Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Køler til et 9600 pro
Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 07-02-04 17:11

Hey NG

Hvis nu jeg er blevet træt af at høre på min blæser til mit Sapphire Radeon
9600 pro kort, og gerne vil skifte den til en anden (lydsvag). Hvad kan så
anbefales af kølerprofiler og blæsere?

Mvh.
Andreas

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-02-04 17:21

"Andreas (2200)" <andreasFJERNESgeitner@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Radeon
> 9600 pro kort, og gerne vil skifte den til en anden (lydsvag). Hvad kan så

Hvad med en Zalman ZM80C-HP?
Så kan du blive støjfri.
Tror ikke at du behøver den valgfrie blæser ZM-OP1.

Se her for info
http://www.zalman.co.kr/english/product/ZM80C-HP.htm

Se her for priser

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 08-02-04 13:10

> Hvad med en Zalman ZM80C-HP?
> Så kan du blive støjfri.
> Tror ikke at du behøver den valgfrie blæser ZM-OP1.

Nu har jeg bestilt den, og blæseren til (håber ikke den larmer - blæseren
altså). Jeg rapporterer når jeg har fået den monteret ...

Fra : Erik

Dato : 07-02-04 17:32

> [...]
> 9600 pro kort, og gerne vil skifte den til en anden (lydsvag). Hvad kan så

Sådan en fætter her:

Erik

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 07-02-04 17:38

> Sådan en fætter her:

Tror I virkelig, at jeg kan klare mig uden en blæser til?

Mit grafikkort bliver da en anelse varmt nu (dog ikke voldsomt meget).

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-02-04 18:36

> Tror I virkelig, at jeg kan klare mig uden en blæser til?
>
> Mit grafikkort bliver da en anelse varmt nu (dog ikke voldsomt meget).

Måske.

Har du noget gennemtræk i kabinettet? (kabinet blæsere)
Hvad ligger temperaturen på i kabintettet?

Du kan evt. også nuppe blæseren med, den larmer ikke det store og kan køre
ved 5V.
Så er du da på den sikre side hvis det bliver for varmt.

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 07-02-04 22:31

> Har du noget gennemtræk i kabinettet? (kabinet blæsere)
> Hvad ligger temperaturen på i kabintettet?

Jeg har ret godt gennemtræk i kabinettet, synes jeg. Temperaturen ligger på
ca. 27-28 grader på motherboardet. (CPU på ca 45 grader - en Barton 2500+)

> Du kan evt. også nuppe blæseren med, den larmer ikke det store og kan køre
> ved 5V.
> Så er du da på den sikre side hvis det bliver for varmt.

Tja, jeg vil måske starte uden først. Jeg er på jagt efter folk der har
prøvet denne Zalman køler på netop et 9600 pro kort...

Fra : Brian Lund

Dato : 07-02-04 19:16

> Tror I virkelig, at jeg kan klare mig uden en blæser til?
>
> Mit grafikkort bliver da en anelse varmt nu (dog ikke voldsomt meget).

Mit 9500 Pro KAN køre uden, det bliver ret varmt, men det går :)

9600 pro har svjh 130 nm hvor 9500 har 150 nm teknologi, det betyder at 9500
bliver varmere end 9600...
Der er så også andre ting som afgør temperaturen, så det kan sagtens være at
9600 er ligeså varmt, eller varmere :)

Brian

Fra : M.M.

Dato : 07-02-04 19:28

Hej
prøv denne næsten lydløs
kører på mit 9700pro uden prob.
den er nem at montere
hvad zalman ikke er(har haft den)
dårlig montering og tung
M.Merrild
http://www.arctic-cooling.com/de/produkte/vga_silencer/
koster ca 200kr
www.edbpriser.dk

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-02-04 20:14

"M.M." <m.merrild@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> prøv denne næsten lydløs
> kører på mit 9700pro uden prob.
> den er nem at montere
> hvad zalman ikke er(har haft den)
> dårlig montering og tung

Det er jeg ikke enig i.
Der medfølger en ganske glimrende manual hvor alt er beskrevet.
Jeg vil give dig ret i at Zalman profilen ikke bare smides på,
men hvis man følger brugsanvisningen er det ikke noget problem.
Der medfølger endda også en fin skruetrækker.
Desuden kan Zalman profilen være helt lydløs, det tvivler jeg på gælder
Arctic vga silencer?

Jeg har også læst at Arctic vga silencer kan komme til at sidde skævt på
visse kort.
Det er noget med et komponent der rager op så køleren ikke får ordentlig
kontakt, dette gælder ikke alle grafikkort.

Du siger også den er tung, dette er heller ikke et problem hvis man benytter
låsen i agp slottet.
Derudover skal kortet natuligvis skrues godt fast.
Man skal heller ikke smide rundt med maskinen, men det gælder nu altid.

Fra : Allan / Kolding

Dato : 07-02-04 23:40

Ja du kan også prøve en Vantec.
Det er en ren kopper køler med fan og blå lys.
Den har et 3 pins stik + adapter til 4 pins medfølger.
Jeg har haft sådan en mont. på et 9600 XT kort.
Det kører kanon.
Skal dog lige reduceres lidt i fanspeed.

Jeg bryder mig personligt ikke om de store tunge
kølere uden blæser på.
Jeg syntes de varmer hele kabinetet op.
Og man skal alligevel have div. kabinetblæsere mont.

Hvad angår Arctic Coling Silencer, har jeg sådan en på mit
9800Pro kort. Den fører varmen ud af kabinetet.
Men den passer ikke på alle kort, og passede heller ikke
på mit i starten. Jeg måtte slibe lidt af, så div. ikke blev trykket.
Og helt støjsvag er den nu ikke. Men næsten.
Men den kører også kanongodt.

http://www.arctic-cooling.com/en/products/vga_silencer/

Den kan bl.a. købes her i DK:
http://www.multitech.dk/
http://www.multitech.dk/mysqlshop/varedetalje.asp?varenr=CPU9XX

Mit personlige valg ville være Vantecén.
--
MVH. Allan / Kolding

KLIP

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 07-02-04 23:54

"Allan / Kolding" <bruhn.allan@_V_Æ_K_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har haft sådan en mont. på et 9600 XT kort.
> Det kører kanon.
> Skal dog lige reduceres lidt i fanspeed.

Hvordan reducerer man den i fanspeed? Sker det vha. software eller hvordan?

Fra : Allan / Kolding

Dato : 08-02-04 10:18

Med en Zalman Fan Mate.

NB. Nogen bundkort kan just. fanspeed i bios.
Eks. Asus AI serie med deres Q-Fan.

Vantec har 3 ledninger til blæseren, og kan aflæse fanspeed.
Jeg har dog ikke prøvet det, da mit Sappihre 9600 XT 256 mb,
er blevet sendt til RMA.
Den originale blæser sat sig fast, og jeg købte så Vantec blæseren.
Fik kun prøvet den af, og kørte rigtigt godt ( Der er blå lys i blæseren ).
Sendte så kortet til ombytning, for at få kortet ombyttet ( pga. blæseren ).
Men kortet er i restordre, og nu ville jeg ikke vente længere, så jeg har
valgt
at få et Gigabite 5900XT kort i stedet.

Så nu har jeg hele sættet liggende ( Vantec + Zalman ).
Det er jo lidt ærgerligt, da det kun har kørt 1 time.

--
MVH. Allan / Kolding

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 08-02-04 12:46

> Fik kun prøvet den af, og kørte rigtigt godt ( Der er blå lys i
blæseren ).

Når du siger "kører rigtig godt", hvad mener du så? Jeg er på udkik efter en
meget stille løsning, det helst ikke skal kunne høres (næten).

Fra : Allan / Kolding

Dato : 08-02-04 13:15

> blæseren ).
>
> Når du siger "kører rigtig godt", hvad mener du så? Jeg er på udkik efter
en
> meget stille løsning, det helst ikke skal kunne høres (næten).

Prøvede lige at sætte den løs i bundkortet ( 3 pin )
med Zalman imellem.

Den kører med 5000 omdr. ved 12 volt.
Her larmer den mindre end mit nye 5900XT kort.
Den kun lige høres som en svag hylelyd.
Ved 4500 omdr. skal øret helt ned til blæseren for at den kan høres.

Jeg ved at man kan kører med bl.a. Asus´s 9600 XT kort ved ca. 3000 omdr.
hvor grafikkortet kun bliver 45 - 50 grader.
Så hvad skulle der ske ved at sænke fanspeeden på andre kort.

Allan / Kolding

Fra : Thomas

Dato : 09-02-04 22:23

Har en Zalman på et 9600 Pro. Ingen problemer med kølingen.
Hilsen
Thomas