The Last Samurai ! --- SPOILER ---
Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 07-02-04 22:49

Hej NG

Er lige kommet hjem efter at ha set "The Last Samurai"

------- SPOILER SPACE -------

Det er en udemærket fortælling om en Amerikansk Kaptajn, Nathan Algren (Tom
Cruise), der bliver hyret
til at træne et japansk regiment i den vestlige krigskunst, med det formål
at bekæmbe en gruppe samuraier.
Under det første angreb bliver Nathan taget til fange af samuraierne. Gennem
mere end er år lære han deres sprog, skikke og ikke mindst deres
kamp-tekniker, for til sidst at vinde deres respekt og kæmbe side om side
med dem.

Filmen hænger lidt i bremsen til at starte med efter min mening, men kommer
godt igen til sidst. Dog ødelægges stemningen lidt af nogle dårlige
skudhuller og nogle lidt trælse sekvenser (Man kan er IKKE i sikkerhed bag
en dør af balsar-træ og rispapir når man bliver skudt på) men de findes jo
næsten alle film, og er til at leve med.

Kampscenerne er godt organiseret og flot filmet. Og Tom Cruise mestre
samurai kunsten til UG kryds og bolle.

Filmens store plus er IMHO kostumerne. De er fantastiks flot lavet, og man
glemmer nogle gange at følge med i filmen, fordi man sidder og stirre på en
rustning. Lyden følger også rigtig godt med, og jeg glæder mig meget til at
få den på DVD og fyre den af på hjemme-biffen.

På en 13 skala vil den hos mig få et 9 tal.

MVH

Morten

Fra : Taba

Dato : 08-02-04 02:15

> [...]
at
> få den på DVD og fyre den af på hjemme-biffen.

Og Soundtracket er herre godt IMHO!

> På en 13 skala vil den hos mig få et 9 tal.

Får også ca. det samme hos mig, men jeg er lidt i tvivl pga. slutningen.....
Den virker for "amerikansk" på en bizar måde hvis I kan forstå hvad jeg
mener, at han knæler foran kejseren til sidst og kejseren der opførte sig
som et barn/en kælling tidl. pludselig bliver den stærke mand og trodser
udviklingen....!?!? En lidt hidsig udvikling der sker på kort tid

/Taba

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-02-04 02:24

Taba skrev:

> Og Soundtracket er herre godt IMHO!

Det er noget af det bedste, Hans Zimmer har begået. De forskellige
temaer er måske ikke lige stærke, men hans vidunderlige blanding af
europæisk og japansk musiktradition er fremragende og understøtter
(nogen vil sige overdøver) perfekt det kultursammenstød, billedsiden
viser.

> Får også ca. det samme hos mig, men jeg er lidt i tvivl pga.
> slutningen..... Den virker for "amerikansk" på en bizar måde hvis I
> kan forstå hvad jeg mener,

Ja, der er ingen tvivl om, at slutningen er hamrende kvalm og
amerikansk. Den får ikke for lidt på violinerne (selvom de lyder godt).
Men man kommer jo ikke udenom, at filmen er japansk kultur set igennem
en rendyrket Hollywood-optik. Og det kan jo også være et forfriskende
alternativ til Kurosawa. Jeg var rørt.

> at han knæler foran kejseren til sidst og
> kejseren der opførte sig som et barn/en kælling tidl. pludselig
> bliver den stærke mand og trodser udviklingen....!?!? En lidt hidsig
> udvikling der sker på kort tid

Kejseren har jo hele tiden haft lyst til at følge Katsumotos råd, men
han var en forbandet wuss. I lighed med mange af vores egne politikere
skulle der lig på bordet, før han tog sig sammen.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Kan du forestille dig, at man har opfundet et fint ord som 'hekto' til

Fra : Martintl

Dato : 08-02-04 11:53

Hej

Til alle der er vilde med Japansk kultur og samuraier, kan I som et
alternativ til The Last Samurai
købe The Akira Kurosawa Collection, der bl.a. indeholder den klassiske Seven
Samurai: http://www.imdb.com/title/tt0047478/. I hovedrollen finder vi
Toshiro Mifune, der får Tom Cruise til at ligne
en spejderdreng, der ikke er blevet tør bag ørene endnu. Seven Samurai har
bl.a. inspireret instruktørerne Sergio Leone og John Sturges: The
Magnificent Seven: http://www.imdb.com/title/tt0054047/

Jeg har ikke selv set The Last Samurai, kun læst anmelderserne, hvilket ikke
har givet mig den store lyst til at gå i biografen. I mine ører lyder det
som om, at The Last Samurai på ingen måder er nyskabende eller original, men
blot en omgang klicheer, der placerer filmen i same paradigme som Danser med
Ulve. Så vidt jeg husker, nævnte anmelderen i Filmland på humoristisk vis,
at filmen ligeså godt kunne have heddet Danser med Samuraier

Mvh
Martin

"Morten Wulff Nielsen" <wulffonline(fjern_dette)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:o3dVb.7499$Lh1.3798@news.get2net.dk...