Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teknisk ekspertise til Pentax SLR ønskes
Fra : Peter

Dato : 04-02-04 09:42

Hej,

jeg har før beskrevet mit problem med Pentax ME Super. Kameraet belyser
billeder forkert - typisk underbelyste, og lysmåleren fungerer
tilsyneladende fint.

Jeg fik et forslag der gik ud på at rende kontakten/potentiometeren der
sidder på blænderingen. Den kan oxydere og give falske informationer til
kameraet.

Jeg har skruet et par skruer ud af bajonetfatningen og dryppet ethanol i
hullerne. Nu er kontakten sikkert renset, men det har tørret blænderingen
fuldstændig ud. Nu kan den meget dårligt bevæge sig. Der har sikkert været
en tynd oliefilm som nu er væk.

Hvad skal jeg "smøre" med. Et par dråber syrefri olie ?

tak

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-02-04 10:22

"Peter" skrev
> Hvad skal jeg "smøre" med. Et par dråber syrefri olie ?

Endelig ikke!
Blænden skal være knastør. Der sidder sikkert
lidt sprit mellem lamellerne som forhindrer dem i at
arbejde. Motionér blænden indtil den er helt tør.
Og kryds fingre for at spritten ikke finder vej ud
mellem dine linseelementer....

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Peter

Dato : 04-02-04 14:50

Måske har jeg udtrykt mig forkert.
Det er i bajonetfatningen på selve huset den er gal. Der sidder en
metalstift som drejer med når blænderingen på objektivet drejes. Der sidder
en modstand(potentiometer) bagved, som afleverer en værdi til kameraet. Jeg
har dryppet et par usle dråber alkohol ned ovenpå potentiometeret (man kan
ikke se det - sidder bagved en metalskive) og kørt det mange gange frem og
tilbage for at rense. Nu kan den stort set ikke bevæge sig efter at
alkoholen er fordampet.

Selv objektivet fungerer fint.

Hilfe!

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-02-04 15:11

"Peter" skrev...
> [...]
> ikke se det - sidder bagved en metalskive) og kørt det mange gange frem og
> tilbage for at rense. Nu kan den stort set ikke bevæge sig efter at

Okay.. Ja, det havde jeg misforstået.
Du skal i givet fald smøre med noget ikke-ledende.
Syrefri olie er nok ikke et godt valg, så hellere
den olie man bruger i biler med startbesvær.
En extremt penetrerende, fugtfortrængende olie.
Og du skal ikke bruge mere end 1/4 dråbe
på spidsen af en nål.
Det er ikke bare fordi du fået drejet potmeteret "over"?

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-02-04 15:13

"Peter" <pollansa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke se det - sidder bagved en metalskive) og kørt det mange gange frem og
> tilbage for at rense. Nu kan den stort set ikke bevæge sig efter at

Har haft samme problem men Blændefølgeringen (?) i bajonetten på en K2 ( der
er nok ikke et potentiometer, men den mekaniske funktion bandt, med det
resultat at objektivoplysningen ikke gik videre til kamerahuset - har jeg
forstået dig ret ?)
Jeg skilte bajonetten og gav et pift WD40 i et snapseglas. Derfra tog jeg
med en nål en 1/2 dråbe og applicerede den hvor friktionen så ud til at
være. Og det virkede og virker endnu 1 år efter, men jeg fik mange
indremissionske forbandelser da jeg fortalte om det her. Om det virker for
dig og på din nyere Pentax aner jeg ikke, men.........

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Soren Kuula

Dato : 04-02-04 18:14

Hej Ole,
> [...]
> indremissionske forbandelser da jeg fortalte om det her. Om det virker for
> dig og på din nyere Pentax aner jeg ikke, men.........

Den hedder vist blændekobleren.

Hvad gik forbandelserne ud på ?

MVH
Søren
--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-02-04 15:37

"Peter" <pollansa@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ikke se det - sidder bagved en metalskive) og kørt det mange gange frem og
> tilbage for at rense. Nu kan den stort set ikke bevæge sig efter at

Du skal gerne bruge WD-40 det er rigtigt godt både til biler og alt andet
hvor der er noget derbevæger sig. Pift lidt ned i et låg/glas/kop, og tag
med spidsen af en fuldstændigt ren nål en lille dråbe op og læg dråben ned
hvor problemet befinder sig. Du skal så køre den lid frem og tilbage og
derefter med en kompres behandlet vattot eller sådan npget papir man bruger
til at rense linser med, skal du fosøge at suge det overskydende op, så
skulle det virke igen.

Mvh
Simon

Fra : Peter

Dato : 04-02-04 21:46

Tak for svarene - jeg prøver!

Fra : Peter

Dato : 05-02-04 23:45

Til information så lykkedes operationen. Jeg brugte en synål med lidt
syrefri olie på, og det virkede.