Enkeltmandsfirma og gæld+kontanthjælp
Fra : David Leonard

Dato : 11-01-04 02:13

Davs,
Spørger lige for en bekendt

Jeg påtænker at starte eget firma der skal handle med annoncer på nettet
(kunderne er der, estimeret indtjening ~30-40k/md.). Indtjeningen vil jo nok
variere en smule, derfor vil jeg gerne starte "småt" op.
Jeg er i øjeblikket på kontanthjælp.

1. Får jeg kontanthjælp selvom jeg tjener på firma? Jeg mener at de så bare
trækker indkomsten fra. Eksempel: Kontanthjælp=8000, firmaindtjening=1000,
så får jeg kun 7000.
2. Jeg har en gæld på ~50.000 til PFA. Den har været i fogedretten og er
erkendt og alt det der. Kan de gå efter mine firmaindtjeninger - eller endda
lukke dette?
3. Jeg går ud fra at indtægten i firmaet beskattes som almindelig indkomst,
ikke?

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 11:43

"David Leonard" <david.leonard@tdtotal.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Får jeg kontanthjælp selvom jeg tjener på firma? Jeg mener at de så
bare
> trækker indkomsten fra. Eksempel: Kontanthjælp=8000, firmaindtjening=1000,
> så får jeg kun 7000.

Nej, hvis / når du starter firma, forsvinder kontanthjælpen. Alt efter hvad
kommune det er, kan du evt. få kontanthjælp, imod tilbagebetaling i starten,
men det er langt fra alle kommuner, der går med til det.

De sidste 2 spørgsmål, kan jeg ikke svare på.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : David Leonard

Dato : 11-01-04 15:23

>Nej, hvis / når du starter firma, forsvinder kontanthjælpen. Alt efter hvad
>kommune det er, kan du evt. få kontanthjælp, imod tilbagebetaling i starten,
>men det er langt fra alle kommuner, der går med til det.

Det vil jo i praksis sige at man kun kan starte firma hvis man er 100%
sikker på en indtægt, det var dog træls, jeg mente der var en periode
på 3 mdr. hvor man fik kontanthjælp så man lige kunne se om det var
noget der gav kroner eller ej.
Men tak for svarene allesammen :)

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-01-04 11:48

"David Leonard" skrev 11.01.2004 2:12:

> 1. Får jeg kontanthjælp selvom jeg tjener på firma? Jeg mener at de så bare
> trækker indkomsten fra. Eksempel: Kontanthjælp=8000, firmaindtjening=1000,
> så får jeg kun 7000.

Aner intet om kontanthjælp. Spørg kommunen.

> 2. Jeg har en gæld på ~50.000 til PFA. Den har været i fogedretten og er
> erkendt og alt det der. Kan de gå efter mine firmaindtjeninger - eller endda
> lukke dette?

Når du har enkeltmandsfirma, så er der identitet mellem dig og virksomheden.
Det betyder at personlige kreditorer altså også kan gå efter
virksomhedsaktiverne og virksomhedens kreditor ligeledes kan gå efter dine
private aktiver.
Der er dog en særregel i retsplejelovens § 509 stk. 2 om at du kan kan
fritage aktiver af indtil 3.000 kr. værdi som er nødvendige for dit erhverv.

> 3. Jeg går ud fra at indtægten i firmaet beskattes som almindelig indkomst,
> ikke?

Jeps. Det er almindelig personlig indkomst. Efter nærmere kriterier kan du
dog vælge at benytte virksomhedsskatteordningen, så du skattemæssigt kan få
lov til at "spare lidt op" i virksomheden. Snak med din revisor om dette.

/kristian

Fra : jacob nielsen

Dato : 11-01-04 11:55

"David Leonard" <david.leonard@tdtotal.dk> wrote in message

> [...]
> variere en smule, derfor vil jeg gerne starte "småt" op.
> Jeg er i øjeblikket på kontanthjælp.
>
> 1. Får jeg kontanthjælp selvom jeg tjener på firma?
Det har jeg ikke den fjerneste ide om. Spørg sin sagsbehandler.

> 2. Jeg har en gæld på ~50.000 til PFA. Den har været i fogedretten og er
> erkendt og alt det der. Kan de gå efter mine firmaindtjeninger -
Ja, de kan med få undtagelser gå efter hele din formue.

> eller endda lukke dette?
Ikke direkte, men da det er umuligt at drive en virksomhed uden likviditet,
kan de indirekte lukke biksen.

> 3. Jeg går ud fra at indtægten i firmaet beskattes som almindelig
indkomst,
> ikke?
Jo, så længe du ikke benytter virksomhedsskatteordningen.

Mvh.
Jacob