> > Hvad bygger du det på ? Jeg har kørt IP-Telefoni i lang tid, og der er
> > kvaliteten absolut i ligeså god kvalitet som alm. telefon - hvis du har
de
> > 128 kb til rådighed som telia kræver.
>
> Det kan da vel umulgit blive i bedre kvalitet, da det alligevel skal
igennem
> en konverter til alm. fastnet.
Øh - hvem sagde 'bedre kvalitet' - jeg sagde 'samme'
> okay jeg har ikke så meget at bygge det på. men kan ikke se det blive en
> særlig godt alternativ til alm. telefoni så længe det kører over en shared
> forbindelse... Dog kender jeg til telefoncentraler, fx i kommuner som
bliver
> koblet sammen via en normal SDSL 2mbit forbindelse. og det skulle efter
> sigende virke fint. Og så koster som at have en dyr ISDN 30
Jeg tror godt at jeg kan gennemskue at du ikke har meget 'erfaring' med
ip-telefoni.
øhh ? koster som en ISDN30 ?
> Der vil da altid være mere delay end via telefonledningerne.. Det skal jo
> igennem IP udstyr
Ja og - tror du alm. telefoni er en ledning fra dig til modtageren ? det kan
jeg så afsløre at det ikke er.
> At linien altid virker, og ikke påvirkes af flere kombinationer af andet
> udstyr, strøm osv og brug af internet forbindelsen.
Ja, der er naturligvis et behov for strøm til ip-udstyr, men nu er det
ydderst sjældent et problem i danmark at strømmen forsvinder.
> Det hjælper da intet at telia skriver at der kræves 128Kbit, for det
holder
> jo ikke hvis man har 2Mbit/512 og man bruger den til at downloade og
uploade
> med.
Igen eksemplet med campingvognen - så lad vognen stå hjemme og ræs afsted og
bo på hotel.
> Det er helt fint hvis det er gratis abonnemtn og man kun betaler for
> oprettelse og brug af minutter.. At betale abonnemt til en
> telefonforbindelsen som i høj grad selv har ansvar for oppetid for
> forbindelsen.
arhh der var sagens kærne - du vil ikke betale, så er det godt at
teledanmark stadig levere kobber.
> > Jeg kan anbefale ip-telefoni (bredbåndstelefoni) hvis du altså har
> 128/128,
> > jeg har snakket flere gange med usa, england, tyskland fra dk via ip,
uden
> > problemer m. delay eller kvalitet.
>
> Men så bliver forbindelsen vel også leveret af firmaet der levere IP
> telefoni´en og så bliver der sat noget båndbredde af til at drive en
stabil
> IP telefoni
Det er på en dialup-isdn linie (kun én kanal, altså 64kb) med 2 * nat til en
kammerat der har adsl fra TDC og via hans router ud på nettet, til
sipphone.com og fra noget telefoncentral i USA, England, Tyskland til
'kundernes' alm. telefoner. (forsikringsselskaber, banker ol.)
> >
> > Vil du prøve det ? gå på
www.sipphone.com og download xlite
> > telefon-softwaren, installer det og ring 411.
> >
> > Det er til en Amerikansk voice-respoce service man snakker til, selv på
> min
> > pt. 64 kb. isdn virker det u. problemer.
>
> Fint, men software og en stabil telefonforbindelsen er nok 2 meget
> forskellige ting.
Ja - helt sikkert, men det virker. Og med en 'rigtig' iptelefon, eller
ip-adaptor tilsluttet en alm. analog telefon mærker jeg ikke forskel.
> >
> > Og til sidts kan nævnes at ip-telefoni med rigtige ip-telefoner eller
> > ip-adaptorer ikke helt kan sammenlignes med div. skype ol. programmer.
>
> hvorfor? Fordi en IP telefon skal have en helt egen offenlige IP, mens
skype
> kan kører bag ved NAT? hvordan vil telia løse dette problem? Når de siger
> der kun kræves 128Kbit. Men hvad de de mange forskellige varianter af
> internetforbindelsen der findes...
Jeg har som sagt kørt bag ved 2*nat uden problemer.
> Hvordan kobles boksen til nettet?
via en hub
> Skal boksen have en Offenlig IP?
nej
> Kan boksen nøjes med en NAT tildelt lokaladresse?
>
ja
Og i øvrigt prøver jeg ikke at sable dig og dine argumenter, men blot
fortælle at jeg ikke har mødt de problemer du skriver om.
/Hans-Henrik