Dusken skaber panik! :-(
Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-02-04 08:44

Hej Allesammen.

Jeg er jo den glade ejer af en "Maxtor" 200 GB, men er kun vant til de
små pocketmodeller hvor der ikke afbryderknapper.

Når jeg sætter disken i, kommer kernelpanik vinuet frem: Genstart.

Når jeg genstarter viser den mine app., mere præcist "retrospect
Express. Men det er ikke noget jeg bruger endnu, har bare installeret
det.
Kan problemet være, at jeg ikke må smække disken i når den er tændt?
(Firewire)

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-02-04 09:38

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> det.
> Kan problemet være, at jeg ikke må smække disken i når den er tændt?

Er disken formateret ? Har du allerede haft den i brug eller er det
første forsøg ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-02-04 10:13

> Er disken formateret ? Har du allerede haft den i brug eller er det
> første forsøg ?

Den er formatteret,(extended journaled) og det er sket hver gang jeg
har tilsluttet den, ialt 2 gange. Piv

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 08-02-04 10:47

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Den er formatteret,(extended journaled) og det er sket hver gang jeg
> har tilsluttet den, ialt 2 gange. Piv

Hej Lone

Af go til har jeg lign. problemer med ekstern 180 GB FW-disk: En såkaldt
periodisk fejl - prøver for en sikkerheds skyld at sende disken til
reparatøren inden garantien udløber. Men altså:

Tænd disken med FW-kablet tilsluttet. Mounter den ikke: Sluk og tag
FW-kabel ud. Tænd disken igen, og lad den spinne op. Sæt så FW-kablet
til. Mounter den ikke: Prøv at starte diskhjælpeprogrammet (i
Programmer/Hjælpeprogrammer. Det har af og til fået min til at mounte.

Dutter det heller ikke: Prøv evt med andet FW-kabel (har set et sted på
nettet, at det kan være årsagen).

Dutter det heller ikke: Gør som jeg, få den checket inden garantien
udløber.

Den er vel formateret med Apple's software?

held og lykke

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

--and don't forget to boogie

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-02-04 12:17

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> udløber.
>
> Den er vel formateret med Apple's software?

Hej Martin.
Tak for dit svar, har lige læst i manual at Maxtor skal være tændt når
man tilslutter den. Så den detalje er vist ok.
Dér skriver du godt nok:"Tænd disken med FW-kablet tilsluttet," det tør
jeg sgu´ikke, de skriver at computeren fryser, osv.

Så smækker jeg den i, panik vindue kommer, jeg genstarten, og der ligger
den lige så fint på skrivebordet?

Mener at jeg "bare" har installeret "retrospect Express", men kom til at
trykke på den blå knap igår, og det er vist den, som laver backup? Men
der skete tilsyneladende ikke noget :-/

Indtil videre vil jeg ikke bruge den back-up del, men bare have en alm.
disk.
Der er kopieret vigtig data over, for ellers ville jeg ikke være så
nervøs ved at prøve mig frem....... Hvad må jeg ABLOSUT IKKE gøre, i den
situatuon?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 08-02-04 15:07

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hvad må jeg ABLOSUT IKKE gøre, i den
> situatuon?

Hvis der kommer en dialog (har prøvet det!) der siger at mac ikke
genkender formatet - tryk IKKE på formater/initialiser - men på annulér!

venlig hilsen

Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 08-02-04 18:14

> [...]

> Hvis der kommer en dialog (har prøvet det!) der siger at mac ikke
> genkender formatet - tryk IKKE på formater/initialiser - men på annulér!

sig mig.......må en dummy spørge om noget...?.....Skal man ikke bare
sørge for, at det hele er slukket, når det sættes til - derefter vil det
virke , når man tænder.....sådan er det da på en stationær(næsten)?
M., der garanteret ikke ved en skid om alle de problemer.

Købte bare en "dusk" på tilbud - satte den i kabinettets skinne over
originaldisken - formaterede den - og tog den i brug.

Men jeg er jo heller ikke bærbarbruger*SS* - synes det er for koldt om
fingrene at stå ved købmanden og skrive mails.......

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-02-04 23:21

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> virke , når man tænder.....sådan er det da på en stationær(næsten)?
> M., der garanteret ikke ved en skid om alle de problemer.

Så ved du sgu´så meget andet! ) Men i manualen læser jeg det som at
disken SKAL være tændt ved tilslutning : "connecting your computer to a
drive that is not powered on, can cause your computer to behave
erratically or freeze"

Det kan være at det er strømforsyningen, der menes........:-/

> Købte bare en "dusk" på tilbud - satte den i kabinettets skinne over
> originaldisken - formaterede den - og tog den i brug.

Morten, jeg tror du har gjort det helt rigtige , jeg gjorde det
samme, men eftersom at der var den "pakke" til at downloade på deres
hj.side, tror jeg at det muligvis er et Panther relateret problem. Nu er
det heldigvis iorden

> Men jeg er jo heller ikke bærbarbruger*SS* - synes det er for koldt om
> fingrene at stå ved købmanden og skrive mails.......

Jeg bruger da bare hansker!

Har din købmand et pivåbent netværk? ;-D

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 09-02-04 05:22

> [...]

> det heldigvis iorden

> Jeg bruger da bare hansker!
>
> Har din købmand et pivåbent netværk? ;-D

Næeh.....det var nu mere af hensyn til en eventuel tørst
M.