Lov om ophavsrettigheder - Hvordan griber ~
Fra : hjg

Dato : 03-02-04 04:16

Hej ...

Jeg har virkeligt brug for et par skarpe juridiske hjerner da jeg sidder med
en internetside
som har kopieret en del af vores tekster og lagt dem på deres eget site, med
copyright forbehold til dem selv .

Jeg har oprettet et forumindlæg på vores side som fremstiller problemet i
sin fulde helhed :

http://www.freefiles.dk/modules/newbb_plus/viewtopic.php?topic_id=565&post_id=1165&order=1&viewmode=flat&pid=0&forum=13#1165

Mange af jer vil nok mene at det er i "småtingsafdelingen", men jeg ser det
ske på flere og flere internetsider
idag, og er egentlig hamrende træt af at man bare kopierer direkte og tager
materialet til sig som værende egen produktion . Det er ved at være mere
reglen end undtagelsen på nettet idag, og kan man stoppe det kører jeg
virkeligt gerne denne dag HELT Ud !

Jeg har mellem 10-12 mand som sidder og skriver disse anmeldelser ganske
frivilligt og ulønnet , og jeg synes ikke
det kan være rigtigt at de skal lide under at se deres tekster
offentliggjort på en anden side uden nogen form for godtgørelse for denne
kopiering.
Vi har været heldig at opdage dette ved et tilfælde for det er ikke sikkert
at vide hvor længe det var fortsat hvis ikke vi havde fået obs på det ....

Jeg skal skynde mig at tilføje at vi også tit og ofte selv anvender
it-nyheder, som vi bringer næsten ordret, dog kun med tydelig kildeangivelse
til alm. credit for forfatteren, og for det meste også med tilladelse fra
disse .

Vil der være nogen mulighed for et sagsanlæg i en situation som denne, og
hvorledes bør jeg tackle denne situation ?

Der er ingen - absolut INGEN tvivl om at teksterne er "lånt" direkte fra
vores side.

Håber på et kompetent svar enten her i ng eller på min mail som er
nospam_admin@freefiles.dk - fjern nospam_

m.v.h.

Hans Jørgen Gylling
admin
www.freefiles.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-02-04 09:28

hjg wrote:

> Jeg har oprettet et forumindlæg på vores side som fremstiller problemet i
> [...]

Det ser jo ud som om, du allerede har tjek på, hvad du kan gøre. Som du
selv skriver, send dem en regning og bed dem stoppe, evt. via en advokat
(prøv først uden, det er billigere).

> [...]
> til alm. credit for forfatteren, og for det meste også med tilladelse fra

Du har heller ikke selv helt ren mel i posen, "for det meste" er ikke
nok. Hvis du ikke kan få tilladelse, kan du i stedet for en næsten
ordret it-nyhed benytte dig af citatretten. Læs og lær af tekst-tv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : hjg

Dato : 03-02-04 13:37

Tak for det Kim :)

Jeg har fået en officiel undskyldning og det er vi i første omgang tilfredse
med ....
Hvad angår vore egne anvendelser af It-nyheder er jeg glad for du nævner det
, og vi vil i fremtiden
anvende citatretten

m.v.h.

Hans Jørgen Gylling