Regler for tv licens
Fra : Rene

Dato : 21-01-04 21:45

Jeg kan se emnet er blevet diskuteret til en uendelighed overalt men jeg
har intet sted kunnet finde svar på mit spørgsmål.

Jeg er den (uheldige) ejer af et tv og en video med tuner. Jeg er ikke
interesseret i at betale tv licens.

I "Bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens" kan jeg læse følgende:

§ 1 Stk. 6.Opstilling anses tillige for ophørt, såfremt modtageren er
opmagasineret i overensstemmelse med retningslinjer fastsat af DR-Licens.

Er der nogle der kan forklare hvad "overensstemmelse med retningslinjer
fastsat af DR-Licens" medfører? Er der nogle der ved hvor det krav er
uddybet?

Desuden kan jeg læse følgende:

§ 8. Husstandslicens betales til dækning af den private opstilling af
husstandens modtagere i:
1) bolig(er),
2) fritidsbolig(er),
3) biler og
4) både.

Jeg bor selv i en lejlighed på 2 sal og har valgt at placere mit tv og
min video i et aflåst opbevaringsrum som findes i stueetagen. Rummet er
fuldstændig adskildt fra min lejlighed. Rummet er 2-3 kvadratmeter stort
og uden antenneanlæg og stikkontakter(der er dog lys i loftet på gangen
der fører til opbevaringsrummene). Der er ingen stikkontakter på gangen
der fører til opbevaringsrummet. Rummet er ikke beregnet til beboelse
men udelukkende til opbevaring af ting.

Kan de kræve licens for det?

Rene

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 21-01-04 22:08

Rene wrote:

> [...]
> der fører til opbevaringsrummene). Der er ingen stikkontakter på gangen
> der fører til opbevaringsrummet. Rummet er ikke beregnet til beboelse

Det skulle ikke overraske mig om de ku. Har du kigget på deres hjemmeside? De
har noget vejledning der om licens.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
No rational argument will have a rational effect on a man who does not want

Fra : Rene

Dato : 21-01-04 22:17

> Det skulle ikke overraske mig om de ku. Har du kigget på deres hjemmeside? De
> har noget vejledning der om licens.

Der har jeg også kigget. Jeg har søgt på www og i news og kigget på
http://dr.dk/licens Intet sted kan jeg finde svar.

Deres hjemmeside er meget intetsigende hvad angår at undgå at betale
licens. Der står intet konkret om hvordan et tv eller en video skal
opbevares eller hvad man helt konkret skal gøre for at fjerne tuneren
hvis det er den løsning man vælger.

Rene

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-01-04 22:33

Rene <rene@lite.dk> writes:

> [...]

|der er truffet sådanne foranstaltninger ud over afbrydelse af el-
|og antenneforbindelse ved selve modtageren, at det tydeligt fremgår,
|at modtageren ikke kan gengive programmer, som er spredt ved hjælp
|af radio- og kabelanlæg, jf. dog § 19.
|
|Stk. 6. Opstilling anses tillige for ophørt, såfremt modtageren er
|opmagasineret i overensstemmelse med retningslinjer fastsat af
|DR-Licens.
|
|Stk. 7. DR-Licens kan forlange dokumentation for, at de
|foranstaltninger/indgreb, der er nævnt i stk. 5 og stk. 6, er

§19 handler om institutionslicens, så det er ikke relevant.

Umiddelbart skal du altså spørge DR-Licens, hvordan tv'et skal
opmagasineres, for at de vil godtage det. Desuden skal du være
parat til at dokumentere, at tv'et befinder sig der.

Noget kunne tyde på, at det vil være både nemmere og billigere
at betale licens eller sælge tv'et.

Stk. 5 handler om, at man også kan lave indgreb i tv'et, så det
ikke kan modtage programmer mere. Men det skal sikkert også
dokumenteres, og så ender man igen i en dyr løsning, hvis de f.
eks. vil have en tv-reparatør ud og bevidne det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-01-04 22:31

"Rene" skrev 21.01.2004 21:45:

> Er der nogle der kan forklare hvad "overensstemmelse med retningslinjer
> fastsat af DR-Licens" medfører? Er der nogle der ved hvor det krav er
> uddybet?

Det nemmeste ville jo nok være at kontakte DR-Licens.

/kristian

Fra : Gerner

Dato : 21-01-04 22:34

On Wed, 21 Jan 2004 21:45:18 +0100, Rene <rene@lite.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Kan de kræve licens for det?

Du ser tilsyneladende ud til at kende svaret på forhånd idet du præciserer at
der i opbevaringsrummet ikke er antenne og elstik.

Det er en betingelse for at skulle betale tv-licens at der er umiddelbar adgang
til antenne og elstik.
Det er hvad jeg har fået at vide er "overensstemmelse med retningslinjer
fastsat af DR-Licens".

--
Gerner
644WU/3011hrs

Fra : Rene

Dato : 21-01-04 22:46

> [...]
> til antenne og elstik.
> Det er hvad jeg har fået at vide er "overensstemmelse med retningslinjer

Jeg kender ikke svaret på forhånd. Men for mig er det logisk at hvis der
hverken er antenneanlæg eller elstik hvor tv og video er opbevaret så
skal jeg ikke betale licens. Men desværre er det jo ikke mig der skal
afgøre det i den sidste ende. Derfor spørger jeg.

Men det lyder godt at du har hørt at det skulle kunne opfylde kravene
hvis der ikke er antenneanlæg eller elstik i nærheden.

Rene

Fra : Rasmus

Dato : 21-01-04 22:54

"Rene" <rene@lite.dk> skrev i en meddelelse news:bumrsa$17t8$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> Men det lyder godt at du har hørt at det skulle kunne opfylde kravene
> hvis der ikke er antenneanlæg eller elstik i nærheden.

Hvad med at sætte TV'et i en dertil egnet kasse (emballage) og tape den fuldstændigt til
også
med kassestålbånd, så kassen ikke kan åbnes uden brug af værktøj - måske en løsning !

Fra : DS

Dato : 22-01-04 00:49

"Rene" <rene@lite.dk> wrote in message
> [...]
> der fører til opbevaringsrummene). Der er ingen stikkontakter på gangen
> der fører til opbevaringsrummet. Rummet er ikke beregnet til beboelse men

Det kan de vel i princippet godt. Men jeg har hørt en fugl synge at hvis du
ikke selv melder dig til DR Licens, så kan de heller ikke bare begynde at
sende dig regninger. Og skulle de være så frække at prøve at besøge dig
privat, kan du bare nægte dem adgang. De har ikke ret til at komme ind
medmindre de har en dommerkendelse, hvilket de ikke får til den slags.

/Daniel

Fra : RH

Dato : 22-01-04 11:16

> [...]
> privat, kan du bare nægte dem adgang. De har ikke ret til at komme ind
> medmindre de har en dommerkendelse, hvilket de ikke får til den slags.

Hvorfor nægte det, når han ikke har noget udstyr stående, som han skal
betale licens for? Hvis de går ind i boligen og ser at der ikke er noget at
komme efter, ku jeg forestille mig, at der bliver fred.

/Sanne

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 18-05-04 13:30

> [...]
at
> komme efter, ku jeg forestille mig, at der bliver fred.

Enig, hvis du lader dem komme ind, hvis de kommer tror jeg næppe de be'r om
adgang til at se dit loft/kælder rum. Men har du husket at du skal betale
radio licens hvis bare du har en klokke radio, eller radio i bilen.

vh
jeppe