Film
#NavnPoint
IceCap 9240
ThomasCSR 2881
From Hell
Fra : John Doe

Dato : 07-02-04 11:22

Halløj

Så From Hell på Canal+ i går. Faktisk en ret fed film om Jack The Ripper.
Men det er da nogen ret kraftige beskyldninger den kommer med mod den
Engelske overklasse og specielt Dronningen og hele kongehuset.

Hvor meget er opdigtet og hvor meget er virkligt?

Er det for eksempel slået fast, at Prinsen havde et forhold, var gift og
havde et barn med en luder? Havde han syfillis?

Er det sandt, at alle ofrerne kendte hinanden som det påståes i filmen? Blev
de fundet i et mønster der danner et pentagram?

Er det sandt at mordene blev gennemført på samme måde som det blev beskrevet
i frimurernes ritualer?

John

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 07-02-04 12:30

"John Doe" <Nowhere@noplace.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Engelske overklasse og specielt Dronningen og hele kongehuset.
>
> Hvor meget er opdigtet og hvor meget er virkligt?

Der er MANGE "fejl" i "From Hell" - og det er ikke bare et spørgsmål om
fortolkning. For nogle af de mindre relevante, men måske filmisk
interessante se http://www.imdb.com/title/tt0120681/goofs

For fakta og info om Jack the Ripper se www.casebook.org som er en meget
stor side med alle oplysninger om sagen, inkl. diskussion blandt forskere,
o.lign.

For en mere udførlig kommentar om netop "From Hell"'s relation til det som
virkelig skete se denne side:
http://casebook.org/dissertations/dst-fromhellfact.html

En rigtig god bog om emnet er Phillip Sugden's The Complete History of Jack
the Ripper som er virkelig interessant og velskrevet, og med udførlige
kildereferencer (som mange andre bøger om emnet mangler totalt). Den kan
købes for ca. £7 på Amazon.co.uk.

Men et par kommentarer: Ofrene kan principielt sagtens have kendt hinanden -
de boede tæt på hinanden, men det var der flere tusinde andre prostituerede
som også gjorde. Ingen autoritative kilder (overhovedet) har antydet at de 5
ofre (evt. flere eller færre, afhængigt af hvilke mord man tilskriver the
Ripper) skulle have haft noget med hinanden at gøre.

Meget af snakken om at Prins Albert Victor (senere Duke of Clarence), eller
andre med tilknytning til den kongelige familie (Sir William Gull, John
Netley, m.fl.) skulle have haft noget med sagen at gøre, skyldes en ikke
særlig overbevisende bog fra 70erne kaldet "Jack the Ripper: The Final
Solution" skrevet af den da 25-årige journalist Stephen Knight. Den er
blevet stærkt kritiseret af stort set alle seriøse forskere på området. Til
gengæld er historien (set som fiktion) en af de mest interessante
konspirationsteorier, hvilket er årsagen til at den har vundet så stor
"folkelig" tilslutning.

Det var hvad jeg lige ville skrive om emnet Jeg synes sådan set selv
filmen er udmærket (som fiktion), men jeg er noget handicappet af at have
læst en del om Jack the Ripper på forhånd, så der er mange ting ved plottet
som irriterer mig en hel del.

-Thomas
http://www.fzc.dk/thomas/

Fra : Emil Rune

Dato : 07-02-04 18:20

"Thomas Frandzen" <thf@fzc.dk> wrote in message

> "John Doe" <Nowhere@noplace.net> skrev i en meddelelse

[snip] en masse Jack The Ripper snak [/snip]

> Thomas
> http://www.fzc.dk/thomas/

Nu skal man huske på at From Hell er en fiktiv bearbejdelse af en virkelig
hændelse, der står jo heller ikke "based on a true story" i starten ;)
Desuden skal det siges at filmen faktisk er (meget) løst baseret på Alan
Moores fantastiske tegneserie af samme navn. Hele subplottet med frimurene
er Moores kreation. For dem der synes filmen havde nogle gode ideer, kan jeg
kun anbefale at man læser tegneserien; der er meget guf at hente for
konspirationsteoretikere ;)

Hilsen Emil

Fra : Henrik Larsen

Dato : 07-02-04 22:01

"Emil Rune" <noreply@notpossible.na> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> kun anbefale at man læser tegneserien; der er meget guf at hente for

Jeg kan anbefale filmen "Murder by Decree" fra 1979, hvor Sherlock Holmes
(!) løser mysteriet om Jack the Ripper; til dels baseret på samme
kildemateriale som "From Hell". Også her optræder der et subplot med
frimurerne.

Vh Henrik

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 08-02-04 02:26

"Henrik Larsen" <info@cultmovies.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (!) løser mysteriet om Jack the Ripper; til dels baseret på samme
> kildemateriale som "From Hell". Også her optræder der et subplot med

Kan kun tilslutte mig denne anbefaling.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 08-02-04 01:16

"Emil Rune" <noreply@notpossible.na> wrote in message
> er Moores kreation. For dem der synes filmen havde nogle gode ideer, kan
jeg
> kun anbefale at man læser tegneserien; der er meget guf at hente for
> konspirationsteoretikere ;)

Jeg har den stående på hylden, men den virker noget sort/hvid(!) i forhold
til hans andre tegneserier (indtil videre har jeg læst Watchmen, V for
Vendetta og The League of Extraordinary Gentlemen (1)).

Burde komme igang med From Hell, men er ved at være liiidt træt af hvor
tydeligt Moore's politiske budskaber fremtræder i hans værker.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk