Ret til domæne lån.dk - DK Hostmaster Sunr~
Fra : Henrik A.

Dato : 06-02-04 22:10

Jeg deltager i kampen om et af de nye domænenavne med danske karakterer
nemlig lån.dk

En del af ansøgerne har ikke umiddelbart mere ret til navnet end jeg, der er
en del banker og kreditforeninger.

Men hvad med disse to:

Www.lån.dk Aps.
"Ansøgeren har angivet firmanavnsret til domænenavnet. Ansøgeren skrev
endvidere i ansøgningen:
Vort firmanavn er "www.lån.dk" aps. reg i 2001 "

Laan ApS
Ansøgeren har angivet varemærkeret til domænenavnet. Ansøgeren skrev
endvidere i ansøgningen: "Beskyttet firmanavn; Lån ApS, CVR n "

Ordet lån er jo umiddelbart et ganske almindeligt dansk ord. Kan jeg
risikere at blive frataget navnet og måske endda få omkostninger til en
retssag på halsen hvis jeg vælger at køre videre i "konkurrencen" om navnet?

Venlig hilsen,

Henrik

Fra : hans

Dato : 07-02-04 02:40

"Henrik A." <ngadresse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg deltager i kampen om et af de nye domænenavne med danske karakterer
> nemlig lån.dk
>
> En del af ansøgerne har ikke umiddelbart mere ret til navnet end jeg, der
er

Jeg deltager også i kampen om nogle domæner og ligeledes gør adskillige
bekendte. Min umiddelbare opfattelse er at der "svindles" i stor stil med
disse såkaldte krav på domænerne.

Eksempelvis deltager en bekendt i stort set de fleste domæner med ordet
"tandlæge" og i _samtlige_ auktioner har et firma (tilsyneladende et
it-firma så vidt jeg kan se på deres hjemmeside) gjort krav på samtlige
domæner med en standard begrundelse a la "tandlæge...domænet.dk ApS er et
firma registreret hos selskabs....... Og er 100% ejet af en tandlæge....
Selskabet ejer desuden navnet ... (samme navn med "ae" i stedet for "æ" _på
trods af at cybercity f.eks. ejer tandlaege.dk .... firmaet har anvendt
navnet i ...... bla. bla. bla.

Det kan ikke være andet end et forsøg på at skræmme så mange som muligt væk
fra auktionen og derved forbedre sine chancer for at vinde auktionen da
DK-Hostmaster tilsyneladende ikke agter at gøre noget som helst for at få
bekræftet disse påstande

Og i stort set alle auktioner jeg deltager i samt mine bekendtskaber er der
masser af personer som gør krav på domæner på baggrund af alle mulige slags
bemærkelsesværdige idéer

"der er tale om en tandlæge"
"manden er programmør"
mænd.dk -> "jeg er en af slagsen"

o.s.v.

Så du burde nok begynde med at søge efter varemærker på www.pvsonline.dk og
forsøge at finde frem til disse påståede selskaber samt hvilke
produkter/tjenesteydelser de tilbyder og evt. har beskyttelse for o.s.v.

Kan f.eks. se at Lån ApS har opnået beskyttelse i følgende klasser:

35: Annonce- og reklamevirksomhed vedrørende markedsføring af lån.
38: Telekommunikationsvirksomhed.
42: Design og udvikling af computer hardware og computer software,
juridisk bistand.

Det kunne tænkes at du havde helt andre planer med domænet?

/hans

Fra : Henrik A.

Dato : 08-02-04 21:46

"hans" <boernepasning@bachelor .dk> wrote in message
> [...]
> fra auktionen og derved forbedre sine chancer for at vinde auktionen da
> DK-Hostmaster tilsyneladende ikke agter at gøre noget som helst for at få

Du har sikkert ret, hvis man skal øge chancen for at vinde matchen på
skakbordet må man lave larm i kulissen.

> [...]
der
> masser af personer som gør krav på domæner på baggrund af alle mulige

Da jeg udfyldte ansøgningen faldt jeg også over at man blev opfordret til at
komme med en begrundelse - og at det under alle omstændigheder ikke ville
kunne skade ens chancer. Den procedure har sikkert givet ekstra mange
kreative begrundelser.

Tak for dit svar!

Vh. Henrik

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-02-04 16:40

Henrik A. <ngadresse@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> retssag på halsen hvis jeg vælger at køre videre i "konkurrencen" om navnet?

Hvad vil du egentlig med sådan et ånsvagt domain ? Hvis du skal bruge
det professionelt, så kan det giver dig så mange problemer med servere
og mail programmer, som ganske enkelt kløjs i æ, ø og å.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik A.

Dato : 08-02-04 22:02

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Hvad vil du egentlig med sådan et ånsvagt domain ? Hvis du skal bruge
> det professionelt, så kan det giver dig så mange problemer med servere
> og mail programmer, som ganske enkelt kløjs i æ, ø og å.

Det er ikke ret mange år siden at man ikke kunne bruge æøå i e-mails og da
slet ikke på news. Om to - tre år er der ikke nogen der tænker over at det
engang var umuligt at bruge danske karakterer i webadresser. Men det kan vi
jo snakke videre om i en anden nyhedsgruppe!

Vh. Henrik

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-02-04 23:42

> [...]

> engang var umuligt at bruge danske karakterer i webadresser. Men det kan vi
> jo snakke videre om i en anden nyhedsgruppe!

Bortset fra når din kunde sidder nede i Italien og ikke kan finde å'et
på sit keyboard og bande ober at du har ansat:

øivindægediusågesen@lån.dk

Tænk over det.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-02-04 15:39

In an article of 8 Feb 2000 Jesper Haaber Gylling wrote:

> Bortset fra når din kunde sidder nede i Italien og ikke kan finde å'et
> på sit keyboard og bande ober at du har ansat:
>
> øivindægediusågesen@lån.dk
>
> Tænk over det.

Så må kunden da bare lære at (dobbelt)klikke på øivindægediusågesen@lån.dk

Men du har ret. De er helt klart uhensigtsmæssige på papir andre steder end
i det pågældende land.
--
Uffe Holst

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-02-04 16:18

Uffe Holst <uhc@post6.tele.dk> wrote:

> Så må kunden da bare lære at (dobbelt)klikke på øivindægediusågesen@lån.dk
>
> Men du har ret. De er helt klart uhensigtsmæssige på papir andre steder end
> i det pågældende land.

Jeg fik engang at vide at et firma på Øresundsvej konsekvent fik breve
adresseret til Resundsvej, da det franske firma som sendte dem ganske
troede at stregen over O betød at det var en fejl og Ø slet ikke skulle
være der.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling