Vedligehold og slidtage i lejlighed
Fra : S?ren

Dato : 27-01-04 13:41

Hej

Jeg har et spørgsmål i forbindelse med fraflytning af lejebolig og syn
af denne.

Lejligheden havde ved indflytning et flot & meget hvidt ludbehandlet
trægulv. Udlejer oplyser at gulvet vedligeholdes med en speciel
pigmenteret sæbe fra firmaet TripTrap. Dette er gjort, men efter 4 års
brug af gulvet, fremstår det "slidt", dvs. den meget hvide farve
gulvet havde ved indflytning er slidt af der hvor der har været brugt
mest. Dette til trods for, at det jævnligt er vasket med den anviste
sæbe samt fået 8-10 ture inden syn af lejligheden. Det har med andre
ord ikke været muligt at få gulvet helt hvidt igen, der hvor der er
gået mest.

Udlejer mener at gulvet skal have en ny ludbehandling, men er der ikke
noget om at hvis det f.eks. havde været et gulvtæppe, så måtte det
gerne bære præg af at have været brugt i 4 år? Udlejer mener også at
et evt. gulvtæppe skulle have været udskiftet for lejers regning hvis
det var blevet slidt, men jeg syntes nu at der engang var noget om at
man ikke skal betale for "almindeligt" slid. Er der nogen derude der
ved hvordan reglerne er?

På forhånd tak

Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-04 15:10

"S?ren" <soeren54@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det var blevet slidt, men jeg syntes nu at der engang var noget om at
> man ikke skal betale for "almindeligt" slid. Er der nogen derude der

Det kommer an på, hvem der skal stå for den indvendige vedligeholdelse.
Hvis ikke der står noget om dette i lejekontrakten, så påhviler den
almindelige indvendige vedligeholdelse udlejer, men det er ikke unormalt, at
kontrakten angiver, at indvendig vedligeholdelse påhviler lejer.

Så du må kigge i kontrakten.

(Ud over dette kan udlejer selvfølgelig hævde, at du har misligeholdt
lejemålet ved ikke at være omhyggelig nok med rengøring o. lign, så gulvet
har taget skade. Det er en anden sag.)

/Per

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 27-01-04 16:46

> [...]
> det var blevet slidt, men jeg syntes nu at der engang var noget om at
> man ikke skal betale for "almindeligt" slid. Er der nogen derude der

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men måske hjælpe på en anden måde hvis
det er dig der står for vedligeholdelsen ag gulvet. Er gulvet sæbebehandlet
eller olieret?

Linda

Fra : Rasmus

Dato : 27-01-04 18:20

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
hvis
> det er dig der står for vedligeholdelsen ag gulvet. Er gulvet

Ludbehandlet står der først i indlægget, derefter vedligeholdt med
hvidpigmenteret sæbe.
En hvidpigmenteret sæbe kan ikke forhindre slidtage kun at gulvet ikke ændre
farve pga. f.eks sollys...., der skal nok en ny ludbehandiling til.

Hvad står der i aftalen omkring vedligeholdelse af det indvendige?
Står der f.eks "skal afleveres nyistandsat...", "i samme stand" eller noget
i den stil?

mvh
Rasmus

Fra : Gerner

Dato : 27-01-04 20:10

On Tue, 27 Jan 2004 18:20:12 +0100, "Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Hvad står der i aftalen omkring vedligeholdelse af det indvendige?
>Står der f.eks "skal afleveres nyistandsat...", "i samme stand" eller noget

Hvis der står noget i kontrakten som stiller lejer dårligere end lejeloven skal
det være fremhævet for at have virkning.

Ellers er der denne regel fra lejeloven.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet
af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at
udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end
den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed, skal
udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til
at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal
udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at
deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en
fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Stk. 3. By- og boligministeren fastsætter efter forhandling med landsomfattende
sammenslutninger af grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om
udarbejdelse af standardblanketter for fraflytningsrapporter.

§ 99 a. Reglen i § 98, stk. 1, 3. pkt., kan ikke ved aftale fraviges til skade
for lejeren

Husk at istandsættelse ved flytning kun er hvad der er rimeligt og sædvanligt.

Jeg vil påstå at lejers vedligeholdelsespligt kun er hvidtning, maling, og
tapetsering.
Gulve hører ikke med og naturlig slid på tekniske installationer samt vvs m.m.
hører heller ikke med.

Jeg vil også påstå at den behandling gulvet havde ved indflytning heller ikke er
noget der kan holde til normalt brug, så det er en pengefælde af rang.

Gulvet skulle være slidbeskyttet i en sådan grad at det kun skulle
efterbehandles ved fraflytning hvis lejer ikke havde vedligeholdt gulvet med
samme type slidbeskyttelse. Her tænker jeg på maling eller lak m.m.

Du skal naturligvis klage til huslejenævnet over den vedligeholdelse du ikke
skal betale for. Og du også en kopi af fraflytningsrapporten hvor der står hvad
i er enige/uenige om skal laves af istandsættelse.

--
Gerner
673WU/3149hrs

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 27-01-04 20:13

> [...]
>
> Hvad står der i aftalen omkring vedligeholdelse af det indvendige?
> Står der f.eks "skal afleveres nyistandsat...", "i samme stand" eller

Hej Rasmus
Jeg ved godt at der står ludbehandlet, men da jeg er farvehandler ved jeg at
folk tit roder det hele sammen.
Ludbehandlingen er egentlig kun et udtryk for at undgå at træet gulnet.
Derefter kan man så sæbebehandle, oliebehandle eller lade træet stå
ubehandlet. Når træet f.eks er oliebehandlet, vasker man gulvet i en speciel
sæbe. Derfor spurgte jeg nærmere ind til hvad der var gjort ved gulvet

Fra : S?ren

Dato : 27-01-04 22:17

Hej Per, Linda, Rasmus & Gerner

Først tak for den hurtige respons

Mht. lejekontrakten, så står jeg for den indvendige vedligeholdelse.
Det er en standardkontrakt hvor det er indført under særlige vilkår
med alm. håndskrift, så der er vel ikke så meget at være i tvivl om på
det punkt. Der står ikke noget om, at lejemålet er nyistandsat ved
indflytning eller at det skal afleveres nyistandsat. Dog står der, at
vægge skal afleveres nymalet i farver efter udlejers anvisninger,
hvilket er gjort.

Mht. gulvbehandlingen, så er det ludbehandlet ifølge udlejer. Om det
efterfølgende også er mættet med sæbe som det vist skal (?) vides
ikke, men den løbende vedligeholdelse er foregået med hvidpigmenteret
sæbe som anvist af udlejer. Gulvet fremstod som nævnt meget hvidt ved
indflytning, så der har nok været en del hvidpigment i luden også. Det
lidt suspekte er, at den meget hvide farve sidder relativt løst og
forsvinder hvis man gnubber lidt med en våd gulvklud (med hvid
sæbevand på!). Derfor fremstår gulvet nu kridthvidt der hvor møblerne
altid har stået, og mere "naturligt" lyst der hvor det har været brugt
og vasket jævnligt.

Det lyder som om, at jeg skal satse på, at gulvet ikke har været i en
kvalitet som er egnet til daglig brug, i og med at den hvide farve
sidder så løst som den gør.

Øvrigt input og forslag er fortsat velkomment, indtil videre takker
jeg mange gange for rådene.

Venlig hilsen
Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-04 22:26

> Øvrigt input og forslag er fortsat velkomment, indtil videre takker
> jeg mange gange for rådene.

Kontakt Lejernes Landsorganisation, www.llo.dk.
Du skal melde dig ind for at kunne få hjælp og vejledning, men den vil de så
også kunne give dig.

En anden mulighed er retshjælpen i din kommune, hvis der er en sådan. Her
vil d kunne få en indledende vejledning om du har en sag der kan holde.

/Per

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 28-01-04 17:04

> [...]
> sidder så løst som den gør.
>
> Øvrigt input og forslag er fortsat velkomment, indtil videre takker

Hej søren.
Hvis du har mod på det så køb en liter Trærens fra Trip Trap og vask gulvet
der hvor det er mest hvidt et par gange så det kommer til at ligne det
slidte mest muligt. Herefter kan du vaske gulvet i den hvidpigmenterede
sæbe. Tror gulvet vil fremstå mere ensartet på den måde.

Linda