Hvordan kan man se om man er dansk statsbo~
Fra : Carl

Dato : 03-02-04 22:05

Efter DR1's kontant hvor der var spm til en danskfødt dreng af en chilensk moder, fader
dansk.
En dansk født dame der har boet og været statsborger i Australien og som der er/var store
problemer med at blive løst fra Australskstatsborgerskab, selvom damen er født i DK og
talte perfekt dansk
min bekendt er ikke født i DK men har altid haft dansk pas, der snart skal fornyes, derfor

vh
Carl

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 03-02-04 23:35

In <bvp2c9$gmb$1@sunsite.dk> "Carl" <carl@ofir.dk> writes:

> [...]
>talte perfekt dansk
>min bekendt er ikke født i DK men har altid haft dansk pas, der snart skal fornyes, derfor

Man bestiller en udskrift fra cpr-registeret paa
http://cpr.dk/ eller gaa ned paa de lokale folkeregister.

/Martin

Fra : Gerner

Dato : 03-02-04 23:46

On Tue, 3 Feb 2004 22:05:17 +0100, "Carl" <carl@ofir.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>min bekendt er ikke født i DK men har altid haft dansk pas, der snart skal fornyes, derfor

Kun danske statsborgere kan få dansk pas, så derfor.

--
Gerner
713WU/3317hrs

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-02-04 06:45

On Tue, 03 Feb 2004 23:45:54 +0100, Gerner <dk@dk.dk> wrote:

>On Tue, 3 Feb 2004 22:05:17 +0100, "Carl" <carl@ofir.dk> wrote in
>dk.videnskab.jura:

>Kun danske statsborgere kan få dansk pas, så derfor.

Det kunne jeg godt tænke mig at få underbygget lidt, tak.
/Hans

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-02-04 08:42

"Gerner" <dk@dk.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 3 Feb 2004 22:05:17 +0100, "Carl" <carl@ofir.dk> wrote in
> dk.videnskab.jura:

> Kun danske statsborgere kan få dansk pas, så derfor.

Nu handlede tv-udsendelsen bla. om en dansk dreng, som tidligere havde haft
dansk pas. Ved fornyelse fandt man pludselig ud af, at han slet ikke
var/havde været dansk statsborger, og at passet derfor ikke kunne fornys (og
at det gamle pas slet ikke burde være udstedt...).

Så fejl kan ske, og befinder man sig i en uafklaret situation mht.
statsborgerskab, så er passet alene ikke nok til at hævde dansk indfødsret.

/Per

Fra : padre

Dato : 05-02-04 20:14

> Så fejl kan ske, og befinder man sig i en uafklaret situation mht.
> statsborgerskab, så er passet alene ikke nok til at hævde dansk indfødsret.

Korrekt - det eneste reelle bevis for dansk indfødsret er et "bevis
for dansk indfødsret", som udstedes af indfødsretskontoret, som idag
er i Ministeriet for indvandrere .......... etc.

Pas og folkeregisterudskrift er ikke bevis herfor.

Padre