Ikke gift, fælles børn, uskiftet bo?
Fra : jones_net

Dato : 23-01-04 18:10

Hejsa

Hvis et par ikke er gift, men har et fælles barn (under 18, og ingen andre
børn med andre tidligere partnere), hvordan er reglerne så omkring arv ved
dødsfald? Parret har købt et hus sammen.

Er det korrekt, at barnet skal have sin tvangsarv (er det ikke 50%), og den
længstlevende ikke kan sidde i uskiftet bo?
Hvad så, hvis der er oprettet testamente, kan man så slippe for at barnet
skal have tvangsarven, så man ikke skal gå fra hus og hjem?

/J

Fra : MAndersen

Dato : 23-01-04 18:37

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad så, hvis der er oprettet testamente, kan man så slippe for at barnet
> skal have tvangsarven, så man ikke skal gå fra hus og hjem?

Hvis ikke der er lavet testamente, får barnet hele boet efter afdøde
forældre.

Hvis der er lavet testamente, kan der med testamente rådes over 2/3 af boet,
resten er tvangsarv. Dvs. barnet skal have 1/3 af afdødes positive del, de
sidste 2/3 kan efterlevende få, dog mod beskatning som jeg ikke kan huske
længere.

Man kan kun sidde i uskiftet bo med ægtefælle, hvis de ikke er gift er der
ikke noget der hedder uskiftet bo.
Barnet skal altid have sin tvangsarv(sættes i forvaltning)

Så, gift jer eller lav testamente.

MAndersen

Fra : jacob nielsen

Dato : 23-01-04 18:41

"MAndersen" <ups@post.uk> wrote in message

> [...]
> sidste 2/3 kan efterlevende få, dog mod beskatning som jeg ikke kan huske
Øh.... er der blevet ændret på reglerne for nylig? ;) Sidst jeg tjekkede
udgjorde tvangsarven 50% af afdødes formue.

Mvh.
Jacob

Fra : MAndersen

Dato : 24-01-04 13:05

"jacob nielsen" <jacobnielsenFJERNDETTE@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Øh.... er der blevet ændret på reglerne for nylig? ;) Sidst jeg tjekkede
> udgjorde tvangsarven 50% af afdødes formue.

50% er korrekt, det var fordelingen mellem ægtefælle og børn uden testamente
jeg havde fået skrevet.

Beklager.

MAndersen

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 18:53

> [...]
> sidste 2/3 kan efterlevende få, dog mod beskatning som jeg ikke kan huske

Der kan kun rådes over ½ af ens formue, resten falder i arv til
tvangsarvingerne, i dette tilfælde barnet. Den anden halvdel kan testetor
selv råde over.

Mvh Lisbeth

Fra : jones_net

Dato : 23-01-04 19:46

> [...]
> ikke noget der hedder uskiftet bo.
> Barnet skal altid have sin tvangsarv(sættes i forvaltning)

Det vil sige, at man rent faktisk ikke kan sikre hinanden lige så godt ved
testamente, som ved et ægteskab (og evt. testamente), da man ikke kan sidde
i uskiftet bo!?

/J

Fra : jacob nielsen

Dato : 23-01-04 19:55

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message

> Det vil sige, at man rent faktisk ikke kan sikre hinanden lige så godt ved
> testamente, som ved et ægteskab (og evt. testamente), da man ikke kan
sidde
> i uskiftet bo!?

Ja.

Mvh.
Jacob

Fra : jones_net

Dato : 23-01-04 20:00

> sidde
>
> Ja.

Mange tak til jer alle

Lidt skidt, at et par jeg kender har dét indtryk, efter de har fået lavet
testamenter ved en advokat... Må hellere gøre dem opmærksomme på problemet.

/J

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 20:24

> [...]
>
> Lidt skidt, at et par jeg kender har dét indtryk, efter de har fået lavet
> testamenter ved en advokat... Må hellere gøre dem opmærksomme på

Hvis de ikke har børn (eller ægtefælle), er der ingen livsarvinger, og de
har derfor mulighed for at råde over hele deres formue ved testemente.

Mvh Lisbeth

Fra : jones_net

Dato : 23-01-04 20:49

> problemet.

> Hvis de ikke har børn (eller ægtefælle), er der ingen livsarvinger, og de
> har derfor mulighed for at råde over hele deres formue ved testemente.

De får barn om 3 måneder, og det var egentlig meningen de skulle giftes, men
efter de har lavet testamenter, vil de ikke giftes "fordi det ikke betyder
nogen forskel. Det siger vores advokat!" De har købt hus sammen.

/J

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 21:22

> [...]
> efter de har lavet testamenter, vil de ikke giftes "fordi det ikke betyder
> nogen forskel. Det siger vores advokat!" De har købt hus sammen.

Det betyder meget, så det vil da helt klart være det bedste, så de ikke
kommer i den situation, hvis den ene dør, at den anden er nødt til at sælge
huset for at kunne udrede arven til barnet. Det virker som et meget dårligt
råd, de har fået af deres advokat.

Mvh Lisbeth

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-01-04 21:26

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
sælge
> huset for at kunne udrede arven til barnet. Det virker som et meget

Enig. Jeg håber, at der er noget, de har misforstået, for på baggrund af de
oplysninger vi har fået forelagt, virker det som et besynderligt råd -
mildest talt.

Karina