Knallertforsikring
Fra : Morten Hansen

Dato : 27-01-04 09:49

Hej

Er der en der kan svare på et spørgsmål
der har været en del til diskusion i familien
på det sidste.
Kan en på 15 år tegne knallert forsikring ?
Hvis ja - Hvad vil der ske hvis vedkommende laver
en skade på en andens ting ?

Hvis nej - og en anden tegner forsikringen, og samme
person kører på den (ham på 15), hvad vil der så ske
i samme situation ?
(En på 15 laver en skade på andens ejendom)

Med andre ord - hvem skal betale ?
Betaler forsikringen eller bliver en af personerne
personligt draget til ansvar ?

Og til sidst - hvor finder jeg dokumentationen for
svaret på ovenstående spørgsmål ?

--
Morten Hansen

Fra : Gandalf

Dato : 27-01-04 10:57

"Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> skrev i en meddelelse
> Kan en på 15 år tegne knallert forsikring ?

Ja - hvis han ejer knallerten er det ham der har forsikringspligten.

> Betaler forsikringen eller bliver en af personerne
> personligt draget til ansvar ?

Forsikringen betaler direkte til skadelidte, men kan, hvis der er tale om et
tilstrækkeligt groft uagtsomt forhold, muligvis ved dom få et regreskrav mod
skadevolderen. = Den person der kørte på knallerten.

> Og til sidst - hvor finder jeg dokumentationen for
> svaret på ovenstående spørgsmål ?

Det finder du i Færdselsloven.

Erik

Fra : C. Caspersen

Dato : 27-01-04 12:18

"Gandalf" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Det finder du i Færdselsloven.

§ 105

/Caspersen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-01-04 12:26

"C. Caspersen" skrev 27.01.2004 12:17:

> § 105

§ 108 er nu mere relevant i spørgsmålet om hæftelse og regres.

/kristian

Fra : MAndersen

Dato : 27-01-04 12:17

> [...]
mod
> skadevolderen. = Den person der kørte på knallerten.

Der skal være tale om grov hensynsløshed for at regressen gøres gældende.
Siden den nye færdselslov engang i 80'erne kom, har denne ikke været i brug,
jeg mener det er FL's §8.

MAndersen

Fra : Morten Hansen

Dato : 27-01-04 13:09

> Ja - hvis han ejer knallerten er det ham der har forsikringspligten.

Mit forsikringsselskab siger det modsatte......
De tegner ikke forsikring hvis han ikke er fyldt 16.

> [...]
mod
> skadevolderen. = Den person der kørte på knallerten.

Jeg har ikke kunnet finde nogle steder hvor omtalte
situation beskrives... heller ikke i §105/108.....

--
Morten Hansen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-01-04 13:20

"Morten Hansen" skrev 27.01.2004 13:09:

> Mit forsikringsselskab siger det modsatte......
> De tegner ikke forsikring hvis han ikke er fyldt 16.

Det ser umiddelbart ud til at de har pligt til det, jf. § 1 i
"Bekendtgørelse 2002-07-09 nr. 585 om ansvarsforsikring for motorkøretøjer",
men prøv at læse bekendtgørelsen.

> Jeg har ikke kunnet finde nogle steder hvor omtalte
> situation beskrives... heller ikke i §105/108.....

Nej - de handler om forsikringspligten for ejeren/brugeren og hæftelsen.

/kristian

Fra : Reino Andersen

Dato : 27-01-04 14:54

Kristian Storgaard skrev:

> Det ser umiddelbart ud til at de har pligt til det, jf. § 1 i
> "Bekendtgørelse 2002-07-09 nr. 585 om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer",
> men prøv at læse bekendtgørelsen.

Siger § 1 ikke blot, at forsikringsselskabet skal tegne forsikring til dem,
der vil følge selskabets forsikringsbetingelser?

Da Morten Hansens forsikringsselskab ikke vil tegne til personer under 16
år, må man gå ud fra, at dette står i deres betingelser, og at de derfor er
i deres gode ret til at afvise ham?

--
Reino

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-01-04 15:06

"Reino Andersen" skrev 27.01.2004 14:53:

> [...]
> år, må man gå ud fra, at dette står i deres betingelser, og at de derfor er

Tjah. God betragtning, men det kommer an på, hvad der skal lægges i "fastsat
i overensstemmelse med den risiko, der overtages". Jeg kender ikke praksis
på området.

Jeg poster lige bestemmelsen:

"§ 1. Forsikringsselskaber, der udbyder ansvarsforsikring for motordrevne
køretøjer, er forpligtet til at overtage forsikring for enhver
forsikringspligtig, der vil underkaste sig selskabets
forsikringsbetingelser, fastsat i overensstemmelse med den risiko, der
overtages."

/kristian

Fra : Morten Hansen

Dato : 27-01-04 15:00

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC3C15E4.2EA13%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Det ser umiddelbart ud til at de har pligt til det, jf. § 1 i
> "Bekendtgørelse 2002-07-09 nr. 585 om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer",
> men prøv at læse bekendtgørelsen.

Det var også hvad forsikringsoplysningen fortalte....
Har så ringet til 3 forskellige selskaber, kun det ene
(Tryg) ville forsikre den før han fylder 16.

Forsikringsoplysningen siger envidere at:
Sker der noget skal forsikringsselskabet i første omgang
betale ! De kan så søge regres - hvis der er tale
om grov uagtsomhed fra førerens side (altså at uheldet
skyldes hans manglende færdigheder p.g.a alderen)

--
Morten Hansen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-01-04 15:08

"Morten Hansen" skrev 27.01.2004 14:59:

> [...]
> om grov uagtsomhed fra førerens side (altså at uheldet
> skyldes hans manglende færdigheder p.g.a alderen)

Jeps - det er helt korrekt, og også i overensstemmelse, med hvad der er
blevet skrevet.

Men skulle han ikke bare tage at vente med at købe den knallert til han er
fyldt 16 og har fået sit knallertkørekort.

/kristian

Fra : Morten Hansen

Dato : 27-01-04 15:19

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC3C2F58.2EA3B%

> Men skulle han ikke bare tage at vente med at købe den knallert til han er
> fyldt 16 og har fået sit knallertkørekort.

Joo det skulle han vel.....
Svært at gennemfører når han ved at farmand startede som 10 årig.
Han har fødselsdag lige inden vinteren kommer og skulle så (risikerer at)
starte med at lærer det i fedtet fører - så hellere starte lidt før og
få træningen mens der er fint vejr.
Jeg kan finde mange grunde til at starte før - og nok
også mange for ikke at starte før........
Men nu var det jo ikke det spørgsmålet gik på

--
Morten Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-01-04 00:33

"Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> skrev Tue, 27 Jan 2004 15:19:25
+0100

> [...]
>Han har fødselsdag lige inden vinteren kommer og skulle så (risikerer at)
>starte med at lærer det i fedtet fører - så hellere starte lidt før og

Udmærket ide.

Men da han jo så alligevel ikke må køre på offentlig vej er der jo
heller ikke noget krav om en ansvarsforsikring.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Karl Viggo

Dato : 28-01-04 07:22

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten Hansen" <Morten.Hansen@it.dk> skrev Tue, 27 Jan 2004 15:19:25
> Udmærket ide.

Nej !!

> Men da han jo så alligevel ikke må køre på offentlig vej er der jo
> heller ikke noget krav om en ansvarsforsikring.

Også udenfor vejen kan man pådrage sig en ansvarsskade - så forsirkingen er
stadig på sin plads.

Viggo

Fra : Karl Viggo

Dato : 28-01-04 07:21

> [...]
> Han har fødselsdag lige inden vinteren kommer og skulle så (risikerer at)
> starte med at lærer det i fedtet fører - så hellere starte lidt før og

Det er da vist en rigtig 'god' undskyldning for at tyvstarte. Du kunne jo
også vælge at undlade at køre de dage hvor det er fedtet - efter du er
blevet gammel nok - men det er vel ikke et alternativ, som er interessant.

Viggo