Trappe med forkerte mål
Fra : Bo Ramsing

Dato : 15-01-04 10:18

Hej,
jeg har skrevet til dk.forbruger. Her har man rådet mig til at prøve
min sag her i dk.videnskab.jure. Det hander om følgende:

Jeg var i juni 2003 ved Sønderjysk døre & vindues center (www.sdvc.dk)
for at købe en trappe. Jeg havde nogle ca. mål med for at få en ca.
pris. Vi blev enige og der kom en fagmand fra firmaet ud til mig for
at
måle op. Aftalen var at trappen skulle ligge på lager hos firmaet
indtil jeg var klar til at sætte den op. I stedet lå trappen i min
indkørsel i juli og jeg satte den først op nu her i januar. Trappen er
8 cm. for kort!
Jeg har kontaktet firmaet. Her henholder man sig til at de ca. mål jeg
selv havde med er meget lig det jeg har fået. Derudover siger manden
der har målt op at han har noteret sig at der skal trækkes 8 ca. fra
det han selv målte op. Hvorfor han har skrevet det med de 8 cm. kan
han ikke huske. Til sidst gøres der opmærksom på, at de mål trappen
har, er de mål der stod på min ordrebekræftelse.
Det er jo også rigtigt, men hvordan pokker skal jeg kontrolere det?
Jeg har slet ikke de måleinstrumenter de har brugt. Det skal lige
nævnes at der ikke er noget der har ændret sig i målet mellem etagerne
siden de målte op, og trappen er heller ikke skrumpet

Firmaet vil gerne hjælpe med at bygge trappen om. Det kommer til at
koste mig over 5000 kr.
Skal jeg finde mig i det her? Er der steder jeg kan henvende for at få
hjælp?

Det skal nævnet at jeg først lige er flyttet til Danmark og at jeg
ikke synes jeg har råd til en advokat - specielt da jeg er ved at
renovere huset.
Er glad for alle forslag og råd.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-01-04 17:50

"Bo Ramsing" <bo_ramsing@web.de> skrev i en meddelelse

> Firmaet vil gerne hjælpe med at bygge trappen om. Det kommer til at
> koste mig over 5000 kr.
> Skal jeg finde mig i det her? Er der steder jeg kan henvende for at få
> hjælp?

Kedelig sag...
Umiddelbart vil jeg gætte på, at du har gode chancer for at komme godt ud af
det. Det er firmaet der har gennemført opmålingen, og selvom denne fremgår
af ordrebekræftigelsen er det ikke ensbetydende med at det er dit ansvar.
Det væsentlige i denne forbindelse er, at du handler som forbruger, mens de
er de proffessionelle.

Du kan klage din nød forskellige steder, men jeg er i tvivl om det er
Forbrugerklagenævnet eller Byggeriets Ankenævn, der skal tage sig af det.
Du kan kontakte Forbrugerstyrelsen, de ved det (www.fs.dk). Du har også et
godt kendskab til evt. sager der ligner din.

/Per