Salg uden garanti
Fra : Martin J

Dato : 20-01-04 17:14

Hej!

Jeg har importeret 3 identiske dele fra Kina, og har kun tænkt mig at
beholde den ene. Hvordan er reglerne, når en privatperson sælger en ting
videre til en anden person. Er man som (privat) sælger så forpligtet til at
give garanti? Det kunne evt. være jeg ville sælge de 2 dele som brugte.
Gælder der så andre regler?

Mvh. Martin Jørgensen

Fra : HKJ

Dato : 20-01-04 17:25

"Martin J" <FJERNDETTEmartin_t_j@ofir.dk> wrote in message
> [...]
at
> give garanti? Det kunne evt. være jeg ville sælge de 2 dele som brugte.

Ingen er forpligtet til at give garanti, men forretninger er, ved salg til
private, forpligtet til at give 2 års reklamationsfrist.

Ved privat-privat eller forretning-forretning salg, kan der laves andre
aftaler (Husk at gøre det på papir).

Fra : Martin J

Dato : 20-01-04 17:29

Ok... Hvor i købeloven kan jeg verificere dette?

mvh. Martin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-01-04 17:36

"Martin J" skrev 20.01.2004 17:28:

> Ok... Hvor i købeloven kan jeg verificere dette?

§ 1 og § 54.

/kristian

Fra : HKJ

Dato : 20-01-04 17:36

"Martin J" <FJERNDETTEmartin_t_j@ofir.dk> wrote in message
> Ok... Hvor i købeloven kan jeg verificere dette?

Kig i §1, der vil du se at det kun er ved forbrugerkøb (forretning->privat)
at købeloven ikke kan fraviges, til skade for køberen.

Fra : Henning

Dato : 20-01-04 18:26

On Tue, 20 Jan 2004 17:13:54 +0100, "Martin J"
> [...]

>give garanti? Det kunne evt. være jeg ville sælge de 2 dele som brugte.

Husk lige, at det er åbenlyst at delene er hjemkøbt med videresalg for
øje. Derfor skal skattevæsnet også blandes ind i sagen Moms, told,
skat af fortjeneste osv...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Martin J

Dato : 20-01-04 20:03

Ja, selvfølgelig. Moms og told går jeg ud fra sker helt af sig selv, når de
ankommer med skib (går jeg da ud fra...). Og jeg regner ikke med at skulle
tjene på det, og så er der ikke noget at betale skat af - jeg skulle købe 3
for at få dem til en lavere pris...

Fra : David T. Metz

Dato : 21-01-04 16:40

Martin J wrote:
> Ja, selvfølgelig. Moms og told går jeg ud fra sker helt af sig selv,

Nej, du skal opkræve moms når du sælger videre - mener Henning. Det er dog
ikke sikkert - hvis du holder dig under en omsætningsgrænse på 50.000 (eller
deromkring).

David