Hvem kan starte en faderskabssag?
Fra : jones_net

Dato : 23-01-04 18:06

Hejsa

Efter lidt diskusion på arbejdet, vil jeg nu høre, om det er korrekt, at det
kun er moderen, som kan starte en faderskabssag?

Hvis en mand nu ved, at han er far til et barn, men ikke er opført nogen
steder som fader, har han så ikke mulighed for at få lavet en
faderskabstest, selvom moderen ikke ønsker det?

/J

Fra : Nissen

Dato : 23-01-04 18:34

En far kan også starte en faderskabssag.

--
Venlig Hilsen

Gustav
www.kitebuggy.dk

www.kitebuggy.dk

Fra : jones_net

Dato : 23-01-04 19:47

"Nissen" <gustavnissenSNABELA@mail.dk> skrev i en meddelelse
> En far kan også starte en faderskabssag.

OK, tak for svaret

/J

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 20:44

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> steder som fader, har han så ikke mulighed for at få lavet en
> faderskabstest, selvom moderen ikke ønsker det?

Hvis der er tale om et barn, der er født i et ægteskab, kan ægtemanden,
moderen, barnet eller en evt. værge for barnet anlægge faderskabssag.
Derimod kan en sag ikke anlægges af en mand, der tror, at han er far til en
gift kvindes barn.
Desuden skal sagen anlægges senest 3 år efter barnets fødsel, dette gælder
dog ikke sager, der anlægges af barnet selv

Mvh Lisbeth

Fra : Nissen

Dato : 23-01-04 20:44

Eller gå ind på http://www.civildir.dk/ og søg på faderskab, da der er mange
finurligheder i det spørgsmål der.

--
Venlig Hilsen

Gustav
www.kitebuggy.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-01-04 21:33

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote in message
> [...]
[klip]
> [...]
> Desuden skal sagen anlægges senest 3 år efter barnets fødsel, dette gælder
> dog ikke sager, der anlægges af barnet selv

Hejsa Lisbeth

Børnelovens regler blev lavet om tilbage i 2001. Så vidt jeg lige erindrer,
er det børnelovens § 6, der er relevant. Endvidere er der vist en
bekendtgørelse om emnet.

Karina

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-04 23:27

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> [...]
erindrer,
> er det børnelovens § 6, der er relevant. Endvidere er der vist en

Hej Karina
Ok, det var jeg ikke klar over. Min bog er fra 1996, men godt du nævner det
Måske du kan svare spørgeren

Mvh Lisbeth

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-01-04 23:22

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote in message
[klip]
> Hej Karina
> Ok, det var jeg ikke klar over. Min bog er fra 1996, men godt du nævner
det
> Måske du kan svare spørgeren

Hejsa Lisbeth

Jeg har også 1996-udgaven af den grønne Nu er der vist i øvrigt endelig
kommet en ny udgave af "Familieretten".

Jeg er blot stødt på de nye regler i forbindelse med mit arbejde i
retshjælpen. Jeg orker dog ikke at slå efter lige nu, da jeg sidder og
terper dispositioner - uak :-/

Karina

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-04 00:12

> [...]
>
> Jeg er blot stødt på de nye regler i forbindelse med mit arbejde i
> retshjælpen. Jeg orker dog ikke at slå efter lige nu, da jeg sidder og

Hej Karina
Jeps den grønne Familieret

Jeg terper desværre også dispositioner, så det eneste jeg kunne overskue var
at slå op i Familieretten

Lisbeth

Fra : Karina og Christian

Dato : 24-01-04 00:05

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote in message
[klip]
> Jeg terper desværre også dispositioner, så det eneste jeg kunne overskue
var
> at slå op i Familieretten

Hvad skal du op i?

Karina

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-04 00:33

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> "L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote in message
> [...]
Børne og ungdomsret. Hvad med dig?

Lisbeth

Fra : Karina og Christian

Dato : 24-01-04 00:27

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote in message
[klip]
> Børne og ungdomsret. Hvad med dig?

Kommunalret. Har du haft det?

Held og lykke med eksamen i øvrigt

Karina

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-04 00:39

> "L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote in message
> [klip]
>
> Kommunalret. Har du haft det?
>
> Held og lykke med eksamen i øvrigt
>
> Karina

Nej, jeg har ikke haft kommunalret. Jeg er færdig til sommer, så jeg har
ikke mulighed for at vælge flere fag.

Du må også have held og lykke til eksamen

Lisbeth

Fra : Nissen

Dato : 23-01-04 20:38

Retssager om faderskab
Statsamtet skal indbringe en faderskabssag for retten, hvis

a.. en af sagens parter anmoder om det,
b.. statsamtet finder det betænkeligt at fortsætte behandlingen af sagen,
c.. der skal ske indkaldelse ved bekendtgørelse i Statstidende eller
udfærdiges retsanmodning efter retsplejelovens § 158,
d.. sagen i øvrigt ikke kan afsluttes ved anerkendelse eller henlæggelse
ved statsamtet, eller
e.. en af parterne er frataget den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6.
Retten behandler faderskabssager efter reglerne i retsplejelovens kapitel
42 a.

Retsgenetiske undersøgelser

Statsamtet eller retten kan opfordre sagens parter til at medvirke ved
retsgenetiske undersøgelser, hvis det kan have betydning for
faderskabssagen. Undersøgelsen kan med stor sikkerhed vise, hvem der er far
til barnet.

Der udtages normalt to blodprøver med en uges mellemrum fra henholdsvis
moderen, barnet og den eller de mænd, der er parter i sagen. Parterne mv.
skal i forbindelse med blodprøveudtagningen forevise billedlegitimation
(f.eks. pas, kørekort eller lignende). Mænd, der er parter i sagen, bliver
også fotograferet.

Blodprøver, som udtages i forbindelse med retsgenetiske undersøgelser i
faderskabssager, bliver ikke undersøgt for arvelige sygdomme. Resultatet af
de retsgenetiske undersøgelser må heller ikke bruges ved efterforskning af
straffesager.

Udgiften til retsgenetiske undersøgelser betales af det offentlige.

De nærmere regler om retsgenetiske undersøgelser i faderskabssager findes i
en særlig bekendtgørelse.

Fra : Rask Ingemann Lamber~

Dato : 18-04-04 00:31

In article <401177d7$0$27378$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Nissen wrote:
> Retssager om faderskab
[klip]
> [...]
> moderen, barnet og den eller de mænd, der er parter i sagen. Parterne mv.
> skal i forbindelse med blodprøveudtagningen forevise billedlegitimation

Hvad hvis man ikke har billedligitimation?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen