Returnering af en vare til butikken, fejlk~
Fra : Peter Andersen

Dato : 31-01-04 10:21

Hej

Jeg blev vejledt i en butik til at købe en bestmt vare. Nu har jeg så fundet
ud af at denne vare ikke er lavet til mit formål alligevel, kan jeg så kræve
at købet går tilbagr og jeg får mine penge igen selvom varen er taget i
brug?

Kan sælgeren sige han var i god tro, eller at den vare jeg købte er "lige så
god/det samme"?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Spangkuk

Dato : 31-01-04 10:31

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brug?
>
> Kan sælgeren sige han var i god tro, eller at den vare jeg købte er

Hvis du har givet sælgeren de rigtige oplysninger som han derefter
har vejledt dig udfra, og du alligevel ikke kan bruge varen, SKAL han
ta' den retur.

En sælger kan ikke sælge dig noget "i god tro", og dermed slippe
udenom returneringen/ombytningen uanset om varen er åbnet eller
ej.

Men som skrevet,- forudsætningen er naturligvis, at de oplysninger
du har givet ham, og som han har vejledt udfra, er korrekte. Har du
selv kvajet dig, hænger du på varen.

Men ehhh, hvilken vare drejer det sig om ?

Spang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-04 10:39

Spangkuk skrev:

>Hvis du har givet sælgeren de rigtige oplysninger som han derefter
>har vejledt dig udfra, og du alligevel ikke kan bruge varen, SKAL han
>ta' den retur.

Sludder.

--
Bertel

Fra : Spangkuk

Dato : 31-01-04 14:24

"Bertel Lund Hansen" klampede sit sædvanlige personlige
og intetsigende ævl til mig.:

....hvorefter han længere nede i tråden skrev.:

>1) afhjælpning af mangelen,
>2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med
>aftalen (omlevering),
>3) et passende afslag i købesummen eller
>4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
>
>Hvis sælger tilbyder reparation (irrelevant - varen er vel som
>sådan i orden, blot forkert) eller levering af en anden antenne,
>kan du kun vælge mellem de to muligheder (du er ikke bundet af
>hvad han tilbyder).

Spang

Fra : Peter Andersen

Dato : 31-01-04 10:41

Spangkuk wrote:

> [...]
> selv kvajet dig, hænger du på varen.
>
> Men ehhh, hvilken vare drejer det sig om ?

Det drejer sig om en antenne. Jeg forklarede sælger hvilke frekvenser den
skal være lavet til og han kom med en og forklarede at det var sådan en jeg
skal ha. Den antenne jeg så fik var lavet til et andet formål end det jeg
skulle bruge den til, dvs. afstemt til nogle helt andre frekvenser.
Der hvor jeg bare tænker han vil brokke sig er at han kan påstå at den er
lige så god osv. Men igen så kan jeg jo gå ud fra hvad fabrikanten skriver
om modellen.

Er sælger tvunget til at gi mig pengene tilbage eller kan han nøjes med en
anden vare eller et tilgodebevis?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-04 10:57

Peter Andersen skrev:

> [...]
>skal ha. Den antenne jeg så fik var lavet til et andet formål end det jeg
>skulle bruge den til, dvs. afstemt til nogle helt andre frekvenser.

Så er der næppe tvivl om at du kan henholde dig til at varen har
en mangel. I så fald har du fire muligheder:

[...]

Hvis han ikke gør det eller ikke kan ordne problemet uden
væsenlig ulempe for dig, har du atter alle fire valgmuligheder.

Det er *dig*, og ikke sælger, der har valget.

>Der hvor jeg bare tænker han vil brokke sig er at han kan påstå at den er
>lige så god osv. Men igen så kan jeg jo gå ud fra hvad fabrikanten skriver
>om modellen.

Det vil jeg som ikke-fagmand mene at du har ret i.

>Er sælger tvunget til at gi mig pengene tilbage eller kan han nøjes med en
>anden vare eller et tilgodebevis?

Han kan nøjes med reparation (irrelevant) eller ombytning. Du er
*ikke* forpligtet til at acceptere et tilgodebevis.

--
Bertel

Fra : Peter Andersen

Dato : 31-01-04 11:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Han kan nøjes med reparation (irrelevant) eller ombytning. Du er
> *ikke* forpligtet til at acceptere et tilgodebevis.

Ok. Tak for det. Så burde det være ret klart.

Jeg ved sælger får leveret andre antenner om to måneder som jeg kan bruge.
Kan sælger tvinge mig til at vente to måneder på at få en antenne jeg kan
bruge? (det gider jeg nemlig ik vente på...!)

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-04 11:33

Peter Andersen skrev:

>Jeg ved sælger får leveret andre antenner om to måneder som jeg kan bruge.
>Kan sælger tvinge mig til at vente to måneder på at få en antenne jeg kan
>bruge? (det gider jeg nemlig ik vente på...!)

Nej.

Der er ikke tvivl om at to måneders venten er væsentlig ulempe.
Hvis han ikke kan klare at levere en antenne der svarer til det
du bad om, på meget kortere tid, kan du hæve købet. I så fald
skal du have det *fulde* beløb refunderet.

Jeg tør ikke sige hvor lang tid det er rimeligt at vente, men jeg
forestiller mig en uge.

--
Bertel

Fra : Gerner

Dato : 31-01-04 16:13

On Sat, 31 Jan 2004 11:05:29 +0100, "Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]

Havde sælgeren ikke de samme oplysninger på salgstidspunktet ?
Stod der ikke data på pakken ?
Hvor stor forskel er der på frekvensbåndet på den antenne du ville have og den
du fik ? Hvor præcis skal frekvensbåndet passer for at den kan bruges, d.v.s.
skal der sendes på den ? Hvis der kun skal modtages på en antenne er der en stor
vidde i frekvensbåndet hvor en frekvens eller flere kan modtages i uden
forringelse i det modtagne signal. (grænsen går ved UHF, derefter bliver det
mere kritisk) Ved sendere er frekvensbåndet kritisk fra starten.

Så om sælgeren var i god tro afhænger af hvor kritisk frekvensbåndet er.

Et råd omkring sælgere der vil prakke andre ting på køberen end det de vil have,
er at betinge købet af at varen kan leveres tilbage, også i brugt tilstand.
(og jeg taler ikke om varer der i brugt tilstand ikke længere er brugbart)

En ting sælgere går i guru over er software og spil som de nærmest på store
plakater i butikken nægter at tage tilbage i åbnet=brugt tilstand.
Disse ting er der jo ingen fejl på selv om man forgæves har forsøgt at
installere det på sin pc, selv om man har forklaret sælgeren hvilket system man
har.

--
Gerner
697WU/3242hrs

Fra : Spangkuk

Dato : 31-01-04 16:56

"Gerner" <dk@dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Disse ting er der jo ingen fejl på selv om man forgæves har forsøgt at
> installere det på sin pc, selv om man har forklaret sælgeren hvilket

Det var da vildt,- du skrev noget fornuftigt, uden bandeord
og ugudelige dommedagsprofetier.

Vildt.

Mht. spil, så køb dem i EBgames. De giver 8 dages fuld
returret, også selvom spillet er åbnet....og de stiller ingen
dumme spørgsmål.

Spang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-04 10:50

Peter Andersen skrev:

> [...]
>at købet går tilbagr og jeg får mine penge igen selvom varen er taget i

Det kommer an på. Som udgangspunkt kan du ikke returnere varen.
Imidlertid vil der foreligge en mangel hvis varen ikke svarer til
hvad den er solgt som, hvis sælger har givet forkerte (eller
vildledende) oplysninger eller hvis han har undladt at give dig
væsentlige oplysninger.

Det er altså et vurderingsspørgsmål om hvordan handelen er
foregået og hvordan du har spurgt og fået svar.

>Kan sælgeren sige han var i god tro, eller at den vare jeg købte er "lige så
>god/det samme"?

God tro er sådan set ikke relevant, men han kan sige at han
svarede redeligt på dine spørgsmål, og at hans oplysninger var
korrekte og tilstrækkelige.

Han kan ikke sige at varen er lige så god som den du ville have.
Du skal have den vare der er aftalt. men du har så vidt jeg
forstår accepteret den vare du har fået. Så er spørgsmålet om
lige så god (som det du havde forestillet dig, men åbenbart ikke
udtrykt klart nok) irrelevant - medmindre han har overdøvet dig
og tromlet sin vilje igennem.

--
Bertel