Tjek nyt produkt for ophavsretighed
Fra : Michael

Dato : 24-01-04 12:03

Hejsa...

Jeg og et par andre har lavet et produkt - men vi er i tvivl hvor vidt det i
forvejen er ophavsrettigheds beskyttet - hvordan kan man finde ud af om et
produkt er lovligt at fremstille og sælge...

På forhånd mange tak :)

Mvh Michael

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-01-04 12:08

"Michael" skrev 24.01.2004 12:03:

> Jeg og et par andre har lavet et produkt - men vi er i tvivl hvor vidt det i
> forvejen er ophavsrettigheds beskyttet - hvordan kan man finde ud af om et
> produkt er lovligt at fremstille og sælge...

Det ville nok være en god ide at kontakte Patent- og Varemærkestyrelsen:
http://www.dkpto.dk/

/kristian

Fra : Michael

Dato : 24-01-04 12:28

Er det muligt på nogen måde at sende et produkt ind og få tjekket om det vil
krænke nogle rettigheder at markedsføre det?

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BC381090.2E17E%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

Fra : Michael

Dato : 24-01-04 12:38

Kan man se på en producents hjemmeside om deres produkt er beskyttet?

Hvis det er - hvor meget skal et produkt afvige fra dette for at må
markedsføres?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-04 14:52

On 2004-01-24, Michael <currant@mail.dk> wrote:
> [...]
> forvejen er ophavsrettigheds beskyttet - hvordan kan man finde ud af om et
> produkt er lovligt at fremstille og sælge...

Hvis det du har lavet er et nyt værk, af fuld værkshøjde,
så er sandsynligheden for at du er kollideret med andre ret lille.
Men hvis det er en brugsgenstand der skal sælges, så er det nok
ikke ophavsretsloven du skal kigge i.

Men afhængigt af hvad det er kan det også være patenteret eller
beskyttet i.h.t. designloven m.m.

Fra : Michael

Dato : 25-01-04 11:28

Hvor meget skal der til for at man kan tage patent på et produkt?

Ideen med at bruge en speciel glastype som musemåtte - kan man ta patent på
det?

Fra : Biker Mike

Dato : 25-01-04 11:41

"Michael" <currant@mail.dk> wrote in message

> Hvor meget skal der til for at man kan tage patent på et produkt?

Hvis du har opfundet et nyt produkt, eller en ny måde at gøre en ting på som
verden ikke har set før kan du patentere det.

> Ideen med at bruge en speciel glastype som musemåtte - kan man ta patent

> det?

Jo, Hvis det det aldrig er gjort før.
Men som andre skriver er det patentdirektoratet som du skal kontakte, Du kan
evt selv tage derud og bladre bøgerne igennem og se om din ide er blevet
"opdaget" før, det er ganske interessant og inspirerende læsning og helt
gratis, eller bare indlevere en patentansøgning og betale de ca 2500 kr det
koster for et Dansk patent, så chekker de selv om det kolliderer med andre
patenter, Du kan også betale dem for at checkke om din ide kan patenteres,
men det kan ikke betale sig, det bedste er at indlevere en patentansøgning
og så lade dem gøre arbejdet for den faste pris.

>Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,