Forsvare sin hund
Fra : Jimmy

Dato : 22-01-04 12:52

Hej

I news:40092a4b$0$27372$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

beskrives, hvordan en hundetræner til hundetræning tager en hund og kaster
den i jorden med det resultat at den fik bækkenløsning og efterfølgende
måtte aflives.

Hvordan er juraen på dette område, hvis hundens ejer havde forsvaret sin
hund ved at slå hundetræneren ned?

Mvh
Jimmy

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-01-04 13:06

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måtte aflives.
>
> Hvordan er juraen på dette område, hvis hundens ejer havde forsvaret sin

Du kan få §§erne her (straffeloven):
§ 13. Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været
nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende
uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til
angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning
er forsvarligt.

Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog
straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet
fremkaldte skræk eller ophidselse.

Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er
nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige påbud adlydt, iværksætte
en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons
rømning.

§ 14. En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den
var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og
lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet
betydning.

Der bliver altså tale om en afvejning af forbrydelsen (hundetrænerens
handling*) og de midler der tages i anvendelse for at bremse forbrydelsen.

At slå en mand kan næppe siges at være af forholdsvis underordnet betydning.
strafferammen for almindelig vold er tre år.

* Udgangspunktet her er altså, at hundetræneren har begået noget ulovligt.
Det har han sikkert også.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-04 18:39

Per Christoffersen skrev:

>§ 13. Handlinger foretagne i nødværge

Hvis hundetræneren ikke går til angreb på hundeejeren, er
nødværge slet ikke aktuelt.

Ejeren vil kunne blive dømt for vold, muligvis mildt bedømt hvis
det er sket i affekt.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-01-04 21:28

"Bertel Lund Hansen" skrev 22.01.2004 18:39:

> Hvis hundetræneren ikke går til angreb på hundeejeren, er
> nødværge slet ikke aktuelt.

Jo - nødværge er ikke en personlig ret for den angrebne. Det kan efter
omstændighederne også udøves over for angreb på ting (herunder dyr).

Men det er nok tvivlsomt om det beskrevne tilfælde er nødværge, da angrebet
- sådan som jeg læser det - er afsluttet, da han udøver volden.

/kristian

Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-01-04 21:08

> [...]
> måtte aflives.
>
> Hvordan er juraen på dette område, hvis hundens ejer havde forsvaret sin

Din tanke holder vist ikke...
Skulle ejeren slå træneren ned, mens hun havde hunden løftet op - altså før
den blev kastet til jorden ?
I så fald - med hvilken begrundelse ??
Skulle ejeren slå træneren ned efter hun havde kastet hunden til jorden ?
I så fald med hvilken hensigt ??

Omend forståeligt at ønske det værste for et sådan menneske, vil det bedste
vel være politianmeldelse.

/Henning.