Gebyr i banken for veksling af mønter til ~
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 10:25

Hej Alle!

Jeg har de sidste par gange jeg har værret i diverse banker bemærket, at man
er begyndt at tage penge for at veksle folks mønter til sedler! Dvs tager
man i banken med sin sparegris de par hundrede kroner man har samlet koster
det typisk 30 kroner!
I formiddags var jeg så i banken for at veksle en hundredkroneseddel til en
rulle 1-kroner og en rulle 2-kroner. Bankassistenten vekslede modvilligt min
seddel og informerede mig derefter om, at næste gang jeg skulle veksle ville
det altså koste 1 krone pr rulle mønter!
Må banker gerne tage penge for at veksle gangbare danske kroner?
Jeg ved at handlende kan nægte at tage i mod mange mønter, men kan banker?
I givet fald, hvor skal man så gå hen med sine sparepenge(?)!

Helmut Lotti

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-01-04 11:20

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> writes:

> Må banker gerne tage penge for at veksle gangbare danske kroner?
> Jeg ved at handlende kan nægte at tage i mod mange mønter, men kan banker?
> I givet fald, hvor skal man så gå hen med sine sparepenge(?)!

Sæt mønterne ind på din konto og hæv dem derefter som sedler, det tager
de ikke penge for.

Martin
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 11:31

"Martin Schultz" <di030007@NO.SPAM.diku.dk> skrev i en meddelelse
> Sæt mønterne ind på din konto og hæv dem derefter som sedler, det tager
> de ikke penge for.

Hej Martin!

Jeg ved godt at man kan gøre sådan i de fleste banker, men det besvarer ikke
mit spøgsmål, om de overhovedet er berettiget til at kræve penge for det!

Helmut Lotti

Fra : Gerner

Dato : 15-01-04 12:22

On Thu, 15 Jan 2004 11:31:21 +0100, "Helmut Lotti"
<HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>mit spøgsmål, om de overhovedet er berettiget til at kræve penge for det!

Bankernes gebyrpolitik er der ingen der råder over, hverken forbrugerrådet,
forbrugerklagenævnet eller forbrugerombudsmanden og vel knap nok regeringen.

De har forsøgt mange gange, og resultatet er blevet en bestemmelse om at banken
skal opsætte en plakat e.lign. på et synligt sted, så kunderne kan se deres
gebyer. Så kik på det skilt og se om de har medtaget disse vekselgebyer.

Ved du hvad det næste gebyr bliver ? Jo, at komme ind i banken i det hele taget.
Ved du hvad det mest iriterende der findes i en bank ? Jo, kunderne.

--
Gerner
613WU/2868hrs

Fra : Søren

Dato : 15-01-04 12:40

"Gerner" <nospamadress@postkasse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ved du hvad det mest iriterende der findes i en bank ? Jo, kunderne.

Jeg kommer aldrig mere i en bank - det ordnes altsammen over http://www.skandiabanken.dk

Jeg og mine børn sparer aldrig noget op i en sparebøsse - det hører fortiden gammeldags
til !

Jeg har aldrig mere end nogle håndører i min "pung" betaler med Visa-Dankort hver gang !

De checks som jeg modtager sendes med snail-mail til ovennævnte bank !

Sidde og tælle mønter op = spild af tid

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-04 15:13

> [...]
forbrugerrådet,
> forbrugerklagenævnet eller forbrugerombudsmanden og vel knap nok

Det er jeg klar over!
Men jeg kunne bare forestille mig, at der var en lov der fx sagde at
bankerne skal tage imod gangbar mønt!
Ellers kunne alle forretninger fx kræve et gebyr på 10 kr hver gang du
betalte kontant!

Helmut Lotti

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-01-04 16:16

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> regeringen.
>
> Det er jeg klar over!
> Men jeg kunne bare forestille mig, at der var en lov der fx sagde at

Det skal de muligvis også, jeg kan ikke huske den præcise formulering i
loven.
Den går ud på, at man er forpligtiget til at modtage et vist antal af hver
mønt-type.

Men det betyder ikke at forretninger eller banker har pligt til at være
vekselbod.

/Per

Fra : Gerner

Dato : 15-01-04 19:06

On Thu, 15 Jan 2004 16:16:27 +0100, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Men det betyder ikke at forretninger eller banker har pligt til at være
>vekselbod.

Nej, det forsvandt med "kundeservice" for 20 år siden.
Kundeservice er noget man betaler for.

>/Per

Med hensyn til en "banklov":

>Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed
>LBK nr 1268 af 19/12/2003

Herunder "pengeinstitutter"

Heri står dog intet om gebyrer.
Jeg kan ikke finde noget om bankernes gebyrer, end ikke et Cirkulære.
Banker skal nærmest dømmes til at sænke gebyrer eller fjerne dem.

