodboldbane) og hygger os

<snip>

Jeg er meget interesseret i at høre om dine erfaringer. Jeg har en
Golden hanhund på et år og et par måneder, og jeg tager ham tit med i
den lokale hundepark (samme type som du beskriver). Vi har kun set
enkelte mindre tilfælde, hvor han har prøvet at blive flokleder, men
han er jo ikke så gammel endnu.

Han er ekstremt social, skal hilse på ALLE, der kommer ind i parken,
både hunde og mennesker.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Peter Andersen

Dato : 10-02-04 03:02

Vil egentlig også gerne mødes med dig, men kommer desværre nok ikke lige
forbi SF, *GG*

Peter

Fra : Lars Ehlers

Dato : 11-02-04 00:56

On Tue, 10 Feb 2004 03:02:09 +0100, "Peter Andersen"
<baloonews@hotmail.com> wrote:

>Vil egentlig også gerne mødes med dig, men kommer desværre nok ikke lige
>forbi SF, *GG*

Nej, det er nok ikke så nemt Selvom vores Golden ville elske
selskab...

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 10-02-04 15:34

Hej Erik

Blot til din og andres orientering så er det faktisk meget sjældent at
en stærk hund indleder nogen former for "krige" - de undgår hellere,
da det er det mest fornuftige. De gider ikke bruge krudt på den slags
og har faktisk heller ikke brug for det, deres kropssprog har på meget
kort tid og uden så megen ballade faktisk fortalt hvem de er og hvor
de hører til. Jeg har haft en stærk alfa hund og en usikker hund og
har lært meget af disse to forskellige hunde og deres signaler.

Derimod er det de hunde der ligger "i midten" af hirakiet der skaber
konflikter og sådanne hunde har brug for en fører der sørger for at
undgå situationer hvor de kommer i konflikt.

Jeg ville aldrig som leder af min flok tillade at min hund skulle
forsvare "sine" tæver - det er som du nævner lederens opgave...og det
er DIG??
JEG er den som uddeler irettesættelser m.m hvis dette er
nødvendigt...ellers undgår jeg hellere og viser min hund at dette ved
at føre den væk fra der hvor den er usikker eller hvor der er
problemer. Sådan ser din hund at du er en god leder.

Du kan lære noget om dæmpende signaler. Ture Rudaas(hun er nordmand) -
tror det staves sådan? Har lavet både bøger og videofilm om emnet..

Håber det hjælper dig lidt.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Erik Graversen

Dato : 10-02-04 17:07

Hej Jeannette.

Det giver faktisk en hel del mening det du skriver! Jeg fik måske ikke helt
med i mit første indlæg af Balto jo ikke er den mest dominerende hanhund
der kommer i hundegården. Der er et par Malamuter, som kikker forbi en gang
i mellem, han udmærket ved at han ikke skal gå i krig med.
Jeg vil da også lige skynde mig at understrege at jeg absolut ikke tillader
ham at forsvare nogen tæver! Men når hundene løber rundt og leger kommer
de altså en gang i mellem for tæt på hinanden. Men jeg griber ind med det
samme!
Men der er nok ingen tvivl om at det som forvirre Balto, er det hele tiden skiftene
hierarki der bliver, af at der hele tiden kommer og går hunde.

Jeg takker mange gange for dit svar! Det har lige sat lidt tanker i gang

Mvh. Erik.

Fra : Brian Olesen

Dato : 11-02-04 02:01

Hejsa
Jeg fornemmer du og din hund har det kanon godt sammen og at du nyder
samværet med andre glade hundeejere.
Mit råd tror jeg egentlig passer godt til dig, når du tænker efter.
kastrer den hund og dit problem er væk som duk for sol.

Mvh. Brian

Fra : Erik Graversen

Dato : 11-02-04 12:22

"Brian Olesen" <tester@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:40297ee2$0$29364$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Hej Brian. Tak for dit svar.

> Jeg fornemmer du og din hund har det kanon godt sammen og at du nyder
> samværet med andre glade hundeejere.

Det er jo netop det Brian!

> Mit råd tror jeg egentlig passer godt til dig, når du tænker efter.
> kastrer den hund og dit problem er væk som duk for sol.

Jeg har også haft det i tankerne. Men jeg skal ha' gjord helt om med mig selv om jeg
syntes det er det rigtige at gøre.
Hvad mener i? Er det rigtigt at "kappe bollerne" på en ægte og fuldstændig rask Golden?

Mvh. Erik.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 11-02-04 21:51

Hej

Jeg er slet ikke enig i at kastrering er løsningen på den slags
problemer - mange hunde ændrer ikke adfærd når man laver dette
indgreb, er det netop usikre hunde, har de ofte ikke lært hvordan de
skal opføre sig, det har de heller ikke efter indgrebet selvom
mange forventer dette.

Og vil man forsøge dette alligevel så kan man starte med en klinisk
kastrering, virker det ikke, så gør selve ingrebet heller ikke.

En anden ting man bør tænke på er at ALLE andre hunde så vil synes at
den neutraliserede hund er enormt spændende, jeg ser mange hunde på
træningspladserne der er fulgt af en flok andre hunde fordi de ikke
kan definere hvad den neutrale hund nu lugter af - mon ikke det kunne
være en smule generende for den forfulgte hund?

Jeg mener man bør hjælpe sin hund med dens problemer og sætte sig ind
i adfærden den viser frem for at tage den "nemme" løsning og jeg mener
ikke man bør lave indgreb på en frisk og sund hund med mindre den
bliver syg eller der er et fysisk problem.

Det var lige en kommentar mere herfra

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Erik Graversen

Dato : 12-02-04 00:09

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:f9242a90.0402111250.784c49d1@posting.google.com...

> [...]
> kan definere hvad den neutrale hund nu lugter af - mon ikke det kunne
> være en smule generende for den forfulgte hund?

Tjoe! Jeg set også jævnligt dette fenomen i "hundegården"

> [...]
> ikke man bør lave indgreb på en frisk og sund hund med mindre den
> bliver syg eller der er et fysisk problem.

Tak skal du ha' Jeannette. Det lyder som vise ord i mine øre

Mvh. Erik.