CPU og tilbagesending...
Fra : Casper Bang

Dato : 03-02-04 18:07

Hej,

Jeg har en diskussion med en ven om muligheden for at sende en CPU retur,
som er købt på postordre.
Når CPUen har været brugt kan man se at der sidder kølepaste i bunden. Det
ændrer dog ikke dens funktionalitet.

Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den
synligt har været i brug!?

Hvad er jeres vurdering?
~Casper

Fra : Thomas Bjørseth

Dato : 03-02-04 18:22

On Tue, 3 Feb 2004 18:07:04 +0100, "Casper Bang"
<webmaster@secretsofwar_fjerndette_.net> wrote:

> [...]
>ændrer dog ikke dens funktionalitet.
>
>Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den

Rens den med isopropanol og q-tips, så blir den som ny. Å returnere den
med kjølepasta på er ikke "vesentlig samme stand", men ferdig renset bør
det ikke være noe problem.

>Hvad er jeres vurdering?

Det må være lov å returnere en CPU, på samme måte som andre defekte
varer. Rengjør den skikkelig, så skal det gå greit å returnere den.

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
Mail: thomas-newssig@bjorseth.no

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-02-04 18:47

Scripsit Thomas Bjørseth <thomas-news@bjorseth.no>

> Rens den med isopropanol og q-tips, så blir den som ny.

Uha, det ville jeg ikke turde. De fleste computerbutikker advarer
højlydt om faren for at beskadige cpuen ved at håndtere kølelegemet
forkert under montagen. At give sig til at skrubbe med
opløsningsmidler lyder som en nem måde at komme til at skade
processorblokken.

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."

Fra : Thomas Bjørseth

Dato : 03-02-04 19:04

On 03 Feb 2004 17:47:23 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>forkert under montagen. At give sig til at skrubbe med
>opløsningsmidler lyder som en nem måde at komme til at skade

Q-tips er jo laget av bomull (kalles det vattpinner i Danmark, mon
tro?), og er myke. Isopropanol er helt tyntflytende, og har ingen
skrubbeeffekt. Dyppet i isopropanol og brukt på prosessorblokken tar
vattpinner alt av kjølepasta. Har brukt det selv på vanlig hvit goop og
Arctic Silver, men man må være nøye så man får fjernet alt.

Thomas B

Fra : Devast8or

Dato : 03-02-04 21:26

Henning Makholm wrote:
> Scripsit Thomas Bjørseth <thomas-news@bjorseth.no>

> Uha, det ville jeg ikke turde.

[Fuldkommen ujuridisk - den skal egentlig over i en EDB gruppe, så en der
kan finde ud af det må lige FUTte den afsted)

Det skal du ikke være bange for, det er det der bliver anbefalet de fleste
steder til det formål. Hvis jeg husker rigtigt står det endda også på Arctic
Silver's hjemmeside. Jeg har brugt det et par gange uden problemer. Det er
iøvrigt det samme som isopropyl alkohol.

Devast8or

Fra : Casper Bang

Dato : 03-02-04 21:21

> [...]
> Silver's hjemmeside. Jeg har brugt det et par gange uden problemer. Det er
> iøvrigt det samme som isopropyl alkohol.

Jeg har ikke selv problemet... det var et teoretisk spørgsmål :)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-02-04 22:15

Devast8or wrote:

> Det skal du ikke være bange for, det er det der bliver anbefalet de fleste
> steder til det formål.

Spritten ødelægger ikke CPU'en, men det kan håndteringen gøre(*) - og
det er det, som forhandleren ikke kan kontrollere, når CPU'en kommer
tilbage.

(*) Lad mig i den forbindelse anbefale en vat-pind af træ i stedet
for de statiske djævle af plast, der har overtaget markedet.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : JBH

Dato : 03-02-04 18:55

"Thomas Bjørseth" <thomas-news@bjorseth.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det må være lov å returnere en CPU, på samme måte som andre defekte
> varer. Rengjør den skikkelig, så skal det gå greit å returnere den.

Hmm.
Jeg ville da være træt af at købe en "ny" CPU som måske havde været "udlånt"
og måske ikke håndteret korrekt mht. statisk elektricitet, køling
clockfrekvens mv.

Den lokale Høyer autodele butik, krediterer gerne ubrugte dele dele ,selvom
de ikke er forpligtet (over disken køb) På nær EL-dele. dem tager de ikke
retur.

mvh
JBH

Fra : Peter G C

Dato : 03-02-04 19:38

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hmm.
> Jeg ville da være træt af at købe en "ny" CPU som måske havde været
"udlånt"

Det har intet med det juridiske spørgsmål at gøre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : JBH

Dato : 03-02-04 21:35

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> "udlånt"
>
> Det har intet med det juridiske spørgsmål at gøre.
>
> /Peter

Hej Peter.

Hvis du keder dig, kan du jo give samme svar til de andre 4-5 stykker som
har givet et "u-juridisk" svar.....
JBH

Fra : H@nsen

Dato : 04-02-04 13:32

Peter G C wrote:
> [klip]

> Det har intet med det juridiske spørgsmål at gøre.

Men går vel under kategorien relevante svar/spørgsmål/kommentarer i en
tråd som denne.

For hvad har man af rettigheder på en vare der har været misbrugt, for
man kan jo ikke umiddelbart bevise at det IKKE er en selv der har
misbrugt varen.

PS: Hvad havde dit svar med jura at at gøre ?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-02-04 19:07

Casper Bang wrote:

> [...]
> ændrer dog ikke dens funktionalitet.
>
> Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den

Min vurdering er et klart nej, men jeg ved andre har en anden mening.

En CPU er elektrostatisk følsom, og kan blive ødelagt ved forkert
håndtering. Skaden kan evt. vise sig periodisk eller først vise sig
efter længere tids brug. Selv en intensiv test kan derfor ikke vise, om
CPU'en er beskadiget.

En seriøs forhandler garanterer, at CPU'en har været behandlet
elektrostatisk korrekt, hvilket naturligvis er umuligt, hvis CPU'en har
været ude hos en tilfældig kunde.
Derfor er CPU'en absolut ikke i samme stand.

Formålet med returretten er efter min opfattelse at kompensere for
den manglende besigtigelse/afprøvning i butikken, og sammenligner man
med dette, vil man normalt heller ikke få lov til at afprøve en CPU i en
butik.

Fra : TGD

Dato : 03-02-04 21:13

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Min vurdering er et klart nej, men jeg ved andre har en anden mening.

Kan også kun tilslutte mig Jonathan S. en var kan "prøves" hvis dette ikke
forringer dens salgsværdi.

At du så kan være kæk og rengøre den så den fremstår som da du modtog og
snyde forhandleren er en anden sag.

<KLIP>

Fra : Lars O.

Dato : 04-02-04 00:37

Jonathan Stein wrote:

> Min vurdering er et klart nej, men jeg ved andre har en anden mening.

En forhandler vil altid anbefale, at der bruges kølepasta, når man monterer
en CPU for at sikre at varmen afledes korrekt. Man kunne egentlig godt
argumentere for, at man ikke har behandlet CPU'en efter forskrifterne, hvis
der ikke er brugt kølepasta.
Derfor mener jeg ikke du har ret.

Jeg er dog enig med andre i, at rengøring af CPU'en nok er vejen frem.

/Lars

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-02-04 10:43

Lars O. wrote:

> En forhandler vil altid anbefale, at der bruges kølepasta, når man monterer
> en CPU for at sikre at varmen afledes korrekt.

Der findes andre metoder, men det er egentlig ligegyldigt. Pointen
med mit indlæg er, at CPU'en ikke er i samme stand, hvis forhandleren
ikke har styr på håndteringen (altså hvis forseglingen af den
elektrostatiske beskyttelsesindpakning er brudt).

Fra : Andy

Dato : 04-02-04 19:36

> [...]
> ikke har styr på håndteringen (altså hvis forseglingen af den
> elektrostatiske beskyttelsesindpakning er brudt).

Hvis forhandleren vil sikre sig imod fejlhåndtering, så må han jo sørge for
at kunden er korrekt vejledt i ESD håndtering, ellers må han jo holde sig
fra detailmarkedet.

Andy

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-02-04 22:17

Andy wrote:

> Hvis forhandleren vil sikre sig imod fejlhåndtering, så må han jo sørge for
> at kunden er korrekt vejledt i ESD håndtering, ellers må han jo holde sig
> fra detailmarkedet.

Om der så medfølger et brevkursus i ESD-behandling, ville jeg ikke
stole på, at kunden havde fulgt denne vejledning til punkt og prikke.
Jeg ville sammenligne det med at tage åbnede fødevarer retur, hvilket
jeg heller ikke ville gøre selv om kunden havde været på hygiejne-kursus.

Fra : Thore Sorensen

Dato : 04-02-04 13:45

> [...]

>ændrer dog ikke dens funktionalitet.
>
>Spørgsmålet er så om det kan kaldes for "væsentligt samme stand", at den

Hvorfor skal den returneres?
Defekt eller svarer den ikke til forventningerne?
Er den defekt skal du lade kølepastaresterne sidde...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(fjern eventuelle 'Z'-er hvis du mailer direkte)