Navneskift og slægtsskab
Fra : Steen

Dato : 25-01-04 15:19

Hejsa.

Jeg sad og rodede med noget slægtsforskning forleden og opdagede at
min oldemor hed Mikaelsen til efternavn før hun blev gift. Det kunne
jeg egentlig godt tænke mig at tage efter hende, men da navnet
(selvfølgelig) er forbeholdt, skal jeg jo kunne påvise noget
slægtsskabsforhold. Er det forhold eksisterende, når hun nu kun hed
det inden hun blev gift?

På forhånd mange tak.

Mvh
Steen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-01-04 15:30

On 2004-01-25, Steen <steen@steener.org> wrote:

> [...]
> (selvfølgelig) er forbeholdt, skal jeg jo kunne påvise noget
> slægtsskabsforhold. Er det forhold eksisterende, når hun nu kun hed

Ja, jf Lov om personnavne §8 skulle det blot være at anmelde
navneændringen til ministerialbogen.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The Golden Rule of Arts and Sciences:

Fra : Steen

Dato : 25-01-04 15:41

On Sun, 25 Jan 2004 14:29:41 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Ja, jf Lov om personnavne §8 skulle det blot være at anmelde
>navneændringen til ministerialbogen.

Okay, det lyder godt. Så siger jeg mange tak

Fra : anders majland

Dato : 25-01-04 16:11

> Okay, det lyder godt. Så siger jeg mange tak

Der skal nu ansøges og ved ansøgningen vedlægges kr 3000,- . Men når det
ikke er længere tilbage end din oldemor der har haft navnet skulle der
ikke bliver problemer i at få navnet

Jeg er døbt Pedersen men fik "ophøjet" mit mellemnavn til efternavn. Jeg
skulle også tilbage til min Oldermor for at finde en der var registreret
med navnet som efternavn. I min familie stammer det fra Majlundgård ved
Vejle, men stavemåden er varieret med mailund, majlund, mailand, majland
osv - Dengang gik man ikke så meget op i stavemåden og min Oldemor
pigenavn var heller ikke stavet som jeg ønskede det - men det var ikke
et problem.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Steen

Dato : 25-01-04 21:22

On Sun, 25 Jan 2004 16:11:09 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Der skal nu ansøges og ved ansøgningen vedlægges kr 3000,- . Men når det
>ikke er længere tilbage end din oldemor der har haft navnet skulle der
>ikke bliver problemer i at få navnet

Ja, de 3.000 kr. er jeg bekendt med. Jeg var mest bekymret for om det
overhovedet kunne lade sig gøre at få fat i navnet når det nu er
forbeholdt, og hun giftede sig bort fra det. Efternavnet er i øvrigt
Mikaelsen og min far blev pga. det døbt Mikael til mellemnavn, for i
det mindste at beholde en del af navnet i familien. Men det er i hvert
fald betryggende at det kan lade sig gøre.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-01-04 17:28

Steen <steen@steener.org> skrev Sun, 25 Jan 2004 15:41:19 +0100

>Okay, det lyder godt. Så siger jeg mange tak

Bemærk dog at du i det her tilfælde ikke kan nøjes med at gå på
kordegnekonteret - det kan du som hovedregel kun hvis een af dine
forældre har haft det navn du ønsker (navnelovens §2).

Når det er din oldemor du skal 'arve' navnet fra (og de mellemligende
led ikke har haft navnet) skal du på statsamtet og have udfærdiget
navnebevis.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred