Handel med OEM software-licenser
Fra : Dag Stinus

Dato : 19-01-04 13:01

Et spørgsmål der har trængt sig på i den senere tid når jeg har set diverse
OEM-softwareprodukter (bl.a. Windows XP) til salg i nyhedsgruppen
dk.marked.privat.edb.software:
Hvor lovlige er de overhovedet hvis ikke det stykke hardware (som regel en
computer) de er købt sammen med bliver medleveret? Så vidt jeg ved "dør" en
OEM-version af Windows når computeren den er købt sammen med skrottes - de
er med andre ord uadskillelige. Dermed må et køb af OEM-software ekskl.
hardware ende med at være at dyrt indkøb af en CD-ROM, da licensen døde ved
adskillelsen fra computeren (hvorpå licenskoden symbolsk sidder på en
label).

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-04 13:17

On 2004-01-19, Dag Stinus <dag@REMOVEstinus.dk> wrote:
> [...]
> hardware ende med at være at dyrt indkøb af en CD-ROM, da licensen døde ved
> adskillelsen fra computeren (hvorpå licenskoden symbolsk sidder på en

I Danmark gælder licensen sandsynligvis.

Men hvis køber og sælger tager til Tyskland og handler, så er
der ingen problemer. Her er nemlig en højesteretsdom der annulerer
OEM betingelser.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-01-04 08:24

"Dag Stinus" <dag@REMOVEstinus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ved
> adskillelsen fra computeren (hvorpå licenskoden symbolsk sidder på en

Sidegadehandlerne solgte for tid siden OEM-software sammen med en mus, som
har hardwaren. Det har M$ så spekuleret på og man er kommet frem til at der
skal mere til. Musen kan flyttes og overleve maskinen. Så nu sælges
OEM-software sammen med RAM-kredse af selv større M$ forhandlere.

I den virksomhed jeg er ansat i vil det dog ikke være en god ide. Vi har
anvendt Office 97 siden 1998 og udfaser efter planen først programmet i
2006.

Så længe holder en RAM-kreds ikke. Så der er kun fuld-pakke tilbage til os.

Carsten Overgaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-01-04 09:54

On 2004-01-20, Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> wrote:
> [...]
> 2006.
>
> Så længe holder en RAM-kreds ikke. Så der er kun fuld-pakke tilbage til os.

Du taper den bare fast på den nye computer.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-04 02:41

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in

> [...]
> overleve maskinen. Så nu sælges OEM-software sammen med
> RAM-kredse af selv større M$ forhandlere.

Der skal ikke meget til alle steder - jeg købte en OEM WinXP sammen
med et kabinet og et tastatur...

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 21-01-04 08:21

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in

> Der skal ikke meget til alle steder - jeg købte en OEM WinXP sammen
> med et kabinet og et tastatur...

Spørgsmålet vil være om anti-piratgruppen vil vente på at du kører din
regres mod forhandleren, hvis anti-piratgruppen mener at du anvender en
licens, som ikke opfylder OEM kriterierne, hvis de er gyldige i det hele
taget.

Spørgsmålet er hvem der regnes som den stærke part i den handel. Er køberen
den professionelle part, som tvinger den svage part - forhandleren - til at
sælge sig den ulovlige licens eller er det forhandleren, som sælger
licensen, der er den professionelle part, som bør vide hvilke kriterier, der
skal til for at sælge en OEM-licens?

Det er ikke et spørgsmål som umiddelbart lader sig besvare. Der hersker ikke
hos softwarehusene en gensidig ansvarsfølelse forhandlere og producenter
imellem.

Producenten forsvarer sig med at det er forhandleren som har kunder.
Problemer af enhver art, som kunderne har - herunder med lovlige/ulovlige
licenser - som de har købt af forhandleren, skal de først rette til
forhandleren, som så efter at have udøvet sin filter-funktion, skal rette
henvendelse til producenten.

Jeg vil ihvertfald ikke være prøvekanin for at finde ud af om
anti-piratgruppen vil afvente resultatet af en sag mellem en forhandler og
mig, som måtte opstå fordi at jeg har købt en OEM-licens på vilkår som
producenten ikke mener opfylder betingelserne for at købe den pågældende
OEM-licens.

Hvis der har været en sag, hvor anti-piratgruppen har indviliget at afvente
en sag mellem en forhandler og en kunde om OEM-software, så hører jeg gerne
om det.

Carsten Overgaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-04 19:30

> [...]
> kører din regres mod forhandleren, hvis anti-piratgruppen mener
> at du anvender en licens, som ikke opfylder OEM kriterierne,

Det er vel APG der skal bevise at jeg har handlet i ond tro. Hvis de
ikke kan bevise at jeg burde have vist at det ikke var nok til at
opfylde licensen mener jeg de står meget svagt.
Næste spørgsmål er så om OEM licensen er gyldig overhovedet.

> [...]
> forhandleren, som sælger licensen, der er den professionelle
> part, som bør vide hvilke kriterier, der skal til for at sælge

Jeg vil placere ansvaret hovedsaglig på sælgeren - det er jo ham der
har indgået aftalen om salg af OEM licenser med Microsoft og derfor
også ham der burde have overblik over hvornår han må sælge dem.
Jeg har ikke fundet nogen liste over hvilke typer hardware der er
gode nok til at der må sælges en OEM licens sammen med dem.

Iøvrigt er det BSA og ikke APG der jagter piratsoftware.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-01-04 01:13

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev Wed, 21 Jan 2004
08:20:56 +0100

> [...]
>regres mod forhandleren, hvis anti-piratgruppen mener at du anvender en
>licens, som ikke opfylder OEM kriterierne, hvis de er gyldige i det hele

Dybest set er OEM jo en aftale mellem producenten og forhandleren.
Hvorvidt slutbrugeren af en "By opening this" klausul er bundet af denne
aftale er vel stadigvæk et omdiskuteret spørgsmål.

Findes der overhovedet een eneste dansk dom der siger at det i det hele
taget binder slutbrugeren.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-04 01:52

Arne Feldborg wrote:

> Findes der overhovedet een eneste dansk dom der siger at det i det hele
> taget binder slutbrugeren.?

Nej, men der findes heller ikke een eneste dansk dom, der siger, at den
ikke binder slutbrugeren. Og eftersom vi har aftalefrihed (med visse
forbehold), så må det vel antages, at aftalen gælder indtil en sådan dom
er faldet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-01-04 03:12

Scripsit Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>

> [...]
> ikke binder slutbrugeren. Og eftersom vi har aftalefrihed (med visse
> forbehold), så må det vel antages, at aftalen gælder indtil en sådan dom

Du kan ikke bruge aftalefrihed som argument, idet spørgsmålet drejer
sig om hvorvidt der overhovedet er indgået en aftale. At argumentere
ud fra aftalefrihed forudsætter at man *allerede* har fastslået at der
er foregået en gyldig udveksling af tilbud og accept.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-04 23:40

On 2004-01-22, Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
> [...]
> ud fra aftalefrihed forudsætter at man *allerede* har fastslået at der
> er foregået en gyldig udveksling af tilbud og accept.

Enig. Og det er softwareproducenten der har bevisbyrden.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-01-04 08:25

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev Thu, 22 Jan 2004 01:52:06
+0100

> [...]
>ikke binder slutbrugeren. Og eftersom vi har aftalefrihed (med visse
>forbehold), så må det vel antages, at aftalen gælder indtil en sådan dom

Jo men spørgsmålet er ikke om en indgået aftale er bindende.

Spørgsmålet er om der efter dansk retspraksis overhovdet er indgået en
aftale med slutbrugeren.?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-04 04:12

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in

> Dybest set er OEM jo en aftale mellem producenten og
> forhandleren. Hvorvidt slutbrugeren af en "By opening this"
> klausul er bundet af denne aftale er vel stadigvæk et
> omdiskuteret spørgsmål.

Der var ingen "by opening this" klausul på den Windows jeg modtog. Så
vidt jeg lagde mærke til stod der heller ikke noget specielt i de
betingelser der skulle accepteres ved installation.

Fra : Dag Stinus

Dato : 21-01-04 23:25

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message
> [...]
[klip]
> [...]
> skal mere til. Musen kan flyttes og overleve maskinen. Så nu sælges
> OEM-software sammen med RAM-kredse af selv større M$ forhandlere.
Mit spørgsmål går egentlig mest på køb og salg af OEM-licenser mellem
privatpersoner hvor det stykke hardware (computer, mus, RAM-modul), som
licensen oprindeligt var bundlet med hos forhandleren, ikke følger med. Men
det lyder da interessant at fidusen med musen ikke er anerkendt da det står
i f.eks. Zitech Computers katalog:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=41662.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-01-04 23:56

"Dag Stinus" <dag@REMOVEstinus.dk> writes:

>det lyder da interessant at fidusen med musen ikke er anerkendt da det står
>i f.eks. Zitech Computers katalog:
>http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=41662.

Umiddelbart ser det ganske anerkendt ud:
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.asp

Mvh.
   Klaus.