Efterlysning af dom!
Fra : Friberg

Dato : 12-01-04 21:58

Højesteret har den 5. februar 2003 afsagt dom i en sag mellem Ramsø
Kommune og en borger. Spørgsmålet drejede sig om, hvorvidt kommunen
kunne kræve bidrag fra borgerne i forbindelse med tilslutning til
kloak.

Som lægmand - og det er jeg - kan jeg mærkelig nok ikke finde nogen
offentlig adgang til højesteretsdomme her i landet. Men jeg tager jo
nok fejl. Kan nogen ellers poste dommen til mig (og resten af landsbyen
) bliver jeg glad.

hushovmesterenXX@msn.com

(fjern de 2 grimme XX)

S Friberg

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-01-04 22:06

"Friberg" skrev 12.01.2004 21:57:

> [...]
> offentlig adgang til højesteretsdomme her i landet. Men jeg tager jo
> nok fejl. Kan nogen ellers poste dommen til mig (og resten af landsbyen

De er offentligt tilgængelige i UfR (Ugeskrift for Retsvæsen), som du kan
finde på biblioteket (i hvert fald de større biblioteker.

Men fordi det snart er jul, så synes jeg du skal kigge i din mailbox

/kristian

Fra : Friberg

Dato : 13-01-04 15:20

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in

> Men fordi det snart er jul, så synes jeg du skal kigge i din
> mailbox

Jeg takker virkelig mange gange. Det er vist lige guf for os her.

S Friberg

Fra : alexbo

Dato : 12-01-04 22:24

"Friberg" skrev

> Som lægmand - og det er jeg - kan jeg mærkelig nok ikke finde nogen
> offentlig adgang til højesteretsdomme her i landet. Men jeg tager jo
> nok fejl.

Ja, delvis
www.domstol.dk

Rækker 6 mdr. tilbage og er nok ikke komplet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Friberg

Dato : 13-01-04 20:13

Kan formodentlig ikke finde "min" dom fra 5. februar 2003 i dette sted.
At der ikke i år 2004 er direkte adgang til alle højesteretsdomme på
internet er besynderligt, når hele molevitten er det ene af tre ben i
grundloven samt næsten helt skattefinansieret. Men det er jo nok
snarere et politisk spørgsmål, men såmænd også et juridisk, da alle
borgere ikke hermed har lige adgang til denne.

S Friberg

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-01-04 20:40

"Friberg" <hushovmesteren_xxx@msn.com> wrote in message
[klip]
> Men det er jo nok
> snarere et politisk spørgsmål, men såmænd også et juridisk, da alle
> borgere ikke hermed har lige adgang til denne.

Nu findes Ugeskrift for Retsvæsen på de fleste biblioteker, så det er ikke
noget med, at borgerne ikke har adgang til dommene. De findes bare ikke
tilgængelige i systematisk form på internettet (endnu) - i hvert fald ikke
gratis.

I øvrigt er det jo heller ikke alle mennersker, der har netadgang alligevel.

Karina

Fra : Friberg

Dato : 13-01-04 21:06

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in

> Nu findes Ugeskrift for Retsvæsen på de fleste biblioteker

Det er aldeles latterligt at almindelige borgere i 2004 kun kan få
højesteretsdomme et halvt år tilbage og i trykt form! De samme
mennesker har ellers betalt store skatter for at landsretterne har
kunnet afgive de samme domme, men stadig er det nok mest en politisk
diskution; men jeg blev rystet over at jeg bare ikke ummidelbart kunne
skaffe en ældre dom. Det er vandvid!

S Friberg

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-01-04 21:26

"Friberg" skrev 13.01.2004 21:06:

> [...]
> kunnet afgive de samme domme, men stadig er det nok mest en politisk
> diskution; men jeg blev rystet over at jeg bare ikke ummidelbart kunne

Alle de der er berørt af dommen får naturligvis en udskrift. Det er altså
ikke alt der er statens opgave.

/kristian

Fra : Friberg

Dato : 13-01-04 21:39

> Alle de der er berørt af dommen får naturligvis en udskrift.

Nej, jeg har klart glæde af den efterspurgte dom, og har ikke kunnet
finde den. Eftersom det turde være bekendt, at vi har en dømmende, men
skattebetalt, magt; en udøvende; samt en lovgivende er det da helt
klart min opfattelse at den hovedsageligt skatteborgerbetalte dømmende
magt i det mindste burde sørge for at dokumentere og offentliggøre sit
arbejde i en morderne elektronisk form. Forholdene i dag forekommer i
en sammenblandet protektiotorisk, gammeldags og aldeles udemokratisk
form. Bortset fra det har adskillige regeringer af forskellig observans
ønsket en it-udvikling; så det kan såmænd undre at selvsamme politikere
har accepteret tingenes tilstand på det her område hidtil. Udviklingen
er vel 50 år bagud her.

S Friberg

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-01-04 21:45

"Friberg" skrev 13.01.2004 21:38:

> Nej, jeg har klart glæde af den efterspurgte dom, og har ikke kunnet
> finde den.

Det er muligt at du har glæde af den, men du er så vidt jeg kan læse ikke en
af de involverede.

> Eftersom det turde være bekendt, at vi har en dømmende, men
> skattebetalt, magt; en udøvende; samt en lovgivende

Det er helt nyt for mig....

> [...]
> arbejde i en morderne elektronisk form. Forholdene i dag forekommer i
> en sammenblandet protektiotorisk, gammeldags og aldeles udemokratisk

Det gør de såmænd også i form af domstol.dk. Det er helt hen i vejret at
kalde det for udemokratisk at du ikke kan finde noget hjemme fra lænestolen.
Demokrati kræver deltagelse, og den deltagelse kunne fx. være at du dig ned
på biblioteket. Internet er ingen menneskeret.

> [...]
> ønsket en it-udvikling; så det kan såmænd undre at selvsamme politikere
> har accepteret tingenes tilstand på det her område hidtil. Udviklingen

Og hvad så med alle de andre ting du ikke kan finde på nettet.

/kristian

Fra : Friberg

Dato : 13-01-04 21:52

Jeg er fundamentalt ikke enig med dig i dine synspunkter, men jeg
takker igen for din oprindelige indsats. Den bliver brugt og også i en
retsag! Så må vi jo blot håbe, at vi ikke igen får brug for en dom. (Og
jeg tør slet ikke tænke på byretsdomme!!!)

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-01-04 21:45

"Friberg" <hushovmesteren_xxx@msn.com> wrote in message
[klip]
> [...]
> kunnet afgive de samme domme, men stadig er det nok mest en politisk
> diskution; men jeg blev rystet over at jeg bare ikke ummidelbart kunne

Så så - tør du nu fråden af munden. Som sagt er Ugeskriftet tilgængeligt på
biblioteket, så det helt store og altoverskyggende problem er der vel ikke
tale om.

Karina