Testamente - arv
Fra : Marianne Juul

Dato : 25-01-04 20:15

Hej

Min venindes far blev enkemand da hende og broderen stadig var umyndige.

Nogle år efter ville han gifte sig, og han spurgte sine nu myndige børn om
lov til at undlade at skifte imod at han og hans nye kone ville få
udfærdiget et testamente hvori hun skulle "frasige sig" deres moders andel
af huset.

De underskrev begge at han måtte sidde i uskiftet bo, i den tro at der nu
ville blive udfærdiget et testamente hvor de ville blive begunstiget som
aftalt.

Faderen fik lavet et uigenkaldeligt testamente hvori det er aftalt at de
skal lade den anden sidde i uskiftet bo og først ved faderens død, skal
formuen deles i 3 dele mellem konen, og hans 2 børn.

20 år gik, der blev ikke nedskrevet noget om den oprindelige aftale med
børnene, og for et års tid siden, valgte konen at flytte fra min venindes
far, de er ikke blevet skilt, de har solgt et fælles sommerhus og delt
pengene.

Min venindes far fortrød at han aldrig fik skrevet det testamente som var
aftalt, og han fik sin fraflyttede kone til at underskrive et hjemmelavet
dokument, at såfremt hun søgte skilsmisse, så skulle hun også frasige sig
halvdelen af huset/formuen. Aftalen er noteret i skifteretten.

Nu overvejer konen muligheden for at søge skilsmisse, idet hun alligevel
mener at der skal ske en bodling.

Hvem har ret ? Gælder faderens hjemmestrikkede aftale?

mvh
Marianne

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-04 21:34

On 2004-01-25, Marianne Juul <juulsSpamnejtak@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> mener at der skal ske en bodling.
>
> Hvem har ret ? Gælder faderens hjemmestrikkede aftale?

Dette har ikke umiddelbart noget med arv at gøre, men er en almindelig
tinglyst aftale/ægteskabskontrakt såvidt jeg kan se. Og da de har holdt
sammen i 20 år, så er det svært at få den forkastet på grund af svig eller lign.

Så jeg vil tro den holder.

Fra : Rasmus

Dato : 25-01-04 21:39

"Marianne Juul" <juulsSpamnejtak@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem har ret ? Gælder faderens hjemmestrikkede aftale?

Kun hvis NOTAREN har godkendt testamentet !
Hvorfor F..... kan folk ikke finde ud af at henvende sig til Notaren, der er en ganske
almindelig kontordame på et tinglysningskontor,
hun taler dansk og er dus med de fleste, hun har bare taget en eksamen i forvaltningsret
eller domstolsnom som det hedder
"kommunom" "merkonom" alt skal være så fint med "nom" i enden 8-:)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-04 23:31

On 2004-01-25, Rasmus <Rbolten@ofir.dk> wrote:

> "Marianne Juul" <juulsSpamnejtak@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Kun hvis NOTAREN har godkendt testamentet !

Hvorfor taler du om testamente ? I denne omgang er der ikke nogen der er
død, det drejer sig alene om en skilsmisse, og skriftlig aftale lavet
parterne imellem der holder huset udenfor en eventuel bodeling ved skilsmisse.
Det er sådan jeg læser det.

Og en sådan aftale er der vel ikke formkrav til ?

Fra : Jan Baggesen

Dato : 25-01-04 23:44

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skilsmisse.
> Det er sådan jeg læser det.
>
> Og en sådan aftale er der vel ikke formkrav til ?

Det er der da i højeste grad formkrav til. I retsvirkningslovens § 28 står
der at en sådan aftale kan indgås ved ægtepagt, og i samme lovs § 37 står
der endvidere at ægtepagter skal være tinglyst for at opnå gyldighed. Om
aftalen kan anses for en ægtepagt ved jeg ikke, men i givet fald kan manden
kræve den tinglyst efter samme lovs § 49

Jeg er ret overbevist om at en aftale der ikke overholder formkravet om
ægtepagt ikke kan gives retsvirkning, heller ikke i det indre forhold mellem
ægtefællerne

// Jan