Løn under afskedigelse
Fra : Jens Bruun

Dato : 29-01-04 18:55

Hvis man fritstilles i forbindelse med afskedigelse, og således får fuld
løn, kan virksomheden stoppe denne lønudbetaling inden perioden er udløbet,
hvis man starter i nyt job?

--
-Jens B.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 29-01-04 19:57

Thu, 29 Jan 2004 18:55:18 +0100, skrev Jens Bruun, på 8 linier, i
<bvbhdd$2vm0$1@news.cybercity.dk>, :

>Hvis man fritstilles i forbindelse med afskedigelse, og således får fuld
>løn, kan virksomheden stoppe denne lønudbetaling inden perioden er udløbet,
>hvis man starter i nyt job?
Nop

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-01-04 21:42

Jens Bruun wrote:
> Hvis man fritstilles i forbindelse med afskedigelse, og således får
> fuld løn, kan virksomheden stoppe denne lønudbetaling inden perioden
> er udløbet, hvis man starter i nyt job?

Ikke de første 3 måneder efter fritstillingen (minimalerstatningsperioden).
Herefter kan eventuel løn fra nyt arbejde modregnes.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-01-04 22:53

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Ikke de første 3 måneder efter fritstillingen
(minimalerstatningsperioden).
> Herefter kan eventuel løn fra nyt arbejde modregnes.

Tak.

--
-Jens B.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-01-04 17:21

> Ikke de første 3 måneder efter fritstillingen
(minimalerstatningsperioden).
> Herefter kan eventuel løn fra nyt arbejde modregnes.
> Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Men kun såfremt det fremgå af en aftale mellem arbejdsgiver og arbejdstager.
Ellers kan lønnen ikke automatisk tilbageholdes/modregnes.
Sidst jeg havde brug for det fandt jeg ud af det ved at kigge i
funktionærloven og iøvrigt kontakte min fagforening der glædede sig til at
køre en sag - ja nærmest opfordrede mig til at oplyse mit nye arbejdsforhold
til den tidligere arbejdsgiver. Der havde jeg nemlig fået en opsigelse -
fritstillet i 4 måneder, dog med modregning af evt. løn fra nyt job.
Arbejdsgiverens problem var bare, at jeg havde fået den tilsendt
(anbefalet), men *aftalen* var IKKE underskrevet af mig.

/Henning.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-01-04 21:01

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Arbejdsgiverens problem var bare, at jeg havde fået den tilsendt
> (anbefalet), men *aftalen* var IKKE underskrevet af mig.

En Google-søgning på det fremragende ord "minimalerstatningsperioden", som
Per var så venlig at henlede min opmærksomhed på, returnerer bl.a. denne
meget informative side:

http://www.djoef.dk/online/view_SHTML?ID=4123&attr_folder=F

--
-Jens B.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-01-04 22:39

[snip]
> [...]
> Per var så venlig at henlede min opmærksomhed på, returnerer bl.a. denne

Jeps - der er noget af det rigtige
Skal arbejdsgiveren påstå reduktion i løn kræver det en *aftale* mellem
parterne.
Netop det min fagforening gjorde mig opmærksom på - og hyggede sig over ikke
var sket - andet ved et ensidigt "pålæg" fra min tidligere arbejdsgivers
side.
Som en sidebemærkning kan jeg tilføje, at min opsigelse/fritstillen dengang
skyldtes "samarbejdsvanskeligheder" efter at jeg holdt barns første
sygedag - hvilket dengang ikke var medtaget i hovedaftalen mellem DA og min
fagforening. Så min tillid til fagforeningen kunne faktisk være på et meget
lille sted....
Barns første sygedag var iht. min tidligere arbejdsgiver "uforeneligt med
Deres betroede stilling".....Hold op hvor der er sket meget siden da......

/Henning.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 30-01-04 23:20

Henning Sørensen wrote:

> Jeps - der er noget af det rigtige
> Skal arbejdsgiveren påstå reduktion i løn kræver det en *aftale*
> mellem parterne.

På den nævnte side står:

I lønnen fra din gamle arbejdsgiver ud over de 3 måneder kan der altså
ske modregning for den løn som du måtte modtage fra din nye arbejdsgiver.
Er din nye løn mindre end din gamle løn vil du altså fortsat have krav
på forskellen.

Det er den samme tolkning, som man finder på andre sider, der beskæftiger
sig med emnet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Peter G C

Dato : 30-01-04 23:34

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> på forskellen.
>
> Det er den samme tolkning, som man finder på andre sider, der beskæftiger

Jep. Jeg tror Henning Sørensen er forkert på den.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/