Forbrugerkøbslov!
Fra : Fred Thiesen

Dato : 30-01-04 10:56

Hei gruppe,

Er det navnet montro på den loven som regulerer
forretningsdrivendes salg til forbrugere - og er den
tilgængelig på net?

På forhånd tak.

Fred T.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-01-04 11:01

Den hedder bare købeloven (KBL). Og kan findes på www.retsinfo.dk

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Gerner

Dato : 30-01-04 14:53

On Fri, 30 Jan 2004 11:00:38 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit
efternavn . com> wrote in dk.videnskab.jura:

>Den hedder bare købeloven (KBL). Og kan findes på www.retsinfo.dk

Bekendtgørelse af lov om køb

LBK nr 237 af 28/03/2003

--
Gerner
691WU/3217hrs

Fra : Axelgaard

Dato : 30-01-04 12:56

> Hei gruppe,
>
> Er det navnet montro på den loven som regulerer
> forretningsdrivendes salg til forbrugere - og er den
> tilgængelig på net?

På retsinfo.dk hedder den "Bekendtgørelse af lov om køb" - Jeg mener ordet
"købeloven" er en såkaldt populærtitel.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL

Fra : Karina og Christian

Dato : 30-01-04 14:49

"Axelgaard" <axelgaardNOSPAMPLZ@mail1.stofanet.dk> wrote in message
[klip]
> På retsinfo.dk hedder den "Bekendtgørelse af lov om køb" - Jeg mener ordet
> "købeloven" er en såkaldt populærtitel.
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL

Loven hedder rettelig "lov om køb". Bekendtgørelse af lov om køb indikerer
bare, at der er tale om en sammenskrivning af den gældende udgave af lov om
køb med senere lovændringer - det er som sådan ikke noget navn i sig selv.

Købeloven er ganske rigtigt en såkaldt populærtitel.

Burde vi have noget i OSS'en om forskellen på en lov og en lovbekendtgørelse
og evt. bekendtgørelser - eller er der det i forvejen (har ikke lige kigget
efter)?

Karina

Fra : Fred Thiesen

Dato : 30-01-04 15:19

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i melding
> [...]
> køb med senere lovændringer - det er som sådan ikke noget navn i sig selv.
>
> Købeloven er ganske rigtigt en såkaldt populærtitel.

Og jeg skynder mig her at sige tusen tak for svarene - som i dette
tilfælle allesammen førte til ROM - da man jo på retsinfo.dk viselig kan
finde den
under både korrekt lovtittel samt populærtittel.

mvh

Fred T.

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-01-04 16:42

Scripsit "Fred Thiesen" <fred@permo.no>

> Er det navnet montro på den loven som regulerer
> forretningsdrivendes salg til forbrugere - og er den
> tilgængelig på net?

Ud over købeloven er der også relevante bestemmelser for fjernsalg i
2000-rettelsen af forbrugeraftaleloven,
<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0044230.htm>.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"