Straffeattest på ansøger til job
Fra : Christian Poulsen

Dato : 28-01-04 22:48

Kan jeg, som arbejdsgiver, få udleveret straffeattesten på en ansøger til
et job? Eller er det kun ansøgeren selv der kan få den fra politiet?

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-04 22:49

> Kan jeg, som arbejdsgiver, få udleveret straffeattesten på en ansøger til
> et job? Eller er det kun ansøgeren selv der kan få den fra politiet?

Normalt kan kun ansøgeren selv, men visse offentlige institutioner har
mulighed for at få den ved politiet (fritidsordninger og lignende) - hvis
ikke jeg husker meget galt.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Christian Poulsen

Dato : 28-01-04 22:57

> Normalt kan kun ansøgeren selv, men visse offentlige institutioner har
> mulighed for at få den ved politiet (fritidsordninger og lignende) - hvis
> ikke jeg husker meget galt.

Okay! Er det noget som man kan undersøge? Evt. et website eller noget? Men
dvs. det er faktisk altid ansøgeren selv der skal fremskaffe den?

Fra : Kristian Thy

Dato : 28-01-04 23:09

Christian Poulsen uttered:
> Men dvs. det er faktisk altid ansøgeren selv der skal fremskaffe den?

Hvis du er privat, ja. Jeg vil gætte på at hvis du var i det
offentlige et sted hvor man har lov til selv at hente den ville du
vide det ;)

\\kristian
--
IRC is just multiplayer notepad.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-01-04 11:32

Kristian Thy wrote:

> Christian Poulsen uttered:
>
> Hvis du er privat, ja. Jeg vil gætte på at hvis du var i det
> offentlige et sted hvor man har lov til selv at hente den ville du
> vide det ;)

Jeg undrer mig over at der ikke er nogen som poster lovteksten, så derfor
gør jeg det i det følgende (§16 er vel den mest relevante):
-----

Kapitel 4
Videregivelse af oplysninger til private m.v.

§ 15. Oplysninger fra Kriminalregisteret må, bortset fra efter reglerne i
kapitel 3, 5 og 7, ikke videregives til private personer eller virksomheder
m.v., medmindre dette følger af §§ 16 eller 17, eller det følger af lov
eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningerne skal
videregives.

§ 16. Oplysninger fra afgørelsesdelen kan videregives, når den,
oplysningerne angår, har givet samtykke.

Stk. 2. Samtykke skal meddeles skriftligt og skal indeholde oplysning
om,

1) hvilke typer oplysninger der må videregives,

2) hvem oplysningerne må videregives til, og

3) hvorledes oplysningerne må anvendes af den angivne modtager.

Stk. 3. Samtykke bortfalder senest efter et års forløb.

Stk. 4. Videregivelse af oplysninger efter denne bestemmelse kan kun
omfatte de oplysninger, der er anført i § 11.

§ 17. Politiet kan på begæring videregive enkeltstående oplysninger fra
Kriminalregisteret til private personer eller virksomheder, hvis
videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige interesser,
der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningerne angår, eller
videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en persons eller virksomheds
opgaver for det offentlige.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-01-04 13:44

Martin Jørgensen skrev:

> Jeg undrer mig over at der ikke er nogen som poster lovteksten

Der er allerede linket til lovteksten.

--
Reino

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-01-04 23:09

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20010021805-REGL

> Men dvs. det er faktisk altid ansøgeren selv der skal fremskaffe den?

Nej - et skrifligt samtykke kan i nogle tilfælde være nok.

--
Reino

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-01-04 23:10

Reino Andersen wrote:

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20010021805-REGL

> Nej - et skrifligt samtykke kan i nogle tilfælde være nok.

Jeg har engang fået udleveret en straffeattest for min datter som var
under 18. Jeg havde hendes sygesikringskort med og kunne selv legitimere
mig, men jeg husker ikke om det var nødvendigt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-01-04 23:25

Erik Olsen skrev:

> Jeg har engang fået udleveret en straffeattest for min datter som var
> under 18. Jeg havde hendes sygesikringskort med og kunne selv legitimere
> mig, men jeg husker ikke om det var nødvendigt.

Personer under 18 år kan kun få udleveret en straffeattest, hvis en forælder
giver samtykke - og det har du jo givet, når du selv møder op. Men du skulle
meget gerne have legitimeret dig og underskrevet ansøgningen om
straffeattesten.

--
Reino

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-01-04 23:41

Reino Andersen wrote:

> [...]
> forælder giver samtykke - og det har du jo givet, når du selv møder
> op. Men du skulle meget gerne have legitimeret dig og underskrevet

Det havde jeg sikkert også.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-01-04 01:28

"Jeppe Vestergaard" <Jeppe(a)dailyrush.dk> wrote in

> Normalt kan kun ansøgeren selv, men visse offentlige
> institutioner har mulighed for at få den ved politiet
> (fritidsordninger og lignende) - hvis ikke jeg husker meget
> galt.

Private virksomheder der er autoriseret af rigspolitiet, f.eks. i
sikkerhedsbranchen, kan med en underskrift fra ansøgeren få politiet
til at checke 10 år tilbage og ud fra det godkende ansøgeren - så
private kan skam også få oplysningerne fra politiet :)

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Henrik K

Dato : 29-01-04 11:51

> Normalt kan kun ansøgeren selv, men visse offentlige institutioner har
> mulighed for at få den ved politiet (fritidsordninger og lignende) - hvis
> ikke jeg husker meget galt.

Offentlige myndigheder kan skaffe straffeattester under nærmere
omstændigheder med hjemmel i forvaltningslovens § 29.

§ 29. I sager, der rejses ved ansøgning, må oplysninger om ansøgerens rent
private forhold ikke indhentes fra andre dele af forvaltningen eller fra en
anden forvaltningsmyndighed.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis

a.. 1) ansøgeren har givet samtykke hertil,
b.. 2) andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov
eller
c.. 3) særlige hensyn til ansøgeren eller tredjemand klart overstiger
ansøgerens interesse i, at oplysningen ikke indhentes.

Venlig hilsen

Henrik