--
Gerner
613WU/2868hrs

Fra : SG

Dato : 15-01-04 20:11

> [...]
> hver mønt-type.
>
> Men det betyder ikke at forretninger eller banker har pligt til at

Korrekt.

Jeg synes efterhånden, at det er en udbredt misforståelse, at bankerne
bare skal tilbyde sine ydelser gratis. Nogle opfatter nærmest
pengeinstitutterne som sociale kontorer, selv om de dog er private
virksomheder, der skal tjene penge og maksimere sit overskud til
aktionærerne.

Der er et stort arbejde forbundet med at tælle diverse mønter op (selv om
tællemakiner ofte gør det arbejde, koster de jo også penge at købe og
drifte), samle dem i sække, som skal sikres i pengeskabe for derefter at
skulle sendes til et centralt sted, som skal sortere og pakke dem i
ruller og sørge for, at de kommer ud i handlen igen.

Bankerne er dog tit ikke helt ublu over for sine kunder på det område, så
ofte hvis du netop er kunde i den filal/afdeling, som du besøger, vil du
få lov at veksle penge gratis, hvorimod ikke-kunder selvfølgelig får lov
at betale for serviceydelsen.

-SG

Fra : SE

Dato : 16-01-04 11:20

> [...]
ville
> det altså koste 1 krone pr rulle mønter!

Mystisk....... Da vi for et års tid siden ikke havde telefon, men benyttede
os af mønttelefoner (lang historie), gik vi jævnligt i banken og købte
mønter. Vi gik bare ned med en 100,- seddel og købte 2 ruller 2-kroner. Det
har aldrig kostet gebyr. Der er jo heller ikke noget ekstra arbejde
forbundet med vekslingen, da bankassistenten jo ikke manuelt skal tælle
mønterne op.

Jeg undrer mig bare.......

Har forresten kun set skilte ang. gebyr ved veksling når det handlede om
vekselmaskiner til store mængder mønter.

/se

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-01-04 18:11

Helmut Lotti wrote:

> I formiddags var jeg så i banken for at veksle en hundredkroneseddel til en
> rulle 1-kroner og en rulle 2-kroner.

Et lille praktisk tip: Smil sødt til en Netto-kasseassistent, så skal
det nok kunne lade sig gøre hos vedkommende. Uden gebyr.

> [...]
> Må banker gerne tage penge for at veksle gangbare danske kroner?
> Jeg ved at handlende kan nægte at tage i mod mange mønter, men kan banker?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19880081730-REGL

--------
§ 1. Regningsenheden er 1 krone, som deles i hundrede øre.

§ 2. Industriministeren kan efter forhandling med Danmarks Nationalbank
lade præge og udstede mønter, herunder mønter til særlige lejligheder.

Stk. 2. Danmarks Nationalbank varetager de produktionsmæssige og
administrative opgaver i forbindelse med møntudstedelsen.

Stk. 3. Bestemmelserne om mønternes pålydende, vægt, diameter, materiale
og præg fastsættes ved kongelig anordning efter forhandling med Danmarks
Nationalbank.

§ 3. Industriministeren kan efter forhandling med Danmarks Nationalbank
fastsætte, at mønter ikke længere er gyldige som betalingsmiddel.
Fristen for ugyldiggørelse skal i forhold til statens kasser og Danmarks
Nationalbank være mindst 3 måneder.

§ 4. De mønter, der er præget i medfør af § 2 eller den tidligere
møntlovgivning, er lovlige betalingsmidler, medmindre de blevet indkaldt
og ugyldiggjort efter § 3.

Stk. 2. Mønter, der er væsentligt beskadiget eller slidte, er ikke
lovlige betalingsmidler.

Stk. 3. Ingen har pligt til i een betaling at modtage mere end femogtyve
mønter af hver enhed.

§ 5. Industriministeren kan efter forhandling med Danmarks Nationalbank
fastsætte bestemmelser om afrunding af ørebeløb ved betaling i dansk
mønt.

§ 6. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

---------

> I givet fald, hvor skal man så gå hen med sine sparepenge(?)!

Hmmmm, sparepengene hmmmmm Spare mere op.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-01-04 20:22

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in

> Et lille praktisk tip: Smil sødt til en Netto-kasseassistent,
> så skal det nok kunne lade sig gøre hos vedkommende. Uden gebyr.

Jeg fik fat i 40kr i 50ører på en Hydro Texaco tank en fredag aften -
så det kan sagtens lade sig gøre uden brug af bankerne :)

Men det er vist mere til forbrugergruppen...

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 17-01-04 17:08

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote:

> Jeg ved at handlende kan nægte at tage i mod mange mønter, men kan banker?
> I givet fald, hvor skal man så gå hen med sine sparepenge(?)!

Nu ved jeg ikke hvor Helmut Lotti bor, men den Fakta, der ligger
Sølvgade/Borgergade i Kbh, har en mønttællemaskine indbygget i
kasseapparaterne. Så der kan man godt få vekslet sine sparepenge.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard