vedr. gældssanering
Fra : Martin l

Dato : 28-01-04 20:13

Jeg ville høre om der er nogle i gruppen der er bekendt med loven omkring
gældssanering
det ligger sådan at jeg sidder i gældssanering og nu tilbyder min far at
låne mig de penge som jeg skylder i gældssanering må og kan man det ??
mvh Martin

Fra : Peder Porse

Dato : 28-01-04 22:45

Er det så ikke en akkord, du er i gang med at lave.

I en gældssanering vil der typisk af retten være bestemt at der i et
bestemt antal år skal afdrages et givet beløb pr.måned, og når perioden
er gået, og vilkårene er overholdt er sagen ude af verden.

Nu fornemmer jeg, der lægges op til en akkord, hvor dine kreditorer én
gang for alle for en procentvis del af deres tilgodehavende, og sagerne
så er ude af verden.

Reglerne er ikke de samme, har du en advokat med i sagerne`?
pp

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-01-04 00:48

Martin l wrote:

> det ligger sådan at jeg sidder i gældssanering og nu tilbyder min far at
> låne mig de penge som jeg skylder i gældssanering må og kan man det ??

Har du fået gældssanering? Og hvis det er tilfældet, hvorfor vil du så
betale gælden ud her og nu? Der løber jo ikke renter på.

Han må gerne låne dig penge, men det er vist ikke altid, du må betale
beløbet på én gang. Jeg mener i hvert fald at kunne huske et tidligere
indlæg, der fortalte, at man ikke altid kan betale gælden før tiden.
Måske andre kan give et bedre svar på dette.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-01-04 01:23

"Martin l" <lund@slet.nospam.dk> skrev Wed, 28 Jan 2004 20:13:20 +0100

>Jeg ville høre om der er nogle i gruppen der er bekendt med loven omkring
>gældssanering

Ïkke specielt med loven, men lidt praktisk erfaring måske.

>det ligger sådan at jeg sidder i gældssanering og nu tilbyder min far at
>låne mig de penge som jeg skylder i gældssanering må og kan man det ??

Hvis gældssaneringen er afsluttet, så er det næppe en god ide.

Hvis gældssaneringen er under behandling, så kan det godt afvikles som
et eengangsbeløb. Beløbet vil typisk blive ca. det samme - altså det som
skifteretten vurderer at du kunne have betalt over 5 år.

Der gives altså ikke nogen (eller ihvertfald kun meget lidt) rabat for
at betale straks. Men fremgangsmåden er helt legal.

Hvis gældssaneringen er under behandling, så bør (læs skal) du drøfte
forslaget med den beskikkede advokat og lægge alle oplysninger på
bordet, - så der ikke opstår mistanke om at det er penge du selv har
lagt til side.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Peter Hansson

Dato : 29-01-04 09:23

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis gældssaneringen er under behandling, så kan det godt afvikles som
> et eengangsbeløb. Beløbet vil typisk blive ca. det samme - altså det som
> skifteretten vurderer at du kunne have betalt over 5 år.

Efter afsagt kendelse har man vel også ret til at indfri beløbet på een
gang. Kendelsens virkninger iøvrigt berøres bare ikke af dette.

PH